«Με το που ξεκίνησαν οι εργασίες, οι συγκεντρώσεις των PM2,5 έχουν περάσει στην κόκκινη ζώνη δηλαδή 5 – 7 φορές πάνω από το όριο» ανέφερε στην politic ο Διδάκτωρ Περιβαλλοντολογίας, τέως επισκέπτης καθηγητής του ΑΠΘ Κώστας Νικολάου.
Ρεπορτάζ: Δημήτρης Κετικίδης
Μέχρι και 7 φορές πιο μολυσμένος είναι πλέον ο αέρας που αναπνέουν οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης λόγω των εργασιών που έχουν αρχίσει για την κατασκευή του Flyover. Πριν την κατασκευή, η ρύπανση στην πόλη ήταν 4 – 4,5 φορές πάνω από το όριο προστασίας της υγείας του ΠΟΥ ο οποίος είχε θέσει ως μ.ο. τις 5 μονάδες, και τώρα πλέον έχει εκτοξευθεί στις 5 – 7 φορές πάνω όπως επισημαίνει στην politic ο Διδάκτωρ Περιβαλλοντολογίας, τέως επισκέπτης καθηγητής του ΑΠΘ κ. Κώστας Νικολάου.
«Το όριο ήταν περίπου 5 μονάδες κατά μ.ο. ανά έτος και η Θεσσαλονίκη ήταν στο 20. Αυτό ο ΠΟΥ το εντάσσει στην πορτοκαλί ζώνη που σημαίνει ότι δεν είναι καλά τα πράγματα. Με το που ξεκίνησαν οι εργασίες, οι συγκεντρώσεις των PM2,5 έχουν περάσει στην κόκκινη ζώνη δηλαδή 5 – 7 φορές πάνω από το όριο» τόνισε ο κ. Νικολάου.
«Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας»
Σχετικά με το πότε μπορεί να εμφανιστούν οι μεγαλύτερες επιπτώσεις από τις εργασίες, ο κ. Νικολάου επισήμανε ότι η μεγαλύτερη έχει ήδη εμφανιστεί «και είναι στα πνευμόνια των ανθρώπων δηλαδή στην υγεία. Αυτοί που πάσχουν από καρδιαγγειακά και αναπνευστικά προβλήματα θα αντιμετωπίσουν σοβαρότερο θέμα. Κάποιοι από αυτούς μπορεί να πάνε στο νοσοκομείο και να κινδυνεύσει η ζωή τους».
Παράλληλα έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου ότι υπάρχει σοβαρός κίνδυνος και για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, αφού δεν έχει αναπτυχθεί ακόμη η άμυνα του οργανισμού τους. Για τους καρκινοπαθείς μάλιστα, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου λέγοντας πως «αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, μπορεί να αυξηθεί ο καρκίνος».
Για το αν υπάρχει τρόπος να περιορίσουν οι Αρχές την ατμοσφαιρική ρύπανση που έχει δημιουργηθεί και αν θα βοηθούσαν λύσεις όπως τα πάρκα τσέπης, ο κ. Νικολάου τόνισε ότι «δεν θα βοηθούσαν γιατί η αιτία που προκαλεί τη ρύπανση είναι το μποτιλιάρισμα. Η πόλη θα πρέπει να μεταφέρει γρήγορα και φθηνά τους ανθρώπους της με τη λιγότερη ρύπανση.
Ο κ. Νικολάου στάθηκε στη σημαντικότητα της αύξησης του αριθμού λεωφορείων για τον περιορισμό της χρήσης του ΙΧ. Τα λεωφορεία όπως είπε θα πρέπει να «κινούνται σε δική τους λωρίδα αποκλειστικής κυκλοφορίας. Στις διασταυρώσεις θα πρέπει να υπάρχει σύστημα τηλεματικής που είναι φθηνό, το οποίο όταν θα βλέπει ότι έρχεται λεωφορείο θα ανάβει κόκκινο παντού εκτός από τη λωρίδα των λεωφορείων. Θα πρέπει δηλαδή να έχει προτεραιότητα το λεωφορείο στις διασταυρώσεις και να σταματάει μόνο στις στάσεις.
Υπήρχε μελέτη γι’ αυτό το σύστημα η οποία όμως δεν έχει προχωρήσει. Το μετρό θα βοηθήσει πολύ λίγο».
«Τα βαρέα οχήματα θα εξακολουθούν να χρησιμοποιούν τον περιφερειακό»
Ο κ. Νικολάου δήλωσε ξεκάθαρα επίσης ότι ο Flyover δεν θα προσφέρει κάποια λύση στο θέμα της ρύπανσης διότι δεν θα μπορούν να τον χρησιμοποιούν τα φορτηγά.
«Στην Καρδία και στη Θέρμη οι τιμές είναι πολύ υψηλές κυρίως λόγω του flyover. Θα έπρεπε να φτιάξουν έναν εξωτερικό περιφερειακό ο οποίος θα εξυπηρετεί όλα τα βαρέα οχήματα. Δεν γίνεται αυτά τα οχήματα να χρησιμοποιούν τον περιφερειακό ο οποίος είναι δίπλα σε σπίτια.
Ο Flyover δεν θα λύσει κάποιο πρόβλημα γιατί τα φορτηγά κλπ δεν θα μπορούν να τον χρησιμοποιήσουν λόγω του ότι είναι εναέριος δρόμος».
Δείτε επίσης: Γολγοθάς η καθημερινότητα με FlyOver στη Θεσσαλονίκη: Δείτε βίντεο με πυροσβεστικό να “κολλάει” στην κίνηση του Περιφερειακού