Το 2,1% των οδηγών που σταματούν σε διασταυρώσεις μιλούν στα κινητά τους τηλέφωνα. Σε αυτές τις περιπτώσεις, αν προσθέσουμε και τους οδηγούς που κάνουν χρήση hands-free, τότε αυτό το ποσοστό ανεβαίνει στο 6,4%. Αυτό έδειξε έρευνα της Εθνικής Υπηρεσίας Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας των ΗΠΑ, επισημαίνοντας ότι αυτό το ποσοστό ήταν υψηλότερο στους οδηγούς μέχρι 24 ετών.
Από την άλλη, ο ανεξάρτητος μη κερδοσκοπικός οργανισμός Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) διαπίστωσε ότι πάνω από το 20% των ερωτηθέντων ανέφεραν ότι εμπλέκονται σε τουλάχιστον μία ενέργεια απόσπασης της προσοχής, όπως η πραγματοποίηση βιντεοκλήσεων ή η παρακολούθηση βίντεο. Οι οδηγοι που χρησιμοποιούν κινητά τηλέφωνα πιο συχνά ενώ οδηγούν, μπορεί να είναι πιο επικίνδυνοι οδηγοί, με τα υψηλότερα ποσοστά εμπλοκής σε ατύχημα. Οι οδηγοί που ανέφεραν συχνή χρήση κινητών τηλεφώνων οδηγούν πιο γρήγορα, αλλάζουν λωρίδες πιο συχνά και κάνουν επικίνδυνους ελιγμούς σε μεγαλύτερη συχνότητα από αυτούς που χρησιμοποιούν σπάνια το κινητό τους κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Με βάση τα στοιχεία της αστυνομίας των ΗΠΑ για θανατηφόρα δυστυχήματα το 2022, 3.308 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα όπου η απόσπαση της προσοχής ήταν ο βασικός παράγοντας. Η ομιλία σε κινητό αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο σύγκρουσης σε σχέση με τους οδηγούς που δεν χρησιμοποιούν κινητά, ενώ η αποστολή μηνυμάτων αυξάνει τον κίνδυνο σύγκρουσης από 2 έως 6 φορές.
Σχεδόν όλες οι πειραματικές μελέτες ανέφεραν ότι ορισμένες μετρήσεις της απόδοσης του οδηγού επηρεάστηκαν από τη χρήση του κινητού τηλεφώνου, με σημαντικές καθυστερήσεις στον χρόνο αντίδρασης και μικρότερα προβλήματα στη διατήρηση της λωρίδας. Η ανάλυση 28 πειραματικών μελετών έδειξε ότι η πληκτρολόγηση ή η ανάγνωση μηνυμάτων επιβράδυνε σημαντικά τον χρόνο αντίδρασης.
Η χρήση κινητού τηλεφώνου επηρεάζει επίσης την επεξεργασία των πληροφοριών του οδοστρώματος, καθώς οι οδηγοί τείνουν να αποσπώνται από το δρόμο όταν χειρίζονται το τηλέφωνο. Οι ερευνητές βρήκαν ότι η εγκεφαλική δραστηριότητα που σχετίζεται με την οπτική επεξεργασία μειώνεται, με αποτέλεσμα την αύξηση των ποσοστών απροσεξίας και την αποτυχία κατανόησης σημαντικών πληροφοριών στο οδόστρωμα.