Οι αποχρώσεις όπως το μπλε και το κίτρινο, κερδίζουν συνεχώς έδαφος σε ορισμένες περιοχές του πλανήτη, ενώ το κόκκινο και το βιολετί αρχίζουν να μειώνουν την πρωτοκαθεδρία των «αχρωματικών» χρώματων. Αυτή η χρωματική παλέτα αποτέλεσε μια από τις λίγες βασικές των αυτοκινητοβιομηχανιών το 2020 και είναι τα χρώματα που θα δούμε το αμέσως επόμενο διάστημα στους δρόμους παγκοσμίως.
Παρά τις μετοβολές στις τάσεις των χρωμάτων, τα «αχρωματικά» χρώματα, δηλαδή το λευκό, το μαύρο, το ασημί και το γκρι ήταν αυτά που χρησιμοποιήθηκαν στο μεγαλύτερο ποσοστό. Όπως συμβαίνει εδώ και αρκετά χρόνια, το λευκό εξακολουθεί να είναι το δημοφιλέστερο χρώμα αυτοκινήτων σε όλο τον κόσμο, καθώς διαθέτει κλασική, διαχρονική ομορφιά και συνδέεται τόσο με το περιβάλλον όσο και με την υψηλή τεχνολογία.
Σύμφωνα με την έρευνα, που έχει πραγματοποιήσει η Automotive Color Trends 2020 BASF για το τμήμα Coatings της εταιρείας, η Ευρώπη, η Μέση Ανατολή και η Αφρική ακολουθούν την παγκόσμια τάση των χρωματικών προτάσεων. Το 2020, περίπου το 11% των νέων οχημάτων σε αυτές τις περιοχές ήταν μπλε χρώματος, καθιστώντας το τη δημοφιλέστερη χρωματική πρόταση. Το βιολετί είναι ένα νέο προϊόν στην αγορά, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο την ποικιλομορφία. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποίησαν περισσότερες από 160 διακριτές αποχρώσεις του μπλε το 2020 σε οχήματα στην περιοχή της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής, ενώ το γκρι έρχεται δεύτερο με 140 αποχρώσεις.
Στο «αχρωματικό» φάσμα, το λευκό παραμένει στην κορυφή κατέχοντας το 28% της αγοράς, ακολουθούμενο από το γκρι και το μαύρο. Το βιολετί χρησιμοποιείται αποκλειστικά σε SUV μεσαίου μεγέθους, αλλά δεν το συναντά κανείς σε μικρότερα ή μεγαλύτερα SUV. Το αντίθετο συμβαίνει με το κίτρινο, το οποίο εμφανίζεται τόσο σε πολύ μικρά όσο και σε πολύ μεγάλα οχήματα, αλλά όχι σε μεσαίου μεγέθους.
Οι ιδιοκτήτες καινούριων αυτοκινήτων στην Β. Αμερική έχουν λιγότερες επιλογές χρωμάτων. Το μπλε έγινε πιο δημοφιλές ως χρώμα αυτοκινήτου υπερισχύοντας οριακά του κόκκινου, ενώ το μπεζ και το καφέ έχουν διαγραφεί από τη λίστα, γεγονός που καθιστά το πράσινο ως τη μοναδική εναλλακτική χρωματική πρόταση σε σημαντικούς αριθμούς στην περιοχή.
Οι αποχρώσεις του μπλε φαίνονται πιο κομψές και αυτό το είχαν προβλέψει οι σχεδιαστές της BASF από το 2016. Άλλωστε είναι γνωστό ότι οι σχεδιαστές αυτοκινήτων βλέπουν 3-4 χρόνια μπροστά, όταν αναπτύσσουν χρωματικές προτάσεις που θα χρησιμοποιήσουν οι αγορές.
Οι περιοχές της Ασίας που φιλοξενούν τον μεγαλύτερο όγκο αυτοκινήτων χρησιμοποιούν φωτεινές αποχρώσεις. Το λευκό εξακολουθεί να είναι το πιο δημοφιλές χρώμα στην περιοχή, με χρήση περίπου 48% επί των παραγόμενων οχημάτων, ενώ το μαύρο και το γκρι συνεχίζουν να βελτιώνονται, μετά από μια τριετή τάση παραγκωνισμού. Αν και οι συνολικοί αριθμοί δεν είναι τεράστιοι, το καφέ, το πράσινο και το βιολετί είναι σταθερά στη δημοτικότητα των χρωματικών προτάσεων στην Ασία.
Ιστορικά, οι αγοραστές αυτοκινήτων στην Ν. Αμερική επιλέγουν πιο παραδοσιακά και διαλέγουν λιγότερο εντυπωσιακά χρώματα. Όπως και σε άλλες περιοχές, το λευκό είναι μακράν το πιο αγαπημένο, καλύπτοντας περίπου το 39% των οχημάτων με εργοστασιακά χρώματα. Η δημοτικότητα του γκρι και του ασημί είναι υψηλότερη από ό,τι σε άλλες περιοχές, με 18% για το καθένα. Το μαύρο έχει τη μικρότερη προτίμηση ανάμεσα στα «αχρωματικά» χρώματα, με 12%. Συνολικά, τα «αχρωματικά» χρώματα αποτελούν το 87% των προτιμήσεων.
Σε αντίθεση με άλλες περιοχές, το κόκκινο χρώμα ξεχωρίζει ως η κορυφαία χρωματική πρόταση με 9%. Οι διάφορες αποχρώσεις του μπλε είναι σημαντικές παγκοσμίως, ενώ στη Νότια Αμερική το μπλε κατέχει μόλις το 2% της αγοράς. Το πορτοκαλί θεωρείται νέο, το καφέ είναι σταθερό και το μπεζ έχει εξαφανιστεί.
Κυριάκος Παρασίδης