Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων χάνουν περίπου 5% της χωρητικότητας τους στα πρώτα 30.000 χιλιόμετρα. Μετά από αυτό το όριο, η μείωση της χωρητικότητας γίνεται σχετικά αργά. Ακόμη και μετά από τα 200.000 χιλιόμετρα, ο μέσος όρος των μπαταριών διατηρεί χωρητικότητα περίπου 87%. Αυτό προκύπτει από μια νέα μελέτη, η οποία πραγματοποιήθηκε από την P3, μια εταιρεία συμβούλων διαχείρισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε συνεργασία με τους ειδικούς φόρτισης Aviloo.
Αναλύθηκαν δεδομένα μπαταριών 7.000 ηλεκτρικών αυτοκινήτων και το σύνολο των δεδομένων δείχνει ότι στα 160.000 χιλιόμετρα, όπου ισχύουν οι εγγυήσεις των κατασκευαστών, οι μπαταρίες δεν παρουσιάζουν μεγάλες απώλειες χωρητικότητας. Αυτό σημαίνει ότι οι κατασκευάστριες εταιρείες δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα αντικατάστασης λόγω της εγγύησης των 8 ετών ή των 160.000 χιλιομέτρων, αν και οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσφέρουν πλέον εγγύηση 10 ετών ή 250.000 χιλιομέτρων.
Κατά μέσο όρο, η απώλεια χωρητικότητας είναι πιο επιταχυνόμενη στα πρώτα 30.000 χιλιόμετρα, με την χωρητικότητα να μειώνεται γρήγορα στο 95% και κατόπιν στα 100.000 χιλιόμετρα να φτάνει το 90%. Αυτή φθάνει το 87% ανάμεσα στα 200.000 και 300.000 χιλιόμετρα. Κατά τη διάρκεια των πρώτων κύκλων φόρτισης, σχηματίζεται ένα στρώμα ενδιάμεσης φάσης στερεού ηλεκτρολύτη στην άνοδο της κυψέλης της μπαταρίας, μια διαδικασία που ποικίλλει ανάλογα με τη χημεία της μπαταρίας. Η συνετή οδήγηση και η σωστή διαχείριση της μπαταρίας συμβάλλουν στην καλή κατάσταση της.
Αντίθετα, οι γρήγορες φορτίσεις και η επιθετική οδήγηση προκαλούν ταχύτερη φθορά των μπαταριών. Οι μπαταρίες προτιμούν χαμηλές έως μεσαίες θερμοκρασίες, έως 25 °C, καθώς οι υψηλές θερμοκρασίες επιταχύνουν τη χημική υποβάθμιση της χωρητικότητας. Οι γρήγορες φόρτισεις σημαίνουν υψηλότερη τάση στην κυψέλη, που οδηγεί σε γήρανση της μπαταρίας μακροπρόθεσμα. Τα δεδομένα υποδεικνύουν ότι κατά την παρατεταμένη στάθμευση, η μπαταρία θα πρέπει να βρίσκεται σε χαμηλή έως μεσαία φόρτιση (10-50%).
Συμπερασματικά, η οδήγηση με σταθερές χαμηλές ταχύτητες και η προσεκτική φόρτιση μπορεί να διατηρήσουν την μπαταρία σε καλή κατάσταση. Η μεγάλη διάρκεια ζωής της μπαταρίας ανοίγει τις δυνατότητες για τη δεύτερη ζωή των μπαταριών, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως μεγάλες αποθήκες ηλεκτρικής ενέργειας. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η σωστή οδήγηση και η συντήρηση της μπαταρίας μπορούν να παρατείνουν τη ζωή της έως και 20 χρόνια.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ