Υδρολίσθηση, πλάγιοι άνεμοι, διέλευση άγριων ζώων και δυνατές βροχές είναι μερικές από τις αγχωτικές καταστάσεις που βιώνει ο οδηγός πίσω από το τιμόνι, ειδικά το φθινόπωρο. Ο οδηγός πρέπει να είναι καλά προετοιμασμένος και έτοιμος να αντιδράσει άμεσα προκειμένου να μείνει ασφαλής στο δρόμο.
Η πιο σημαντική συμβουλή που δίνει ο οδηγός αυτοκινήτου ασφαλείας της Formula 1 είναι ότι πρέπει να είναι πάντα σε εγρήγορση και προετοιμασμένος για το οτιδήποτε. Αυτό σημαίνει ότι δεν αποσπάται η προσοχή από το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, από τους υπόλοιπους επιβάτες ή από το κινητό. Η οδήγηση είναι και παραμένει ένα σύνθετο έργο και πρέπει να επικεντρωθούμε σε αυτό όσο καλύτερα μπορούμε. Πολύ συχνά, επιτρέπουμε στους εαυτούς μας να παρασυρθούμε σε μια ρουτίνα και να αναπτύξουμε μια ψευδή αίσθηση ασφάλειας.
Η υδρολίσθηση είναι μια επικίνδυνη κατάσταση, όπου το αυτοκίνητο κυριολεκτικά επιπλέει στο οδόστρωμα. Όταν βρέχει πολύ ή για μεγάλα χρονικά διαστήματα, το νερό μπορεί να μαζευτεί στο οδόστρωμα, ενώ οι μικρές λακούβες είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες. Όσο πιο γρήγορα δω ότι ο δρόμος μπροστά μου έχει πολύ μαζεμένο νερό, τόσο καλύτερα μπορώ να αντιδράσω. Με την υδρολίσθηση, υπάρχει ένα φιλμ νερού μεταξύ ελαστικού και ασφάλτου που κάνει το όχημα να επιπλέει. Το φρενάρισμα και το τιμόνι δεν υπακούν. Ωστόσο, εάν έχω ήδη μειώσει την ταχύτητά μου, αυτό μπορεί να βοηθήσει στην αποφυγή της κρίσιμης κατάστασης εξαρχής.
Η κατάσταση των ελαστικών και κυρίως το βάθος του πέλματος παίζουν σημαντικό ρόλο όταν πρόκειται για υδρολίσθηση. Οι κατάλληλες κινήσεις στο τιμόνι είναι ζωτικής σημασίας όχι μόνο σε περίπτωση υδρολίσθησης, αλλά και σε άλλες κρίσιμες καταστάσεις. Όπως όταν ο οδηγός πρέπει να αποφύγει ένα εμπόδιο που εμφανίζεται ξαφνικά στο δρόμο, όπως ένα άγριο ζώο. Αν οδηγώ πολύ σκληρά σε μια κρίσιμη κατάσταση οδήγησης, συχνά επιδεινώνω την κατάσταση. Η παρέμβαση του συστήματος διεύθυνσης πρέπει να ελέγχεται με ακρίβεια. Η σωστή στόχευση της πορείας είναι ζωτικής σημασίας, γιατί εκεί που κοιτάζω είναι εκεί που κατευθύνομαι.
Η σωστή θέση του οδηγού στο κάθισμα, καθώς και των χεριών του στο τιμόνι είναι επίσης σημαντικά για την επιτυχή επέμβαση στο τιμόνι και το φρενάρισμα. Ο έμπειρος οδηγός αυτοκινήτου ασφαλείας συνιστά να κάθεστε σχετικά όρθια και να κρατάτε το τιμόνι με τα δύο χέρια στην ευθεία, δηλαδή στις ώρες «9 και 3» ενός ρολογιού. Τα πόδια θα πρέπει να είναι σαφώς λυγισμένα στην κανονική θέση οδήγησης.
Ειδικά το φθινόπωρο, ο δυνατός άνεμος είναι πάντα ένας παράγοντας που επηρεάζει την οδήγηση. Οι ξαφνικοί πλευρικοί άνεμοι είναι ιδιαίτερα επικίνδυνοι. Το δύσκολο πράγμα με τον άνεμο είναι ότι σε αντίθεση με την βροχή δεν μπορώ να τον δω. Τους νιώθω μέσω της αστάθειας στο αυτοκίνητο. Όσο μεγαλύτερο είναι το όχημα και όσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητα, τόσο μεγαλύτερη μπορεί να είναι η επίδραση του ανέμου. Οι πλευρικοί άνεμοι εντοπίζονται σε γέφυρες, μετά από προσπέραση ενός φορτηγού, κατά την έξοδο από μια σήραγγα ή μέσα σε ένα δάσος.
Οι οδηγοί δεν πρέπει να εμπιστεύονται 100% τα συστήματα ασφαλείας. Φυσικά το ESP αποτρέπει το όχημα να γλιστρήσει κατά την κανονική οδήγηση. Αλλά ακόμη και το καλύτερο σύστημα δεν μπορεί να παρακάμψει τους νόμους της φυσικής. Αυτό σημαίνει ότι αν οδηγώ με ακραίες ταχύτητες, θα βγω εκτός δρόμου. Τα σύγχρονα συστήματα υποβοήθησης οδηγού μπορούν να βοηθήσουν στην αποφυγή ή την αντιμετώπιση κρίσιμων καταστάσεων. Αλλά δεν μου αφαιρούν την ευθύνη ως οδηγό. Πρέπει να παίξω τον ρόλο μου στην ασφαλή οδήγηση.