Enfield 8000: Ελληνικό το πρώτο παγκοσμίως ηλεκτρικό αυτοκίνητο
φωτογραφία αρχείου

Enfield 8000: Ελληνικό το πρώτο παγκοσμίως ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Κατά τη διάρκεια της προχθεσινής παρουσίασης του κυβερνητικού προγράμματος για την ηλεκτροκίνηση στη χώρα μας, το βλέμμα όλων στράφηκε αναμφίβολα προς το παράξενο αυτοκίνητο μικρών διαστάσεων που στεκόταν δίπλα στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

Το αυτοκίνητο αυτό, ονόματι Enfield 8000 (Ε8000), θεωρείται το πρώτο παγκοσμίως ηλεκτρικό αυτοκίνητο που μπήκε σε παραγωγή.

Το εντυπωσιακό της υπόθεσης είναι ότι το ηλεκτρικό αυτό αυτοκίνητο είχε κατασκευαστεί πριν από σαράντα χρόνια στην Ελλάδα, και μάλιστα στο νησί της Σύρου.

Το ιστορικό της κατασκευής του

Η Enfield Automotive, που είχε ως έδρα της το Isle of Wight της Βρετανίας, εξασφάλισε ένα σημαντικό συμβόλαιο για την παραγωγή 100 περίπου αυτοκινήτων.

Λίγο πριν ξεκινήσει η διαδικασία παραγωγής, ο ιδιοκτήτης της εταιρείας, ο εφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρής, αποφάσισε να μεταφέρει το εργοστάσιο στη Σύρο.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του

Το διθέσιο Ε8000, με μήκος μόλις 2,7 μ. και πολύ μικρό κύκλο περιστροφής, διέθετε ηλεκτρικό κινητήρα 8,2 ίππων, είχε αυτονομία 110-130 χιλιομέτρων ανάλογα με τη διαμόρφωση του εδάφους και μπορούσε να αναπτύξει τελική ταχύτητα 80 χιλιομέτρων.

Το πλαίσιό του ήταν αλουμινένιο, ενώ διέθετε δερμάτινο σαλόνι.

Σχεδιαστές του Ε8000, που είχε βάρος 965 κιλών (μαζί με τις βαρύτατες μπαταρίες του), ήταν ο John Samuel, ο John Acroyd και ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς, πρόεδρος και τεχνικός διευθυντής της Enfield.

Στον εξοπλισμό του περιλαμβανόταν το θερμαινόμενο παρμπρίζ, όχι όμως και η θέρμανση.

Το πισωκίνητο Ε8000 δεν είχε κιβώτιο ταχυτήτων, ενώ η όπισθεν έμπαινε με το πάτημα ενός κουμπιού.

Ο φορτιστής του οχήματος συνδεόταν στο ηλεκτρικό δίκτυο (για τη φόρτιση απαιτούνταν 6 ώρες).

Πού πρωτοκυκλοφόρησε και ποια η αρχική του τιμή

Κυκλοφόρησαν δύο εκδόσεις του Ε8000: Bicini και Μiner. Το αυτοκίνητο ήταν διαθέσιμο σε 4 χρώματα: πορτοκαλί, κόκκινο, λευκό και κίτρινο. Συνολικά κατασκευάστηκαν 123 αυτοκίνητα, τα οποία σήμερα θεωρούνται συλλεκτικά.

Το κόστος για την απόκτηση του Ε8000 ήταν 2.808 λίρες Αγγλίας (1975), ενώ ήταν εγκεκριμένο από το Ηνωμένο Βασίλειο για την κυκλοφορία του. Όλα τα Ε8000 προωθήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Στην Ελλάδα η όλη ιδέα χάθηκε στη γραφειοκρατία επί χούντας και εγκαταλείφθηκε οριστικά κατά τη διάρκεια της μεταπολίτευσης.

Το Ε8000 δεν έλαβε ποτέ έγκριση για την κυκλοφορία του στη χώρα μας εξαιτίας των πολιτικών πιέσεων που ασκήθηκαν, αλλά και των προβλημάτων που υπήρχαν ως προς τον τρόπο φορολόγησής του.

Loading

Play