Η δραματική μείωση του κόστους των μπαταριών οδηγεί σε πτώση των τιμών των ηλεκτρικών οχημάτων

Η τιμή των μπαταριών που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει μειωθεί κατά 90% από το 2008, σύμφωνα με μελέτη του Γραφείου Ενεργειακής Απόδοσης και Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας της κυβέρνησης των ΗΠΑ. Η μέση τιμή ανά κιλοβάτ χωρητικότητας για μια μπαταρία έχει υποχωρήσει από τα 1.275 ευρώ το 2008 στα 125 ευρώ το 2023.

Η σημαντική αυτή πτώση εξηγεί σε μεγάλο βαθμό τη μείωση των τιμών των ηλεκτρικών οχημάτων την τελευταία 15ετία. Παράλληλα, οι μπαταρίες έχουν σημειώσει τεχνολογικά άλματα στην χημική τους σύνθεση, αν και οι τιμές των ορυκτών μετάλλων παρουσιάζουν μεγάλες διακυμάνσεις. Για παράδειγμα, η παγκόσμια τιμή του λιθίου το 2022 σημείωσε μεγάλη χρηματιστηριακή πτώση.

Σύμφωνα με δεδομένα της Statista, το 2016 η μπαταρία αντιπροσώπευε το 49% του κόστους ενός μέσου ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ενώ το μερίδιο αυτό έχει μειωθεί στο 28% το 2024 και αναμένεται να πέσει στο 19% έως το 2030. Παρά την πτώση των τιμών των μπαταριών, η τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν μειώνεται με την ίδια ταχύτητα.

Οι λόγοι για τους οποίους η πτώση των τιμών των ηλεκτρικών οχημάτων δεν συμβαδίζει με αυτήν των μπαταριών είναι πολλοί. Ένας από τους βασικούς παράγοντες είναι η χρηματοδότηση και η ανάπτυξη ερευνών γύρω από τις τεχνολογίες των μπαταριών, τη σύνθεση και την παραγωγή τους. Επιπλέον, οι εταιρείες επιδιώκουν εύλογα κέρδη, αντισταθμίζοντας άλλους λιγότερο κερδοφόρους τομείς. Καθώς η τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων εξελίσσεται, τα μοντέλα ηλικίας τριών έως τεσσάρων ετών δεν θεωρούνται πλέον νέα, αν και παραμένουν καινούρια στην αγορά, γεγονός που διατηρεί υψηλές τις τιμές των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Σχετικά με τις υπολειμματικές αξίες, οι εταιρείες ενοικίασης που κατέχουν πολλές χιλιάδες ηλεκτρικά οχήματα αναγκάστηκαν να διαγράψουν πολλά εκατομμύρια ευρώ λόγω αρχικά υπερβολικών εκτιμήσεων για την υπολειμματική αξία τους. Σύμφωνα με το Κέντρο Έρευνας Αυτοκινήτου, τα ποσοστά μίσθωσης των ηλεκτρικών οχημάτων στη Γερμανία έχουν σχεδόν διπλασιαστεί από το 2021, ενώ οι τιμές των συμβατικών οχημάτων παρέμειναν σταθερές. Ένας σημαντικός παράγοντας που θα επηρεάσει την τελική τιμή των μπαταριών είναι η αυξανόμενη ζήτηση για λίθιο, η οποία αναμένεται να αυξηθεί από 720.000 μετρικούς τόνους το 2022 σε 3,1 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το 2030.

©

Loading