Το βάρος του οχήματος και η ιπποδύναμή του είναι δύο βασικά χαρακτηριστικά που επηρεάζουν τις εκπομπές CO2 και την οικονομία καυσίμου. Για οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, το αυξημένο βάρος ή η ιπποδύναμη γενικά οδηγεί σε υψηλότερες εκπομπές CO2 και αυξημένη κατανάλωση.
Το βάρος αποτελεί μια σημαντική παράμετρο για τα ηλεκτρικά οχήματα, καθώς είναι άμεσα συνυφασμένο με την αυτονομία του οχήματος. Αυτό το δεδομένο αποτελεί σημαντική εξίσωση για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που για κάθε τμήμα του αυτοκινήτου πρέπει να λύσουν με τον καλύτερο τρόπο.
Δύο δεκαετίες νωρίτερα οι κατασκευαστές στόχευαν στην αύξηση της ισχύος μέσα από τη μεγαλύτερη χωρητικότητα του κινητήρα, με το βάρος του αυτοκινήτου να μην προβληματίζει και να μην παίζει μεγάλο ρόλο. Όμως από τότε τα πράγματα άλλαξαν, οι αλλαγές στο σχεδιασμό και της δομής του αυτοκινήτου οδήγησαν σε μια πιο προσεκτική προσέγγιση των δύο σημαντικών δεδομένων. Αυτό είχε ως συνέπεια την σταδιακή μείωση των εκπομπών ρύπων και τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου. Από το 2004, η τεχνολογία έχει χρησιμοποιηθεί για την αύξηση τόσο της οικονομίας καυσίμου (έως 29%) όσο και της ισχύος (έως 16%), μειώνοντας παράλληλα τις εκπομπές CO2 (μείωση 23%). Το μέσο βάρος του οχήματος στο μοντέλο του έτους 2019 ήταν ελαφρώς υψηλότερο από το 2004.
Η καινοτομία στην αυτοκινητοβιομηχανία οδήγησε σε μια ευρεία γκάμα τεχνολογίας διαθέσιμη στους κατασκευαστές, ώστε με μικρούς κινητήρες να επιτυγχάνονται καλύτερες επιδόσεις. Οι τεχνολογίες κινητήρων όπως οι υπερτροφοδοτούμενοι κινητήρες (turbo) και η άμεση έγχυση βενζίνης (GDI) επιτρέπουν αποτελεσματικότερο σχεδιασμό και λειτουργία του κινητήρα. Η απενεργοποίηση του κυλίνδρου επιτρέπει τη χρήση μόνο ενός τμήματος του κινητήρα όταν απαιτείται λιγότερη ισχύς, ενώ τα συστήματα start-stop μπορούν να απενεργοποιήσουν τον κινητήρα για εξοικονόμηση καυσίμου όταν το όχημα δεν κινείται. Τα υβριδικά οχήματα χρησιμοποιούν μια μεγαλύτερη μπαταρία για να ανακτήσουν την ενέργεια πέδησης και να παρέχουν ισχύ όταν είναι απαραίτητο. Η υβριδική κατηγορία περιλαμβάνει πλήρη υβριδικά συστήματα που μπορούν προσωρινά να τροφοδοτήσουν το όχημα με ηλεκτρική ενέργεια, αλλά και μικρότερα ήπια υβριδικά συστήματα που δεν μπορούν να προωθήσουν το όχημα μόνα τους, ωστόσο βοηθούν τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Τέλος, τα κιβώτια ταχυτήτων έχουν περισσότερους λόγους μετάδοσης -ή ταχύτητες- και επιτρέπουν στον κινητήρα να λειτουργεί πιο συχνά κοντά στην κορυφαία απόδοση.
Κυριάκος Παρασίδης