Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα κυκλοφορήσουν στην Ευρώπη φέτος και το 2021 αναμένεται να αποτελέσουν σημείο εκκίνησης για την αγορά της συγκεκριμένης κατηγορίας. Μέχρι πρόσφατα αυτή αντικατόπτριζε μόνο ένα μικρό ποσοστό των πωλήσεων στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, δίνοντας απλά την αίσθηση μίας πρώτης τοποθέτησης και γνωριμίας με το κοινό. Όμως, τα επόμενα χρόνια η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων θα έχει αλματώδη ανάπτυξη με μαζικές πωλήσεις σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα.
Η μεγάλη ζήτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα ανάψει το «πράσινο φως» δημιουργίας πολλών εργοστασίων που θα ξεκινήσουν μαζικές παραγωγές για να ικανοποιήσουν την αυξημένη ζήτηση.
Οι τρέχουσες προβλέψεις παραγωγής, σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτει η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος, δείχνουν ότι οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι έτοιμες να υιοθετήσουν την ηλεκτροκίνηση εστιάζοντας στην αύξηση των όγκων των αυτοκινήτων. Μετά από αρκετά χρόνια μικρής αύξησης, ο αριθμός των μοντέλων EV που παράγονται σε ολόκληρη την ΕΕ πρόκειται να ανεβεί σε νέα ύψη. Έτσι, ενώ υπήρχαν περίπου 60 ηλεκτρικά μοντέλα ή plug-in hybrid (PHEV) το 2018, αυτά μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να φθάσουν τα 176 μοντέλα, το 2021 τα 214 μοντέλα και σχεδόν τα 333 μοντέλα το 2025. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι σε λίγους μήνες τίθεται σε εφαρμογή η νέα εγκύλιος εκπομπών ρύπων από την ΕΕ, που είναι τα 95 γραμμάρια το χιλιόμετρο. Σε περίπτωση που οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν καταφέρουν να πιάσουν το συγκεκριμένο όριο, θα τους επιβληθούν βαριά χρηματικά πρόστιμα.
Με βάση τα δεδομένα προβλέψεων, η παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη αναμένεται να εξαπλασιαστεί μέχρι το 2025, φτάνοντας σε περισσότερα από 4 εκατομμύρια αυτοκίνητα και φορτηγά ή περισσότερο από το ένα πέμπτο των όγκων παραγωγής αυτοκινήτων της ΕΕ. Και όσο πλησιάζουν τα νέα όρια εκπομπών ρύπων που θέτει η ΕΕ, που θα είναι κατά τουλάχιστον 15% μειωμένα το 2025, τόσο οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα εντείνουν τις προσπάθειες για αύξηση των ηλεκτρικών μοντέλων.
Από την άλλη πλευρά και τα εργοστάσια κατασκευής μπαταριών αναμένεται να ανεβάσουν σε μεγάλο βαθμό την παραγωγή τους, προκειμένου να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση. Επί του παρόντος, υπάρχουν τουλάχιστον 16 εγκαταστάσεις παραγωγής κυψελών μπαταριών ιόντων λιθίου μεγάλης κλίμακας και το σίγουρο είναι ότι θα αυξηθούν τα επόμενα χρόνια. Άλλωστε, τα επιβεβαιωμένα σχέδια θα προσφέρουν έως και 131 GWh χωρητικότητας παραγωγής μπαταρίας το 2023 και 274 GWh το 2028.
Κυριάκος Παρασίδης