Τα συνθετικά και ηλεκτρονικά καύσιμα (e-fuels) αναμένεται να διαδραματίσουν ουσιαστικό ρόλο στην πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα έως το 2035, όταν, σύμφωνα με τα τρέχοντα δεδομένα, θα απαγορευτεί η πώληση οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Έγγραφο που δημοσιεύθηκε πρόσφατα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει ότι αυτά τα καύσιμα θα συνεισφέρουν στην μείωση των ρύπων μέχρι το 2029, καθώς εμφανίζονται ως καύσιμα που θα στηρίξουν την υλοποίηση του στόχου για κλιματική ουδετερότητα. Επιπλέον, το έγγραφο αυτό ανοίγει τη δυνατότητα πωλήσεων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και μετά το 2035, εφόσον λειτουργούν αποκλειστικά με ηλεκτρονικό καύσιμο.
Αυτή η απόφαση σε κάποιο βαθμό ικανοποιεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες που επιζητούν παράταση πωλήσεων για αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035. Μάλιστα, σημαντικοί κατασκευαστές, κυρίως από τη Γερμανία και την Ιταλία, προωθούν τα ηλεκτρονικά καύσιμα, επισημαίνοντας ότι μπορούν να λειτουργήσουν ως εφικτό καύσιμο για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας, τονίζοντας ότι με αυτή τη μέθοδο θα αποφευχθεί η εξάρτηση από την ηλεκτροδότηση.
Σήμερα, τα συνθετικά καύσιμα βρίσκονται σε αρχικό στάδιο ανάπτυξης. Αυτή τη στιγμή είναι ιδιαίτερα ακριβά, όμως με την αύξηση της παραγωγής αναμένεται σταδιακή μείωση της τιμής τους. Περιβαλλοντικοί ακτιβιστές προειδοποιούν ότι η διαδικασία θα είναι δαπανηρή, ενεργοβόρα και αρκετά ρυπογόνα. Από την άλλη πλευρά, κάποιοι προβλέπουν περιορισμένους όγκους πωλήσεων αυτοκινήτων που θα λειτουργούν με ηλεκτρονικά καύσιμα. Όλα αυτά αναμένεται να γίνουν πιο σαφή έως το 2026, όταν θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις για τα βασικά σχέδια που θα έχουν ως στόχο τη μείωση του διοξειδίου του άνθρακα από την Ευρωπαϊκή Ένωση.