Οι χαμηλές θερμοκρασίες ανεβάζουν την κατανάλωση καυσίμου και φέρνουν αλλαγές στη λειτουργία του κινητήρα. Όταν οι θερμοκρασίες είναι χαμηλές, ο κινητήρας χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να φτάσει στη βέλτιστη θερμοκρασία λειτουργίας. Μέχρι να φθάσει στο επιθυμητό σημείο, ο κινητήρας καίει περισσότερο καύσιμο για να μπορέσει να λειτουργήσει σωστά.
Ο ψυχρότερος αέρας είναι πιο πυκνός, γεγονός που αυξάνει την αντίσταση κατά την οδήγηση. Έτσι στις υψηλές ταχύτητες ο κινητήρας θα πρέπει να δουλεύει περισσότερο, άρα χρειάζεται περισσότερο καύσιμο, για να ξεπεράσει την αντίσταση. Επίσης, η πυκνότητα των μορίων οξυγόνου στο εσωτερικό του κινητήρα τις κρύες ημέρες είναι τέτοια που ανεβάζει την κατανάλωση.
Στις χαμηλές θερμοκρασίες τα ελαστικά έχουν χαμηλότερη πίεση. Αυτό αυξάνει την αντίσταση κύλισης, με παράλληλη αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου. Τον χειμώνα, τα αυτοκίνητα χρειάζονται κάποια λεπτά για να ξεθαμπώσουν τα τζάμια, άρα ο κινητήρας θα πρέπει να λειτουργεί για να επιτευχθεί καλή ορατότητα. Επίσης, όταν έχει κρύο και οι διαδρομές είναι σύντομες, ο κινητήρας δεν προλαβαίνει να φθάσει στην ιδανική του θερμοκρασία, γεγονός που μεταφράζεται σε αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου.
Η χρήση του κλιματισμού επιβαρύνει την κατανάλωση του κινητήρα, ενώ η λειτουργία του καλοριφέρ συμβάλλει επίσης στην αύξηση της κατανάλωσης. Τα θερμαινόμενα καθίσματα και άλλες συσκευές καταναλώνουν ενέργεια από τη λειτουργία του κινητήρα.
Ο οδηγός μπορεί να μειώσει την κατανάλωση ενοποιώντας τις μικρές διαδρομές σε ένα μεγαλύτερο δρομολόγιο, ώστε ο κινητήρας να παραμείνει περισσότερη ώρα στη βέλτιστη θερμοκρασία λειτουργίας. Τέλος, η τακτική συντήρηση, όπως η αντικατάσταση λαδιών και φίλτρων, διασφαλίζει την αποδοτική λειτουργία του κινητήρα, ακόμα και στις πιο χαμηλές θερμοκρασίες.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ