Ο θόρυβος από επιβατικά αυτοκίνητα έχει μειωθεί κατά 90% από το 1970

Ο θόρυβος από επιβατικά αυτοκίνητα έχει μειωθεί κατά 90% από το 1970

Ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η απουσία θορύβου από την λειτουργία του ενός είτε περισσοτέρων ηλεκτροκινητήρων που φέρει το σύστημα κίνησής τους.

Οι επιπτώσεις της ηχορύπανσης στον άνθρωπο είναι πολλές. Μπορεί να προκαλέσει υπέρταση, άγχος, απώλεια ακοής κ.ά.

Η ηχορύπανση επηρεάζει πολύ αρνητικά την υγεία μας. Προκαλεί διάφορα προβλήματα ακοής, άγχος, αλλά και ψυχοσωματικές ασθένειες. Έχει παρατηρηθεί ότι όσοι είναι διαρκώς εκτεθειμένοι σε θόρυβο έχουν αυξημένη πίεση, διαταραχές ύπνου, κακή διάθεση, μειωμένη απόδοση στην εργασία, πονοκεφάλους, ταχυπαλμίες, καθώς και δυσκολία συγκέντρωσης ή απομνημόνευσης.

Όπως έδειξε η πρόσφατη έρευνα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), η ηχορύπανση έρχεται δεύτερη (μετά την ατμοσφαιρική ρύπανση) στην κατάταξη των περιβαλλοντικών κινδύνων για την υγεία.

Σύμφωνα με την έρευνα, η έκθεση στον θόρυβο είναι μια ύπουλη διαδικασία, της οποίας οι άμεσες και μακροπρόθεσμες συνέπειες δεν είναι ούτε ορατές, ούτε αναγνωρίσιμες, αλλά ωστόσο υποσκάπτουν συστηματικά την υγεία και διογκώνουν τα μη υγιή προσδόκιμα χρόνια ζωής των πολιτών της Ευρώπης. Η διαρκής και μακροχρόνια έκθεση των ανθρώπων σε θορυβώδη περιβάλλοντα προκαλεί σοβαρά καρδιολογικά προβλήματα, πρόσκαιρες ή παραμένουσες βλάβες της ακοής, ενοχλήσεις (ναυτία, ζάλη, πονοκεφάλους), διαταραχές ύπνου και μαθησιακές δυσλειτουργίες. Η έκθεση στον θόρυβο μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε καρκίνο.

Κατά τις εκτιμήσεις του ΠΟΥ, στη Δυτική Ευρώπη χάνονται κάθε χρόνο συνολικά 1.000.000 υγιή έτη προσδόκιμης ζωής από κυκλοφοριακούς θορύβους.

Ο θόρυβος από τα μέσα μεταφοράς αποτελεί διεθνώς την κυριότερη ενόχληση του αστικού πληθυσμού.

Η ηχορύπανση προσβάλλει κυρίως τα κατώτερα στρώματα μιας κοινωνίας.

Η Ελλάδα έχει 5 πόλεις στη λίστα με τις πιο θορυβώδεις πόλεις της Ευρώπης: Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο και Λαμία. Στην Αθήνα, το 60% του πληθυσμού εκτίθεται ημερησίως κατά μέσο όρο σε ήχους άνω των 75 dB (που είναι το όριο της «θορυβώδους κατάστασης»). Το δε καλοκαίρι, η ηχορύπανση εξαπλώνεται σε όλες τις τουριστικές περιοχές της χώρας.

Στην Ελλάδα μια από τις μεγαλύτερες πηγές ηχορύπανσης είναι τα κέντρα διασκέδασης και το πλήθος των λοιπών καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος που προσφέρουν μουσική.

Σύμφωνα με σχετικές μελέτες οι πιο «ενοχλητικοί» δρόμοι στην Αθήνα είναι η Χαριλάου Τρικούπη και οι λεωφόροι Βουλιαγμένης, Αλεξάνδρας, Κατεχάκη, Βασιλίσσης Σοφίας, Αθηνών, Μεσογείων, Πατησίων, Αχαρνών, Κηφισού και Κωνσταντινουπόλεως.

Ο θόρυβος από την οδική κυκλοφορία θεωρείται ως η πλέον ενοχλητική πηγή θορύβου για τον αστικό πληθυσμό.

Όπως ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) που εκπροσωπεί τους 16 μεγάλους κατασκευαστές αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων στην Ευρώπη, ο θόρυβος από επιβατικά αυτοκίνητα έχει μειωθεί κατά 90%, το 2019 σε σχέση με το 1970.

Τα σημερινά μηχανοκίνητα οχήματα είναι 90% πιο αθόρυβα από ότι ήταν όταν το ζήτημα του θορύβου των οχημάτων άρχισε να νομοθετείται στη δεκαετία του 1970. Αυτή η εντυπωσιακή πρόοδος αποτελεί απόδειξη της δέσμευσης που έκανε η βιομηχανία στην παραγωγή πιο αθόρυβων οχημάτων.

Η αντιμετώπιση του θορύβου του οχήματος είναι περίπλοκη, καθώς ο ήχος που παράγεται από ένα όχημα προέρχεται από πολλά στοιχεία του οχήματος και την αλληλεπίδραση των αντικειμένων με τον δρόμο και τον αέρα. Ο υπολογισμός και η εφαρμογή μειώσεων είναι επίσης μια πρόκληση λόγω του γεγονότος ότι τα επίπεδα ήχου παρουσιάζονται λογαριθμικά. Αυτό σημαίνει ότι η μείωση 3 dB (A) είναι στην πραγματικότητα μείωση 50%.

Οι βιομηχανικές προσπάθειες έχουν μειώσει τον θόρυβο που παράγεται από το μέσο επιβατικό αυτοκίνητο από 82 dB (A) σε λιγότερο από 74 dB (A) τώρα. Η νέα νομοθεσία είναι πιθανό να μειώσει ακόμη περισσότερο το ποσοστό αυτό, κάνοντας τη συνολική μείωση του θορύβου των οχημάτων σχεδόν 99%. Για την επίτευξη αυτής της μείωσης θα απαιτηθούν εργασίες από κατασκευαστές ελαστικών, παρόχους υποδομής και φορείς εκμετάλλευσης οχημάτων.

Στον αντίποδα, έχουν προβληθεί ανησυχίες ότι το να καθιστούν τα οχήματα ιδιαίτερα αθόρυβα μπορεί να έχει αντίκτυπο στην ασφάλεια, καθώς οι πεζοί μπορεί να μην μπορούν να ακούσουν ένα αυτοκίνητο να πλησιάζει.

Σπύρος Ρέκκας

©Πηγή: amna.gr

Loading

Play