Οι κορυφαίες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ανησυχούν για τις επιπτώσεις που θα υπάρξουν στον όγκο των πωλήσεων τους από την είσοδο των φθηνών κινέζικων μοντέλων στην ΕΕ. Ωστόσο είναι αισιόδοξοι, καθώς εκτιμούν ότι μπορούν να υπερασπιστούν το μερίδιο της αγοράς που τους αναλογεί, αναφέρει το Automotive News Europe.
Οι πωλήσεις των μοντέλων κινεζικής κατασκευής (αμιγώς ηλεκτρικών και εσωτερικής καύσης) έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια. Τα μοντέλα που κατασκευάζονται στην Κίνα και φιλοδοξούν να πρωταγωνιστήσουν στην ευρωπαϊκή αγορά δεν αποτελούν μόνο μέλη της γκάμας των κινέζικων μαρκών όπως η MG και η BYD αλλά και μέλη άλλων μαρκών όπως της αμερικάνικης Tesla, της ρουμάνικης Dacia, της γερμανικής μάρκας BMW, της βρετανικής μάρκας MINI κά.
Πέρσι πουλήθηκαν στην Ευρώπη περίπου 300.000 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινεζικής κατασκευής, ενώ το 2021 είχαν πουληθεί 150.000, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Rhodium Group.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να δημοσιεύσει τα αποτελέσματα μιας έρευνας σχετικά με την υποστήριξη του Πεκίνου στην εγχώρια βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων, με τη δυνατότητα να αυξηθούν οι δασμοί σε περίπου 30% από το τρέχον 10% τοις εκατό, σύμφωνα με δημοσιεύματα.
Η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, πέρσι προειδοποίησε για μια «πλημμύρα» φθηνών ηλεκτρικών οχημάτων που διατηρούνται τεχνητά χαμηλά από τις κινεζικές κρατικές επιδοτήσεις.
Για παράδειγμα, η BYD λέει ότι θα αρχίσει να πουλάει το Seagull compact EV της τον επόμενο χρόνο στην Ευρώπη με τιμή κάτω των 20.000 ευρώ. Στην Κίνα το ίδιο αυτοκίνητο το πουλά περίπου 10.000 ευρώ. Η BYD πέρσι ξεπέρασε την Tesla στις πωλήσεις και αναδείχθηκε ο μεγαλύτερος παγκόσμιος κατασκευαστής EV.
Ενώ οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένουν την απόφαση της Επιτροπής για τους πρόσθετους δασμούς, προετοιμάζονται να ανταγωνισθούν τα κινέζικα μοντέλα στον τομέα της τεχνολογίας καθώς δεν μπορούν να τα ανταγωνισθούν στις τιμές.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Hyundai, το VW Group και η Renault δηλώνουν ότι θα παίξουν με τις δυνάμεις τους για να υπερασπιστούν το μερίδιο αγοράς τους, αλλά ζητούν ίσους όρους ανταγωνισμού καθώς η ΕΕ ετοιμάζεται να αποφασίσει για νέους δασμούς.
Ο Chief Marketing Officer της Hyundai Europe, Andreas-Christoph Hofmann, δήλωσε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία διεξάγει εσωτερικές συζητήσεις για το πώς να αντιμετωπίσει τον αυξανόμενο κινεζικό ανταγωνισμό και τι είδους μέτρα μπορεί να λάβει για να υπερασπιστεί τη θέση της στην αγορά.
«Πρέπει πραγματικά να παραμείνουμε στις ρίζες μας, τα περιουσιακά μας στοιχεία και τους αγοραστές μας», δήλωσε σε πρόσφατη εκδήλωση του Reuters στο Μόναχο, για το Μέλλον της Αυτοκίνησης. «Η ενίσχυση των δυνατοτήτων μας θα μπορούσε να είναι μια καλή αρχή. Η αγορά και ο αγοραστής θα είναι οι κύριοι κριτές».
Η Renault ανακοίνωσε ότι θα πουλήσει το νέο μικρό EV Renault 5 για λιγότερο από 25.000 ευρώ και πως έχει μειώσει σημαντικά τον χρόνο ανάπτυξης και κατασκευής του αυτοκινήτου.
Ο Όμιλος Volkswagen, εν τω μεταξύ, προτρέπει τις ευρωπαϊκές αρχές να εγκαταστήσουν ένα ρυθμιστικό πλαίσιο τα επόμενα χρόνια για να διασφαλιστεί η επιβίωση των γερμανικών και άλλων εγχώριων αυτοκινητοβιομηχανιών. «Διαφορετικά, η VW δεν θα είναι σε ισότιμη βάση για να ανταγωνιστεί ρεαλιστικά τους Κινέζους στο κόστος», δήλωσε ο Thomas Schmall, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της VW που είναι υπεύθυνος για την τεχνολογία, στην εκδήλωση του Reuters.
«Χρειαζόμαστε ένα είδος γενικού σχεδίου. Το παράθυρο κλείνει. Έχουμε δύο με τρία χρόνια. Εάν δεν το κάνουμε, θα είναι πολύ δύσκολο να επιβιώσουμε ως γερμανική βιομηχανία», τόνισε.
Μια λύση είναι οι συνεργασίες. Ήδη, η Stellantis έχει συνεργαστεί με την κινεζική Leapmotor για να πουλήσει και ενδεχομένως να κατασκευάσει φθηνά κινεζικά ηλεκτρικά μοντέλα στην Ευρώπη.
Επίσης οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να μειώσουν το κόστος εξέλιξης και κατασκευής των νέων μοντέλων.
Η Renault θέλει να μειώσει το κόστος παραγωγής κατά 40% έως το 2027 και να μειώσει τον χρόνο παραγωγής κατά ένα τρίτο. Ταυτόχρονα, στόχος είναι επίσης να είναι κερδοφόρα μακροπρόθεσμα, αναφέρει το Automotive News Europe.
Σπύρος Ρέκκας