Η Ευρωπαϊκή Ένωση σημειώνει πρόοδο ως προς την κλιματική ουδετερότητα, αλλά οι μειώσεις των εκπομπών ρύπων από τις μεταφορές έχουν παραμείνει στάσιμες. Η μετάβαση του τομέα των μεταφορών προς τη βιωσιμότητα γίνεται δυσκολότερη λόγω της αυξανόμενης δραστηριότητας των μεταφορών, αλλά και της αργής ανάπτυξης των βιώσιμων τρόπων μετακινήσεων.
Οι μεταφορές παραμένουν σημαντική πηγή των εκπομπών ρύπων και του φαινομένου του θερμοκηπίου, της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και του θορύβου, ενώ οι προβλέψεις για το 2030 και μετά δείχνουν κάποια μικρή βελτίωση. Ωστόσο, απαιτούνται ακόμη σημαντικές επενδύσεις για την εφαρμογή καινοτόμων λύσεων και τη στροφή σε πιο βιώσιμους τρόπους μεταφοράς.
Τα αυτοκίνητα αποτελούν τον σημαντικότερο τρόπο μεταφοράς στην Ευρώπη, αντιπροσωπεύοντας το 73% των συνολικών χιλιομέτρων που διανύθηκαν στην ΕΕ το 2022. Η χρήση πιο βιώσιμων μέσων παρέμεινε σταθερή, ενώ τα διανυόμενα χιλιόμετρα με αυτοκίνητο αυξήθηκαν κατά 25% από το 1995 έως το 2022.
Οι οδικές μεταφορές είναι επίσης ο κύριος τρόπος μεταφοράς εμπορευμάτων, αντιπροσωπεύοντας λίγο περισσότερο από το ήμισυ των συνολικών εμπορευματικών μεταφορών στην ΕΕ το 2022. Ο απόλυτος όγκος εμπορευματικών μεταφορών στους δρόμους της Ευρώπης έχει αυξηθεί σχεδόν κατά 65% από το 1995.
Για το 2022, οι εκπομπές αερίων του φαινομένου του θερμοκηπίου από τις μεταφορές στην ΕΕ ήταν περίπου 26% υψηλότερες σε σχέση με το 1990. Η υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων έχει δείξει θετικά σημάδια τα τελευταία χρόνια, αν και η ηλεκτροκίνηση προχωρά αργά. Η χρήση καθαρότερων καυσίμων μπορεί να συμβάλει στη μείωση των εκπομπών CO2.
Με τα ισχύοντα μέτρα πολιτικής στα κράτη μέλη της ΕΕ, οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου από τις μεταφορές προβλέπεται να μειωθούν κατά περίπου 14% το 2030 και κατά 37% το 2050, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2022. Για να γίνει αυτό, απαιτούνται ισχυρότερες προσπάθειες για την επίτευξη του στόχου της ΕΕ για μείωση των εκπομπών ρύπων από τον τομέα των μεταφορών κατά 90% έως το 2050.