Τα μαλακά ελαστικά έχουν καλύτερη πρόσφυση στον δρόμο, ενώ τα σκληρά αντέχουν περισσότερο και είναι φθηνότερα

Τα μαλακά ελαστικά έχουν καλύτερη πρόσφυση στον δρόμο, ενώ τα σκληρά αντέχουν περισσότερο και είναι φθηνότερα

Το φθινόπωρο μπορεί να θεωρηθεί ως η εποχή που οι περισσότεροι οδηγοί αποφασίζουν να αλλάξουν τα ελαστικά στο αυτοκίνητό τους. Αν και αυτά, όπως δηλώνουν οι ειδικοί, πρέπει να αλλάζονται όταν φθαρούν, εντούτοις η έναρξη των βροχών σηματοδοτεί τη διαδικασία της αλλαγής τους.

Όμως, στο αυτοκίνητό μας ταιριάζει καλύτερα το μαλακό ή το σκληρό ελαστικό; Η απάντηση είναι και τα δύο, αρκεί ο οδηγός να προσδιορίσει τις ανάγκες τους. Για παράδειγμα αν κάποιος οδηγός κινείται σε επαρχιακούς δρόμους και διανύει έστω λίγα μέτρα καθημερινά χωματόδρομο έχει διαφορετικές απαιτήσεις από αυτόν που κινείται αποκλειστικά στον αυτοκινητόδρομο.

Ανάλογα με τις απαιτήσεις του οχήματος τα ελαστικά μπορεί να αποτελούνται από διαφορετικά σχέδια πέλματος και μίγματα από καουτσούκ, τα οποία μπορούν να επηρεάσουν τα αποτελέσματα πρόσφυσης και αντοχής. Τις περισσότερες φορές, τα μαλακά ελαστικά μπορούν να αφήσουν περισσότερο καουτσούκ στον δρόμο και εξαιτίας αυτού δεν διαρκούν όσο τα σκληρότερα, ενώ έχουν καλύτερη πρόσφυση στον αυτοκινητόδρομο. Αλλωστε, δεν θα πρέπει να παραγνωρίσουμε το γεγονός ότι τα αγωνιστικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν πολύ μαλακά ελαστικά, τα οποία κρατούν το αυτοκίνητο στην πίστα, αλλά διαρκούν μόνο για έναν αγώνα. Από την άλλη πλευρά, οι σκληρότερες παραλλαγές διαρκούν περισσότερο, είναι οικονομικότερες, αλλά υστερούν στην ποιότητα της πρόσφυσης.

Τα μαλακά ελαστικά συνήθως είναι πιο ακριβά και διαρκούν λιγότερο. ‘Αρα, η αλλαγή τους θα πρέπει να γίνεται σε πιο τακτά χρονικά διαστήματα. Κατά μέσο όρο ένα μαλακό ελαστικό έχει διάρκεια ζωής από 30.000-40.000 χιλιόμετρα, ενώ τα σκληρότερα μπορούν να φθάσουν μέχρι και τα 60.000 χιλιόμετρα χωρίς κανένα πρόβλημα. Παρόλο που τα μαλακά ελαστικά έχουν μικρότερο προσδόκιμο ζωής, γενικότερα ο χειρισμός τους είναι καλύτερος, κάτι που μπορεί να προσφέρει μια ασφαλέστερη οδηγική εμπειρία. Τα μαλακά ελαστικά, επίσης, αποδίδουν καλύτερα σε όλες τις οδηγικές συνθήκες και είναι για όλες τις εποχές. Αντίθετα, τα σκληρά όταν ο οδηγός δεν αναπτύσσει μεγάλες ταχύτητες και έχει μεγάλα φορτία (επαγγελματικά μικρά φορτηγάκια) αποτελούν την καλύτερη επιλογή.

Το ενδιάμεσο βάθος πέλματος μπορεί να προσφέρει ομαλή και σταθερή διαδρομή, αυξάνοντας τη συνολική διάρκεια ζωής των ελαστικών. Τα αυλάκια βοηθούν τη λάσπη να πέσει στο δρόμο, αντί να κολλήσει στο ελαστικό. Αυτό αυξάνει την ικανότητα των ελαστικών να διαμορφώνονται γύρω από ανώμαλες επιφάνειες, βελτιώνοντας περαιτέρω την ικανότητά τους να αντέχουν. Τα οχήματα συχνά κινούνται στα όριά τους, οπότε τα ελαστικά πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να απομακρύνουν άμεσα τα ξένα σώματα.

Σίγουρα υπάρχουν στην αγορά και τα μικτά ελαστικά που δεν μπορούν να χαρακτηριστούν μαλακά, ούτε και σκληρά. Αυτά αποτελούν μια ενδιάμεση λύση για αυτούς που κινούνται σε όλους τους δρόμους και έχουν βάλει στην ζωή τους τις εξορμήσεις εκτός πόλεων και τις χωμάτινες διαδρομές. Αυτά τα ελαστικά ενδείκνυται κυρίως για τα οχήματα ελεύθερου χρόνου (SUV). Σε αυτά τα ελαστικά υπάρχουν διακυμάνσεις των ποσοστών της γόμας, έτσι ώστε κάποιος να επιλέξει μικτή γόμα με περισσότερο μαλακό καουτσούκ ή το αντίστροφο. Και φυσικά υπάρχουν τα χειμερινά ελαστικά με συγκεκριμένη γόμα και σχήμα πέλματος. Αυτά αποτελούν μια ξεχωριστή ειδική κατηγορία, με ειδική αποστολή για ορεινές περιοχές, όπου το χιόνι αποτελεί συνηθισμένο φαινόμενο…

Κυριάκος Παρασίδης

©Πηγή: amna.gr

Loading