Σήμερα, η Κίνα παράγει πάνω από το 75% των μπαταριών που προορίζονται για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παγκοσμίως. Πέρσι, οι τιμές των μπαταριών σημείωσαν περίπου 30% πτώση σε σχέση με το 2023, ενώ οι μπαταρίες που κατασκευάστηκαν στην Κίνα ήταν φθηνότερες κατά 30% σε σύγκριση με αυτές που κατασκευάστηκαν στην Ευρώπη και κατά 20% σε σχέση με αυτές της Βόρειας Αμερικής.
Η μείωση των τιμών των μπαταριών τα τελευταία χρόνια αποτέλεσε σημαντικό κριτήριο για τη μείωση του κόστους των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αυτός άλλωστε αποτελεί ένας βασικός λόγος που τα κινέζικα αυτοκίνητα είναι φθηνότερα από τα αντίστοιχα συμβατικά. Ωστόσο, το πλεονέκτημα της τιμής των κινέζων κατασκευαστών μπορεί να αποδοθεί σε πέντε κύριους παράγοντες.
Πάνω από το 70% όλων των μπαταριών που χρησιμοποιήθηκαν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν στην Κίνα, γεγονός που οδήγησε τους Κινέζους να αποκτήσουν μεγαλύτερη τεχνογνωσία στον τομέα της κατασκευής. Δύο εταιρείες, η CATL και η BYD, διαθέτουν όλη την απαραίτητη τεχνογνωσία στην παραγωγή μπαταριών και οδηγούν τις εξελίξεις, καταφέρνοντας υψηλότερες παραγωγικές αποδόσεις.
Η ολοκλήρωση της εφοδιαστικής αλυσίδας έχει οδηγήσει στη μείωση του κόστους κατασκευής των μπαταριών, επιφέροντας χαμηλότερο κόστος και καλύτερη διαχείριση πρώτων υλών. Το κινεζικό σύστημα παραγωγής μπαταριών καλύπτει όλα τα στάδια, από την εξόρυξη ορυκτών μέχρι την τελική παραγωγή μπαταριών και την εφαρμογή τους στα ηλεκτρικά οχήματα.
Οι Κινέζοι παραγωγοί έχουν επενδύσει σε φωσφορικό λίθιο-σίδηρο (LFP), μια φθηνότερη μπαταρία, η οποία αρχικά θεωρήθηκε ακατάλληλη για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όμως η έρευνα απέδειξε την αποτελεσματικότητά της. Αυτές οι μπαταρίες είναι 30% φθηνότερες από τις μπαταρίες λιθίου νικελίου κοβαλτίου οξειδίου του μαγγαντίου (NMC).
Ο έντονος εγχώριος ανταγωνισμός έχει ενισχύσει την κινέζικη αγορά μπαταριών, με πάνω από 100 παραγωγούς να συμμετέχουν στην κατασκευή τους. Για να διατηρήσουν ή να κερδίσουν μερίδιο αγοράς, οι εταιρείες αυτές έχουν μειώσει τα περιθώρια κέρδους τους, παρέχοντας καλύτερες τιμές στους προμηθευτές αυτοκινήτων.
Η φθηνότερη εργασία στην Κίνα μειώνει περαιτέρω το κόστος μπαταριών, προσφέροντας την Κίνα ένα ακόμη σημαντικό πλεονέκτημα.
Ωστόσο, η πτώση των τιμών μπορεί να επιβραδυνθεί στο εγγύς μέλλον. Με τον σφοδρό ανταγωνισμό και τη συρρίκνωση περιθωρίων κέρδους, ο αριθμός των εταιρειών παραγωγής μπαταριών στην Κίνα μπορεί να μειωθεί, ενώ ορισμένοι παραγωγοί θα αποκτήσουν μεγαλύτερη επιρροή. Ακόμα και σε αυτή τη περίπτωση, η Κίνα αναμένεται να παραμείνει ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών, θέτοντας σε δύσκολη θέση άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται ή επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στο συγκεκριμένο τομέα σε άλλες περιοχές του κόσμου.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ