Το σύστημα τετρακίνησης quattro από το 1980 μέχρι και σήμερα χαρακτηρίζει την Audi

Το σύστημα τετρακίνησης quattro από το 1980 μέχρι και σήμερα χαρακτηρίζει την Audi

Αποτελεί σήμα κατατεθέν της Audi. Ο λόγος για το σύστημα τετρακίνησης quattro, που έκανε την εμφάνισή του στο Διεθνές Σαλόνι της Γενεύης το 1980. Και δεν είναι λίγοι αυτοί που αναφέρουν ότι όταν ένας οδηγός οδηγήσει αυτοκίνητο quattro δε θα θέλει να οδηγήσει κάτι διαφορετικό.

Το κορυφαίο σύστημα τετρακίνησης είναι κατάλληλο για κάθε έδαφος και για τις πιο δύσκολες καιρικές συνθήκες, κάνοντας ακόμη πιο συναρπαστικές τις off road διαδρομές. Διαθέτει ιστορία 40 χρόνων, ενώ συνεχίζει να εξελίσσεται με αμείωτους ρυθμούς, τόσο στα νέα μοντέλα όσο και στα ηλεκτροκίνητα. Δηλαδή ξεκινάει από τα χειροκίνητα μπλοκέ διαφορικά του 1980 και φτάνει έως τους τρεις ηλεκτρικούς κινητήρες των νέων μοντέλων S στη γκάμα e-tron της Audi.

Το 1986, η Audi αντικατέστησε το χειροκίνητο κεντρικό διαφορικό πρώτης γενιάς με το διαφορικό Torsen, το οποίο μπορούσε να διανείμει ποικιλότροπα τις ροπές κίνησης. Το κατά προσέγγιση βάρος του πρώτου μπλοκέ κεντρικού διαφορικού Torsen που χρησιμοποιήθηκε στο αρχικό Audi quattro το 1986 ήταν περίπου πέντε κιλά. Η βασική κατανομή ήταν 50:50 μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα. Σήμερα, το μπλοκέ κεντρικό διαφορικό Torsen στα μοντέλα με διαμήκη τοποθέτηση κινητήρων ζυγίζει μόνο περίπου 3 κιλά και έχει βασική κατανομή 40% στον μπροστινό άξονα και 60% στον πίσω άξονα. Όταν είναι απαραίτητο μέσω του υπολογιστή του οχήματος, το κεντρικό διαφορικό μπορεί να εκτρέψει έως και 70% της ροπής προς τα εμπρός ή έως και 85% προς τα πίσω. Στις σειρές μοντέλων με εγκάρσια διάταξη κινητήρα ένας υδραυλικός-ηλεκτρονικά ελεγχόμενος συμπλέκτης πολλαπλών δίσκων είναι τοποθετημένος στον πίσω άξονα. Στο αγωνιστικό μοντέλο υψηλών επιδόσεων R8 που φέρει τον κινητήρα στο κέντρο του αμαξώματος, ο συμπλέκτης πολλαπλών δίσκων είναι τοποθετημένος στον εμπρός άξονα.

Αυτά τα ενεργά συστήματα τετρακίνησης, κατανέμουν τη ροπή στρέψης μεταβλητά στους δύο άξονες ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης. Το quattro με κεντρικό διαφορικό αυτόματου κλειδώματος, είναι ένα αμιγώς μηχανικό σύστημα τετρακίνησης που χρησιμοποιείται σε πολλά μοντέλα με διαμήκη διάταξη κινητήρα.

Το sport διαφορικό στον πίσω άξονα διατίθεται σε κάποιες κορυφαίες εκδόσεις κινητήρων. Μπορεί να κατανείμει ενεργά τη ροπή στρέψης μεταξύ των τροχών του πίσω άξονα, μέσω δύο σταδίων υπερπλήρωσης χρησιμοποιώντας ηλεκτροϋδραυλικούς συμπλέκτες πολλαπλών δίσκων. Σε ακραίες καταστάσεις, σχεδόν ολόκληρη η ροπή στρέψης κατανέμεται σε έναν τροχό – το σύστημα ωθεί το αυτοκίνητο στη στροφή, εξαλείφοντας την υποστροφή.

Το σύστημα τετρακίνησης μπορεί να γυρίσει τους πίσω τροχούς έως και 5 μοίρες, αντίθετα με την κατεύθυνση της στροφής στις χαμηλές ταχύτητες και προς την κατεύθυνση της στροφής στις υψηλές, μικραίνοντας αντίστοιχα τον κύκλο στροφής και βελτιώνοντας την κατευθυντικότητα.

Όταν ο καιρός παρουσιάσει τη χειρότερη πλευρά του, στην τετρακίνηση quattro υπάρχει έξυπνη μετάδοση ισχύος στους τέσσερις τροχούς, με το quattro να τροφοδοτεί τους τροχούς με την μεγαλύτερη πρόσφυση, μεγιστοποιώντας την πρόσφυση σε καιρικές συνθήκες.

Ο χρόνος προπορείας των υπολογισμών της μονάδας ελέγχου στο quattro με τεχνολογία ultra είναι κάτω από το μισό δευτερόλεπτο. Ο έξυπνος έλεγχος ανοιχτού και κλειστού βρόχου λειτουργεί προβλεπτικά χάρη στους αισθητήρες υψηλής απόδοσης και στην αξιολόγηση δεδομένων. Το quattro με τεχνολογία ultra χρησιμοποιεί δύο συμπλέκτες που του επιτρέπουν να αλλάζει από μπροστινή κίνηση σε τετρακίνηση σε απειροελάχιστο χρόνο.

Το 1976-1977 ήταν η χρονική περίοδος στην οποία οι μηχανικοί της Audi συνέλαβαν το concept του quattro. Εκείνη τη χρονιά, μια σειρά χειμερινών test drives στη Σκανδιναβία, στην οποία συμμετείχε και ένα Volkswagen Iltis, γέννησαν την ιδέα. Στους χιονισμένους δρόμους, το στρατιωτικό όχημα παντός εδάφους που είχε εξελιχθεί στην Audi παρουσίασε εντυπωσιακά τις δυνατότητες της τετρακίνησης. Το 1981 ήταν η χρονιά που μπήκε επίσημα στη σκηνή των ράλι για πρώτη φορά. Περί τις 11.452 μονάδες quattro κατασκευάστηκαν μεταξύ των ετών 1980 και 1991, ενώ ο αρχικός προγραμματισμός ήταν για μόνο 400. Με περισσότερα από οκτώ εκατομμύρια μοντέλα που παράγονται με την τεχνολογία quattro, η Audi είναι παγκοσμίως ένας από τους πιο επιτυχημένους κατασκευαστές οχημάτων με μόνιμη τετρακίνηση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 45,3% όλων των πελατών της Audi επέλεξαν ένα quattro το 2019, ενώ την ίδια χρονιά ο αριθμός των μοντέλων quattro ήταν 804.224, εκ των οποίων 258.765 κατασκευάστηκαν στη Γερμανία. Τέλος, 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα περίπου, έχουν κατασκευαστεί από τη γερμανική μάρκα με τετρακίνηση quattro, από το 1980 μέχρι και τις 30 Σεπτεμβρίου 2020.

Κυριάκος Παρασίδης

©Πηγή: amna.gr

Loading