Σε περίπτωση που κάποιος οδικός άξονας μέσα σε αστική περιοχή αυξήσει την χωρητικότητά του κατά 1%, τότε αυτό θα δημιουργήσει επιπλέον 1% κίνηση. Επίσης, εάν η κυκλοφορία βελτιωθεί κατά 1% κατά τη διάρκεια των ωρών αιχμής, τότε αυτό θα αυξήσει τις μετακινήσεις με αυτοκίνητο λίγο λιγότερο από το 1%. Αυτά ήταν τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποίησε ο ολλανδικός οργανισμός οδικής αρχής, Rijkswaterstaat.
Σύμφωνα με τα ευρήματα του ολλανδικού οργανισμού, σε 16 διαπλατύνσεις αυτοκινητοδρόμων που έγιναν στην Ολλανδία, αποδείχθηκε ότι υπήρξε πρόσθετη αύξηση της κυκλοφορίας στο κύριο οδικό δίκτυο, η οποία υπερέβη της αύξησης της χωρητικότητας των δρόμων. Είναι γνωστό ότι η κυκλοφοριακή συμφόρηση ρυθμίζει σε μεγάλο βαθμό τη συμπεριφορά των οδηγών, καθώς αυτοί αναγκάζονται να επιλέξουν τη μικρότερη διαδρομή με το αυτοκίνητό τους, να αποφύγουν την μετακίνησή τους τις ώρες αιχμής, να επιλέγουν να ταξιδέψουν με κάποιον άλλο τρόπο ή να χρησιμοποιήσουν δημόσιο μέσο μεταφοράς. Η μικρότερη συμφόρηση των δρόμων έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, με αποτέλεσμα ο οδηγός να χρησιμοποιεί το αυτοκίνητό του για τις μετακινήσεις του. Για παράδειγμα, μετά το άνοιγμα της σήραγγας Zeeburger κοντά στο ‘Αμστερνταμ, υπήρξαν 16% περισσότερα αυτοκίνητα τα οποία διέσχισαν το κανάλι της Βόρειας Θάλασσας κατά τη διάρκεια των ωρών αιχμής.
Όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι η κυκλοφοριακή συμφόρηση θα παραμένει στις μεγάλες πόλεις. Άλλωστε, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε το 1988, όταν η McKinsey συμβούλεψε στην έκθεσή της «Τερματισμός της κυκλοφοριακής συμφόρησης» ότι περισσότερη άσφαλτος δεν θα έλυνε την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Τα σημερινά στατιστικά στοιχεία το επιβεβαιώνουν, αφού πλέον ο χρόνος που χάνεται ανά χιλιόμετρο στους ολλανδικούς αυτοκινητόδρομους είναι περίπου ο ίδιος με πριν από είκοσι χρόνια.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ