Τι θα λέγατε εάν μέσα στο αυτοκίνητό σας υπήρχαν κάποια ανταλλακτικά φτιαγμένα από φλοιό ρυζιού; Μπορεί το ρύζι να αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή φαγητά στον πλανήτη και να συνοδεύει κορυφαία πιάτα στον κόσμο, όμως πολύ σύντομα ο φλοιός του ρυζιού θα μπορεί να αποτελεί βασικό συστατικό για τη δημιουργία ενός ανταλλακτικού στο αυτοκίνητο.
Σε ένα πιλοτικό έργο καινοτομίας που βασίζεται στην κυκλική οικονομία, με στόχο τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα, ήδη η Seat ξεκίνησε τη χρήση του φλοιού ρυζιού στο μοντέλο του Leon και στην έκδοση Oryzite ως υποκατάστατου των πλαστικών εξαρτημάτων.
Περισσότεροι από 700 εκατομμύρια τόνοι ρυζιού μαζεύονται από τα χωράφια παγκοσμίως κάθε χρόνο, με το 20% αυτού του ποσού να είναι φλοιός, ο οποίος πετιέται. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένα μεγάλο μέρος του ρυζιού, που αγγίζει τους 140 εκατομμύρια τόνους, να βρίσκεται στα σκουπίδια. Στην ισπανική εταιρεία, αυτό το μέρος που οι εταιρείες τροφίμων πετούν, το αναμειγνύουν με άλλα θερμοπλαστικά μείγματα τα οποία μπορούν να αντικαταστήσουν τα πλαστικά. Παράλληλα, γίνονται έρευνες για να δουν την αντοχή τους σε μεγάλες θερμοκρασίες.
Σήμερα, αυτή η νέα πρώτη ύλη δοκιμάζεται σε διακοσμητικά στοιχεία της καμπίνας των αυτοκινήτων, με στόχο οι κατασκευαστές -στο μέλλον- να χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο ανταλλακτικά από τον φλοιό του ρυζιού και λιγότερο πλαστικό, που έχει ως βάση του το πετρέλαιο, δείχνοντας έμπρακτα την περιβαλλοντολογική συνείδηση.
Οι δοκιμές που έχουν στο εργοστάσιο κατασκευής εστιάζονται κυρίως σε τμήματα του αυτοκινήτου όπως η πίσω πόρτα, το δάπεδο στην καμπίνα και η επένδυση. Με την πρώτη ματιά ο επιβάτης δεν καταλαβαίνει τη διαφορά από αυτά που κατασκευάζονται με τη συμβατική τεχνολογία. Το μεγάλο πλεονέκτημα αυτών των ανταλλακτικών είναι ότι ζυγίζουν λιγότερο. Στοιχείο απαραίτητο στην κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπου το βάρος παίζει σημαντικό ρόλο. Τα ελαφρύτερα ανταλλακτικά μειώνουν το βάρος του αυτοκινήτου, άρα και το συνολικό αποτύπωμα άνθρακα. Παράλληλα, το ανταλλακτικό είναι ανανεώσιμο συμβάλλοντας στην κυκλική οικονομία, ενώ έχει την ταμπέλα του απόλυτου «πράσινου» προϊόντος.
Τα στοιχεία επένδυσης αναλύονται από τους επικεφαλής του τμήματος της ισπανικής εταιρείας για να δουν το ποσοστό που θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μέλλον, αλλά και ποιες τεχνικές θα βοηθήσουν για να υλοποιηθούν τα ανταλλακτικά με τον καλύτερο τρόπο και κυρίως να πληρούν τις τεχνικές και ποιοτικές απαιτήσεις στο 100%. Για παράδειγμα, η περιοχή φορτίου στον αποθηκευτικό χώρο υποβάλλεται σε δοκιμές, στις οποίες πρέπει να αντέχει έως 100 κιλά βάρους συγκεντρωμένο σε ένα σημείο, προκειμένου να ελεγχθούν η ακαμψία και η αντοχή του. Θερμικές δοκιμές πραγματοποιούνται, επίσης, στον κλιματικό θάλαμο για την ανάλυση της αντοχής του υλικού στη θερμότητα, στο κρύο και στην υγρασία. Όταν τα αποτελέσματα είναι θετικά, τότε είναι σίγουρο ότι θα δούμε πολλά ανταλλακτικά κατασκευασμένα από φλοιό ρυζιού.
Η έρευνα που πραγματοποιεί η Seat, ουσιαστικά, θα αποτελέσει τον δρόμο προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον. Επενδύοντας στην καινοτομία, κάθε εταιρεία θα είναι αυτή που θα προωθήσει νέα υλικά και τεχνικές που θα μειώνουν τη χρήση πλαστικών στον πλανήτη και θα συμβάλλουν στην παγκόσμια φροντίδα του περιβάλλοντος, με στόχο τη δραστική μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος. Με αυτό το υλικό, η αυτοκινητοβιομηχανία προχωρά ακόμη ένα βήμα μπροστά στην έρευνα για νέα ανανεώσιμα υλικά, στοχεύοντας στη μείωση της χρήσης των πλαστικών στα οχήματα και πετυχαίνοντας μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα έως το 2050.
Κυριάκος Παρασίδης