IMB: Συνεχιζόμενη απειλή η πειρατεία για τη ναυτιλία παρά τη μικρή μείωση το 2024

IMB: Συνεχιζόμενη απειλή η πειρατεία για τη ναυτιλία παρά τη μικρή μείωση το 2024

Υψηλός παραμένει ο αριθμός περιστατικών πειρατείας σε εμπορικά πλοία, παρά τη μικρή μείωση που παρουσίασαν οι επιθέσεις το 2024, ενώ την ίδια ώρα η ζήτηση για ένοπλους φρουρούς παραμένει αυξημένη, καθώς αυτό που προέχει είναι η ασφάλεια του πληρώματος, του πλοίου και του φορτίου.

Από το σύνολο των περιστατικών πειρατείας το 2024, 16 από αυτά καταγράφηκαν σε πλοία ελληνικών συμφερόντων. Σύμφωνα με το Διεθνές Ναυτιλιακό Γραφείο (IMB), ένα εξειδικευμένο τμήμα του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC), ο κίνδυνος για τα μέλη του πληρώματος παραμένει υψηλός, ιδίως σε περιοχές με έντονα προβλήματα, όπως ο Πορθμός της Σιγκαπούρης.

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Διεθνούς Κέντρου Αναφοράς της Πειρατείας (IMB Piracy Reporting Centre), το 2024 καταγράφηκαν 116 περιστατικά κατά πλοίων διεθνώς, σε σύγκριση με 120 το 2023 και 115 το 2022. Από αυτά, 16 καταγράφηκαν σε πλοία ελληνικών συμφερόντων. Από αυτά, σε 94 πλοία επιβιβάστηκαν ένοπλοι πειρατές, σε 13 σημειώθηκε απόπειρα, έξι υπέστησαν πειρατεία και τρία δέχθηκαν πυρά.

Η IMB προτρέπει την επισταμένη προσοχή στα πληρώματα, δεδομένης της αύξησης του αριθμού των ατόμων που κρατήθηκαν όμηροι ή απήχθησαν. Από τα 126 άτομα που κρατήθηκαν σε ομηρεία το 2024 σε σύγκριση με 73 το 2023, 12 άτομα απ’ αυτά απήχθησαν, σε σύγκριση με 14 το 2023. Επιπλέον, 12 άτομα από πληρώματα απειλήθηκαν και ένα τραυματίστηκε το 2024.

Η αναφερόμενη χρήση όπλων από πειρατές συνεχίζει επίσης να αυξάνεται. Το 2024, αναφέρθηκαν 26 ένοπλα περιστατικά σε σύγκριση με 15 το 2023. Μαχαίρια αναφέρθηκαν σε 39 περιστατικά το 2024, σε σύγκριση με 42 περιστατικά το 2023.

Συγκεκριμένα, στο σύνολο των 116 περιστατικών που σημειώθηκαν το 2024, 72 από αυτά εκδηλώθηκαν στην ανατολική και νότια Ασία, 18 στον κόλπο της Γουινέας, 16 στην ινδική υποήπειρο και 8 στη Σομαλία.

Ενώ χαιρετίζουμε τη μείωση των αναφερόμενων περιστατικών, οι συνεχιζόμενες απειλές για την ασφάλεια του πληρώματος παραμένουν μια σημαντική ανησυχία. Η διασφάλιση των δρομολογίων και η ασφάλεια των ναυτικών είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση του παγκόσμιου εμπορίου.

Οι περιοχές που πλήττονται περισσότερο από πειρατικές ενέργειες και ένοπλες ληστείες κατά πλοίων περιλαμβάνουν τα Στενά της Μάλακας, τον Ινδικό Ωκεανό και τη Δυτική Αφρική.

Το Κέντρο Ανταλλαγής Πληροφοριών ReCAAP αναφέρει ότι ο αριθμός των περιστατικών πειρατείας και ένοπλης ληστείας στα Στενά της Σιγκαπούρης έχει αυξηθεί, με 107 περιστατικά να σημειώνονται το 2024, 6% υψηλότερα από το 2023.

Ο ΙΜΟ δεν παίρνει θέση σχετικά με τη μεταφορά όπλων επί των πλοίων, αφήνοντας την ευθύνη στα κράτη σημαίας και στα παράκτια κράτη να καθορίσουν τις συνθήκες χρήσης ένοπλου προσωπικού ασφαλείας.

Loading

Play