Η ανάπτυξη της διασυνδεσιμότητας σε διεθνές επίπεδο εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις υποδομές που σχετίζονται με τα λιμάνια, τα κανάλια και τους διεθνείς θαλάσσιους διαδρόμους. Η Κατερίνα Τσαπικίδου, Διευθύντρια της Υπηρεσίας Διεθνών Σχέσεων του Υπουργείου Εξωτερικών, τόνισε ότι η ιστορία και η σημερινή κατάσταση το αποδεικνύουν αυτό. Σημαντικά παραδείγματα είναι η λειτουργία του καναλιού του Σουέζ και οι επιπτώσεις του στην οικονομία και τη στρατηγική της περιοχής, καθώς οι κεντρικοί θαλάσσιοι διάδρομοι συχνά εξυπηρετούσαν στρατιωτικά συμφέροντα.
Ο Σωτήρης Σέρμπος, Αναπλ. Καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, αναφέρθηκε στην προτεραιότητα που έχουν τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης. Υπογράμμισε την αλλαγή υποδείγματος που παρατηρείται μετά την Ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η οποία επηρεάζει την περιφερειακή συνεργασία. Αν και η χώρα μας έχει καθυστερήσει, τώρα διαμορφώνεται μια νέα αρχιτεκτονική που ενδυναμώνει τον ρόλο της στην συγκέντρωση και διανομή ενέργειας μέσω των λιμανιών.
Ο Martin Quencez, Managing Director of Geopolitical Risk and Strategy, German Marshall Fund of the United States, υπογράμμισε την ανάγκη η ΕΕ να αναπτύξει κατάλληλα εργαλεία γεωπολιτικής. Η συνδεσιμότητα των λιμανιών, όπως της Θεσσαλονίκης, έχει εξαιρετική σημασία καθώς η περιοχή αντιμετωπίζει προκλήσεις στο γεωπολιτικό πλαίσιο. Η περιφερειακή συνεργασία, που περιλαμβάνει τις υποδομές, είναι πιο λειτουργική και αποτελεσματική σε σχέση με την κεντρική καθοδήγηση από τις Βρυξέλλες.
Ο Κωνσταντίνος Φίλης, Διευθυντής του Ινστιτούτου Διεθνών Υποθέσεων, τόνισε τη σημασία της διασυνδεσιμότητας και της ενίσχυσης των υποδομών στην κατεύθυνση της περιφερειοποίησης. Ειδικότερα, επισήμανε τη στρατηγική σημασία της Βόρειας Ελλάδας και της Θεσσαλονίκης για την περιοχή των Βαλκανίων, προτείνοντας τη δημιουργία ενός Γραφείου Βαλκανικών Υποθέσεων στην πόλη.
Η συζήτηση συντονίστηκε από τον Αλέξανδρο Αλεξιάδη, Προϊστάμενο Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων Βορείου Ελλάδος του Υπουργείου Εξωτερικών.