Μειωμένες πωλήσεις, σε σχέση με πέρυσι, είχε η πλειοψηφία των εμπόρων κατά την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων. Η εκπτωτική περίοδος ολοκληρώνεται στις 28 Φεβρουαρίου. Σύμφωνα με τα ευρήματα της πανελλαδικής έρευνας του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ, το 55% των εμπόρων δήλωσαν ότι η εφετινή εκπτωτική περίοδος ήταν χειρότερη σε σχέση με την προηγούμενη, και μόνο ένας στους δέκα δήλωσε ότι πήγε καλύτερα. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι για πρώτη φορά καταγράφηκε αρνητική κίνηση τον Ιανουάριο, με το πρώτο δεκαπενθήμερο του μήνα να καταγράφεται ως η καλύτερη περίοδος από άποψη ζήτησης.
Αναφορικά με τις πωλήσεις, η αύξηση του τζίρου που παρατηρήθηκε το πρώτο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου δεν κάλυψε το κενό του Ιανουαρίου. Οι λόγοι της αρνητικής κίνησης εκτιμώνται ότι είναι το αβέβαιο διεθνές περιβάλλον και οι οικονομικές και φορολογικές υποχρεώσεις των νοικοκυριών. Οι έμποροι που συμμετείχαν στην έρευνα εμφανίζονται διχασμένοι όσον αφορά τη διάρκεια των εκπτώσεων. Το 58% των συμμετεχόντων δήλωσε πως θα παρατείνει τις εκπτώσεις πέραν της λήξης τους την Παρασκευή, προκειμένου να αντλήσει ρευστότητα, ενώ οι περισσότερες μικρές επιχειρήσεις ζητούν τη μείωση της διάρκειας των εκπτώσεων για μεγαλύτερη ευελιξία.
Στο μεταξύ, η γενική μεταβολή του τζίρου του λιανεμπορίου το 2024 ήταν +2,4% (με βάση στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ). Εξαιρουμένων των τροφίμων και καυσίμων, οι μικρότερες επιχειρήσεις παρουσίασαν μείωση τζίρου κατά 1,8%, ενώ οι εταιρείες με διπλογραφικά βιβλία εμφάνισαν αύξηση τζίρου κατά 5,1%. Οι κατηγορίες προϊόντων με τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων ήταν τα καλλυντικά (+12%), τα προϊόντα υπαίθριων αγορών (+7,9%) και τα μεταχειρισμένα είδη (+7,7%). Στον αντίποδα, οι ηλεκτρικές συσκευές παρουσίασαν τη μεγαλύτερη μείωση τζίρου (-7,5%), γεγονός που ερμηνεύεται από την απουσία επιδοτούμενων προγραμμάτων αγοράς ηλεκτρικών συσκευών.
Υπογραμμίζεται ότι, σύμφωνα με την έρευνα, η πλειονότητα των πωλήσεων στις χειμερινές εκπτώσεις έγινε στα φυσικά καταστήματα. Οι αναλυτές της ΕΣΕΕ ερμηνεύουν αυτή την υστέρηση των μικρών επιχειρήσεων από τα ψηφιακά κανάλια, ωστόσο άλλες έρευνες δείχνουν ότι οι καταναλωτές αναζωογονούν την προτίμησή τους για τα φυσικά καταστήματα, αναζητώντας προσφορές και εκπτώσεις. Τέλος, η ΕΣΕΕ, σε συνεργασία με την Αναπτυξιακή Τράπεζα, προγραμματίζει ενημερωτικές εκδηλώσεις σε όλη τη χώρα σχετικά με τις μικροπιστώσεις, υπογραμμίζοντας τη σημασία του ψηφιακού μετασχηματισμού στον κλάδο.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ