Με την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ της ΣΤΑ.ΣΥ και της αναδόχου εταιρείας «Siemens Mobility Α.Ε.» δρομολογείται η υλοποίηση ενός σαφώς «πράσινου» και καινοτόμου έργου για τα σιδηροδρομικά δεδομένα της Ελλάδας, όπως ανακοινώθηκε.
Η σύμβαση αφορά την «Ανακαίνιση δύο Υποσταθμών της Γραμμής 1 του Μετρό, με ταυτόχρονη εγκατάσταση συστήματος ανάκτησης ενέργειας από την ηλεκτροπέδηση των συρμών». Υπεγράφη από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΣΤΑ.ΣΥ και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της «Siemens Mobility Α.Ε.».
Με αυτό το έργο, η ΣΤΑ.ΣΥ προχωρά σε ένα ουσιαστικό βήμα για την ενεργειακή εξοικονόμηση και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Η ανακαίνιση των δύο υποσταθμών έλξης της Γραμμής 1 στις περιοχές Νέο Φάληρο και Ηράκλειο περιλαμβάνει την προσθήκη ενός συστήματος που θα εκμεταλλεύεται την ενέργεια που παράγεται από την επιβράδυνση των συρμών, μετατρέποντας την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική.
Αυτό το νέο σύστημα θα εγκατασταθεί για πρώτη φορά σε σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ελλάδα και συνεπάγεται την εκτίμηση ανάκτησης ενέργειας 4.500 MWh ετησίως, ποσό που ανέρχεται στο 12,5% της συνολικής ετήσιας κατανάλωσης της Γραμμής 1 του Μετρό «Πειραιάς – Κηφισιά».
Το έργο συνιστά μια αξιόλογη «πράσινη» επένδυση, η οποία θα αξιολογηθεί για τη δυνατότητά της να επεκταθεί και στις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό μετά την αρχική της λειτουργία στη Γραμμής 1. Πέρα από την περιβαλλοντική, ενεργειακή και οικονομική διάσταση, θα ενισχύσει την αξιοπιστία του ηλεκτροδοτικού δικτύου και θα μειώσει τις βλάβες που απορρέουν από τον παλαιωμένο εξοπλισμό. Αντίστοιχο σύστημα ανάκτησης ηλεκτρικής ενέργειας από την επιβράδυνση των συρμών θα εγκατασταθεί και στους υποσταθμούς της Γραμμής 4 του Μετρό που είναι υπό κατασκευή.
Ο διεθνής διαγωνισμός για το έργο είχε προκηρυχθεί στις 5 Φεβρουαρίου 2024 και πραγματοποιήθηκε μέσω του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Σ.Η.Δ.Η.Σ). Το έργο, που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ, κατακυρώθηκε στην «Siemens Mobility Α.Ε.» με ποσό 4.136.404,21 €. Ο συνολικός συμβατικός χρόνος για την ολοκλήρωσή του ορίζεται σε 28 μήνες.
Κατά την υπογραφή της σύμβασης, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑ.ΣΥ τόνισε: «Στη ΣΤΑ.ΣΥ εργαζόμαστε για τη συνεχόμενη αναβάθμιση των υποδομών μας, αξιοποιώντας την τεχνολογία και σύγχρονα εργαλεία. Αν και το Μετρό και ο Τραμ είναι αναγνωρίσιμα φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μεταφοράς, δεν εφησυχάζουμε. Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε δράσεις για την ενεργειακή εξοικονόμηση, ενισχύοντας τη βιωσιμότητα της αστικής κινητικότητας».