Σε μια χρονιά πτώσης για τις μετοχές, η πτώση της τιμής της μετοχής της Tesla κατά 65% ξεχωρίζει για την κλίμακα του πλούτου που εξατμίστηκε και την ανορθόδοξη συμπεριφορά του CEO της, Elon Musk
Η κατάρρευση της τιμής της μετοχής της Tesla κατέστρεψε περίπου 672 δισεκατομμύρια δολάρια σε αγοραία αξία. Και ο Μασκ, που κάποτε χαιρετίστηκε ως μια ιδιοφυΐα που αναμόρφωσε την αυτοκινητοβιομηχανία, εμφανίζεται όλο και περισσότερο αποσπασμένος από την απόκτηση του Twitter και χρησιμοποιεί το κοινωνικό δίκτυο για να εκτονώσει τις απογοητεύσεις του. Προσέβαλε έναν από τους επικριτές του αυτή την εβδομάδα περιγράφοντάς τον ότι είχε «μικρούς όρχεις».
Το θέαμα έχει καταπλήξει επενδυτές και αναλυτές. Και πολλοί ρωτούν τι θα γίνει με τη μετοχή, την εταιρεία και τον Μασκ το 2023. Η απάντηση εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το διοικητικό συμβούλιο του Μασκ και της Tesla.
Θα επιστρέψει την προσοχή του στον Tesla και στις μυριάδες προκλήσεις του; Ή θα παραμείνει κατασκηνωμένος στο Twitter; Θα πουλήσει ο Μασκ περισσότερες μετοχές της Tesla για να διατηρήσει τη λειτουργία του Twitter αφού ξόδεψε 44 δισεκατομμύρια δολάρια για να αγοράσει αυτήν την εταιρεία, παρά την υπόσχεση ότι δεν θα το κάνει; Θα είναι τελικά διαθέσιμο προς πώληση το Cybertruck, το πρώτο νέο επιβατικό όχημα της Tesla εδώ και τρία χρόνια; Και ίσως το πιο σημαντικό, θα κάνει κάτι το διοικητικό συμβούλιο της Tesla για να χαλιναγωγήσει τον Μασκ;
Σε μια επιδεινούμενη οικονομία, αυτές οι αβεβαιότητες ανάγκασαν τους επενδυτές να επανεκτιμήσουν ουσιαστικά τις προοπτικές της Tesla. Παραμένει η πολυτιμότερη εταιρεία αυτοκινήτων και η μόνη μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία που θεωρείται αναπτυσσόμενη μετοχή. Αλλά οι επενδυτές δεν είναι πλέον πεπεισμένοι ότι η Tesla μπορεί να κυριαρχήσει στην αυτοκινητοβιομηχανία με τον τρόπο που η Apple κυριαρχεί στα smartphone ή η Amazon διέπει το διαδικτυακό λιανικό εμπόριο.
«Η υπόσχεση της Tesla ήταν ότι κάποια στιγμή όλα τα αυτοκίνητα στον κόσμο θα ήταν ηλεκτρικά οχήματα και η Tesla θα έπαιζε σημαντικό ρόλο σε αυτό», δήλωσε ο Efraim Benmelech, καθηγητής οικονομικών στο Kellogg School of Management στο Northwestern. Πανεπιστήμιο.
Όμως, πρόσθεσε, οι επενδυτές επανεκτίμησαν έκτοτε αυτήν την άποψη και τώρα φαίνεται να πιστεύουν ότι οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Ford και η General Motors θα είναι σε θέση να θέτουν μια αξιόπιστη ανταγωνιστική πρόκληση για την Tesla.
«Ορισμένες από αυτές τις εταιρείες υπάρχουν εδώ και 100 χρόνια», είπε ο Benmelech, ο οποίος χρησιμοποιεί την Tesla ως μελέτη περίπτωσης στις τάξεις του. «Έχουν καλούς μηχανικούς, καλή διαχείριση. Δεν πρέπει κανείς να υποτιμά τον ρόλο που παίζει ο ανταγωνισμός».
Ο Benmelech επισημαίνει ότι με τα περισσότερα τυπικά μέτρα, η Tesla τα πάει πολύ καλά. Η εταιρεία έχει μειώσει το χρέος της και έχει μερικά από τα υψηλότερα περιθώρια κέρδους στην επιχείρηση. Ανέφερε καθαρά κέρδη 8,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων τους πρώτους εννέα μήνες του 2022, περισσότερα από όσα κέρδισε η General Motors.
Αυτή την εβδομάδα, υπήρχαν ενδείξεις ότι η τιμή της μετοχής σταθεροποιήθηκε. Οι μετοχές ανέβηκαν στα 123 δολάρια την Παρασκευή από το χαμηλό δύο ετών των 109 δολαρίων την Τετάρτη.
Επειδή πολλοί επενδυτές συγκρίνουν την Tesla με εταιρείες τεχνολογίας, πρέπει να εκπληρώσει υψηλότερες προσδοκίες από ό,τι πιο εδραιωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο εξακολουθεί να αξίζει περίπου 389 δισεκατομμύρια δολάρια, σε σύγκριση με περίπου 226 δισεκατομμύρια δολάρια για την Toyota.
Εκ των υστέρων, είναι σαφές ότι η χρηματιστηριακή αποτίμηση της Tesla πάνω από 1 τρισεκατομμύριο δολάρια στην αρχή του έτους ήταν υπερβολική, λένε οι αναλυτές. Κάποια από τη θεαματική άνοδο της τιμής της μετοχής της Tesla το 2020 και το 2021 προήλθε πιθανώς από επενδυτές που ελπίζουν ότι η εταιρεία θα τους έκανε τόσο πλούσιους όσο είχε άλλους που αγόρασαν μετοχές της εταιρείας το 2017, όταν η αξία της ήταν 40 δισεκατομμύρια δολάρια (και θεωρήθηκε από ορισμένους σκεπτικιστές εκείνη την εποχή να είναι άγρια ακριβά).
«Υπάρχουν στιγμές που η Tesla φαινόταν ότι θα μπορούσε να κάνει κάποιον εκατομμυριούχο σε σύντομο χρονικό διάστημα», δήλωσε ο William Goetzmann, καθηγητής οικονομικών στο Yale School of Management που μελετά τις τιμές των περιουσιακών στοιχείων.
Αυτή η αισιοδοξία έγινε πιο δύσκολο να διατηρηθεί καθώς εμφανίστηκε μια σειρά προβλημάτων το 2022. Οι προσωρινές διακοπές λειτουργίας στο εργοστάσιο της Tesla στη Σαγκάη λόγω αυξανόμενων κρουσμάτων COVID, μαζί με τον έντονο ανταγωνισμό από την BYD και άλλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, έθεσαν υπό αμφισβήτηση τις πιθανότητες της Tesla να κυριαρχήσει στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε αυτή τη χώρα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων και ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο. Το εργοστάσιο της Σαγκάης είναι το μεγαλύτερο της Tesla, αντιπροσωπεύοντας το 40% της συνολικής παραγωγής του.
Η Tesla αναμένεται να δημοσιεύσει τα στοιχεία των πωλήσεων αυτοκινήτων για το τέταρτο τρίμηνο και ολόκληρο το έτος τις επόμενες ημέρες. Οι αναλυτές της Wall Street αναμένουν ότι η εταιρεία θα παραδώσει 420.000 αυτοκίνητα τους τελευταίους τρεις μήνες του έτους, από 343.000 το τρίτο τρίμηνο. Αυτό θα ήταν εντυπωσιακό, αλλά δεν θα ήταν αρκετό για να πετύχει η εταιρεία τον στόχο της εταιρείας να αυξήσει τις πωλήσεις κατά 50% για ολόκληρο το έτος.
Η αύξηση των επιτοκίων ήταν ένα πρόβλημα για όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες, και ειδικά για εταιρείες όπως η Tesla των οποίων τα οχήματα πωλούνται συνήθως για περισσότερα από 50.000 δολάρια. Τα υψηλότερα επιτόκια σημαίνουν υψηλότερες μηνιαίες πληρωμές που πολλοί αγοραστές δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά.
Ακόμα κι αν οι αυξήσεις των επιτοκίων από την Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ και άλλες κεντρικές τράπεζες ήταν πέρα από τον έλεγχο του Μασκ, οι αναλυτές τον κατηγορούσαν ότι δεν έδωσε αρκετή προσοχή στην Tesla σε μια κρίσιμη στιγμή.
Ο Ντάνιελ Άιβς, αναλυτής της Wedbush Securities, ο οποίος ήταν από καιρό αισιόδοξος για τις προοπτικές της Tesla, μίλησε πιθανώς για πολλούς επενδυτές όταν πρότεινε 10 πράγματα που θα μπορούσε να κάνει ο Μασκ για να αναζωογονήσει τις προοπτικές της εταιρείας.
τιμή μετοχής. Ψηλά στη λίστα: ονομάστε έναν νέο διευθύνοντα σύμβουλο του Twitter και «επικεντρώστε την προσοχή πίσω στην Tesla, όχι στο Twitter».
Οι επενδυτές και οι αναλυτές διίστανται σχετικά με το πόσο οι δηλώσεις του Μασκ στο Twitter έχουν αμαυρώσει την εικόνα της Tesla μεταξύ των αριστερών καταναλωτών που είναι πιο πιθανό να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Ακόμη και αν παραμερίσουμε αυτές τις ανησυχίες, η συμπεριφορά του Μασκ έχει τονίσει την έλλειψη ελέγχων και ισορροπιών στην Tesla. Το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας, τα μέλη του οποίου περιλαμβάνουν τον αδελφό του Διευθύνοντος Συμβούλου, Κίμπαλ Μασκ, έχει σε μεγάλο βαθμό σιωπήσει.
Τον περασμένο μήνα, όταν αρκετοί διευθυντές κατέθεσαν σε δικαστήριο του Ντέλαγουερ σε μια αγωγή που αμφισβήτησε το γιγαντιαίο πακέτο αποζημίωσης του Έλον Μασκ, είπαν ότι δεν ανησυχούσαν για το πόσο χρόνο ξοδεύει το στέλεχος στο Twitter. «Θα κάνει ό,τι χρειάζεται για να επιτύχει τα αποτελέσματα», είπε ο Ρόμπιν Ντένχολμ, ο πρόεδρος της Tesla, στο βήμα του μάρτυρα.
Οι Tesla, Musk, Denholm και Kimbal Musk δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό.
Ο Len Sherman, επίκουρος καθηγητής στο Columbia Business School, ο οποίος στο παρελθόν εργαζόταν ως σύμβουλος στην αυτοκινητοβιομηχανία, είπε ότι το διοικητικό συμβούλιο της Tesla ήταν εξαιρετικά ευγενικό προς τον Elon Musk.
«Δεν έχετε αποτελεσματική διακυβέρνηση για να χαλιναγωγήσετε τις χειρότερες παρορμήσεις του», είπε ο Σέρμαν. «Τρέχει την εκπομπή του με τον τρόπο που θέλει και κανείς δεν μπορεί να τον σταματήσει».
Ο Sherman, ο οποίος οδηγεί μια Tesla και προηγουμένως κατείχε μετοχές της Tesla, είναι μεταξύ εκείνων που έχουν αρχίσει να αναρωτιούνται εάν ο Musk είναι το κατάλληλο άτομο για να διευθύνει την εταιρεία καθώς γίνεται μια ώριμη αυτοκινητοβιομηχανία. Σημείωσε ότι δεν είχε γίνει καμία αναφορά πρόσφατα για σχέδια για την κατασκευή ενός αυτοκινήτου 25.000 δολαρίων που θα προσέλκυε περισσότερους πελάτες και θα ανέβαζε τις πωλήσεις.
«Δεν είναι έτσι ο τρόπος που πηγαίνεις από εκεί που βρίσκεται τώρα η Tesla για να γίνεις η επόμενη GM ή η Volkswagen», είπε ο Sherman. «Παρά όλα τα αξιοθαύμαστα χαρακτηριστικά του, καθώς είναι ο μόνος άνθρωπος στον πλανήτη που κατάφερε αυτό που έκανε, δεν είναι ιδανικός για το είδος του ηγέτη που χρειάζεται ο Tesla στο μέλλον».
Με τον οραματιστή ηγέτη της να φαίνεται αποδεσμευμένος, η Tesla ελέγχεται σύμφωνα με πιο συμβατικά πρότυπα όπως τα έσοδα και τα κέρδη και λιγότερο σύμφωνα με τα όνειρα για παγκόσμια κυριαρχία.
«Τώρα που τα αυτοκίνητα είναι πανταχού παρόντα», είπε ο Goetzmann του Yale, «έπρεπε να κάνει μια μετάβαση κάποια στιγμή στην ιστορία του ώστε να μην βασίζεται σε μακροπρόθεσμες προοπτικές αλλά σε στοιχεία πωλήσεων και τέτοια πράγματα».
Δείτε επίσης: Έλον Μασκ: Σε χαμηλό 2ετίας βρέθηκε η Tesla