pixabay

Ένα τιτάνιο έργο ξεκινάει στη Γερμανία

Ο νέος καγκελάριος, Ολαφ Σολτς, επιδιώκει η οικονομία να γίνει περισσότερο ψηφιακή και πράσινη.

Η Γερμανία αλλάζει σελίδα. Ο νέος της καγκελάριος, Ολαφ Σολτς, επιδιώκει η οικονομία να γίνει περισσότερο ψηφιακή και πράσινη, ενώ τον ίδιο δρόμο θέλει να ακολουθήσουν και οι επιχειρηματικοί κολοσσοί. Οι συντονισμένες προσπάθειες εγκαινιάζουν μια πλήρη μεταμόρφωση της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρώπης.

propoli

Μια πιθανή αποτυχία θα οδηγήσει σε παρακμή τις γερμανικές επιχειρήσεις, ενώ θα υπάρξουν απώλειες θέσεων εργασίας, αλλά ούτως ή άλλως το έργο είναι τιτάνιο. Η χώρα είναι περισσότερο εξαρτημένη από άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές οικονομίες από το να κατασκευάζει προϊόντα και να τα εξάγει στη διεθνή αγορά. Οι εξαγωγές αγαθών υπερβαίνουν το ένα τρίτο του ΑΕΠ της. Εν τω μεταξύ, η γερμανική μεταποίηση συνεισφέρει κατά 18% στην οικονομική παραγωγή, δηλαδή έχει διπλάσια συμβολή απ’ ό,τι στην περίπτωση της Γαλλίας και της Βρετανίας. Η εντάσεως καυσίμου βαριά βιομηχανία της εξαρτάται από τα ορυκτά καύσιμα και αυτό εν μέρει εξηγεί γιατί η Γερμανία έχει κατά κεφαλήν εκπομπές ρύπων κατά 87% υψηλότερες από το αντίστοιχο ποσοστό στη Γαλλία και κατά 59% από τη Βρετανία το 2018.

Οι τεράστιες ιδιωτικές και δημόσιες επενδύσεις θεωρούνται αναγκαίες για να κινητοποιήσουν με νέους τρόπους μια τέτοια οικονομία. Ας σκεφθούμε ως παράδειγμα την απορρύπανση της αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι κεφαλαιακές δαπάνες της Volkswagen πιθανώς να ξεπεράσουν τα 20 δισ. ευρώ το 2022, σύμφωνα με τις μέσες εκτιμήσεις της Refinitiv, εν συγκρίσει με τον ετήσιο μέσο όρο των 13 δισ. ευρώ την περίοδο ανάμεσα στο 2018 και το 2020. Η ανέγερση τοπικού εργοστασίου παραγωγής κυψελών μπαταριών θα μπορούσε να κοστίσει τουλάχιστον ένα ανάλογο ποσόν, όπερ σημαίνει ότι ο διευθύνων σύμβουλός της, Χέρμπερτ Ντίες, ίσως χρειαστεί κρατική στήριξη. Ο Σολτς θα κληθεί να βρει τρόπους για να εξορθολογίσει κάτι τέτοιο, εφαρμόζοντας τις δικές του δεσμεύσεις για έλεγχο του προϋπολογισμού.

Επιπλέον, ίσως να χρειάζονται ένεση ρευστού και οι ψηφιακές υποδομές της χώρας. Λιγότερα από ένα στα δέκα νοικοκυριά είναι συνδεδεμένα με ένα πλήρες ευρυζωνικό δίκτυο οπτικών ινών, αλλά ο κρατικός όμιλος της Deutsche Telekom μπορεί να βοηθήσει σε αυτό. Και η χώρα χρειάζεται να προσελκύσει εργαζομένους ειδικούς στην τεχνολογία από το εξωτερικό, εφόσον παρατηρείται δημογραφική γήρανση. Ο Γερμανός καγκελάριος μπορεί να συνδράμει, χαλαρώνοντας τους κανόνες για απόκτηση άδειας εργασίας από υψηλής εξειδίκευσης επαγγελματίες. Τέλος, η επιθυμία να υλοποιηθούν όλα αυτά θα πρέπει να είναι αρκούντως ισχυρή για να υπερβεί βραχυπρόθεσμα εμπόδια όπως η κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας, που ωθεί ανοδικά τις τιμές παραγωγού. Το δε μισθολογικό κόστος θα ανέλθει δυνητικά από τις ελλείψεις προσωπικού και το σχέδιο Σολτς για αύξηση του ελάχιστου ωρομισθίου. Ωστόσο δεν υπάρχουν μακροπρόθεσμα οφέλη άνευ βραχυπρόθεσμων κόπων.

πηγή: LIAM PROUD / REUTERS

Δείτε επίσης: Η Gazprom επικρίνει την μεταπώληση φυσικού αερίου από την Γερμανία προς την Πολωνία

Loading