Ένταση επικράτησε μεταξύ Γαλλίας και Ιταλίας την Τετάρτη για την τύχη ενός πλοίου ΜΚΟ που μετέφερε 234 μετανάστες που διασώθηκαν στη Μεσόγειο, με το Παρίσι να χαρακτηρίζει την άρνηση των ιταλικών αρχών να αφήσουν το πλοίο να ελλιμενιστεί «απαράδεκτη»
Ήταν η τελευταία ευρωπαϊκή αντιπαράθεση τα τελευταία χρόνια σχετικά με το πού θα αποβιβαστούν οι μετανάστες που περισυνελήφθησαν μετά την προσπάθειά τους να φτάσουν στην Ευρώπη από τη Βόρεια Αφρική, με την Ιταλία να απογοητεύεται ολοένα και περισσότερο από το να δέχεται το μεγαλύτερο μέρος των διασωθέντων.
Η σειρά επικεντρώνεται στο Ocean Viking, ένα φιλανθρωπικό πλοίο που έχει αποπλεύσει μακριά από τα ύδατα της Σικελίας προς τη Γαλλία μετά από ανεπιτυχή αναμονή για άδεια να ελλιμενιστεί στην Ιταλία από τα τέλη Οκτωβρίου.
Το πλοίο που διευθύνεται από την ευρωπαϊκή φιλανθρωπική οργάνωση SOS Mediterranee υπό νορβηγική σημαία, έχει κάνει έκκληση στη Γαλλία να το αποδεχθεί και αναμένεται να προσεγγίσει την Κορσική μέχρι την Πέμπτη.
«Είναι ένα πλήρες μπλοκάρισμα από την πλευρά των Ιταλών», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο η διευθύντρια του SOS Med, Σόφι Μπο, λέγοντας ότι είχε υποβάλει 43 επίσημα αιτήματα χωρίς καμία απάντηση.
Το πλοίο πλέει βόρεια κατά μήκος της ακτής της Σικελίας προς τη Σαρδηνία και πιθανώς τη Γαλλία, όπου η φιλανθρωπική οργάνωση ζήτησε επίσης πρόσβαση στο λιμάνι.
Από το πρωί της Τετάρτης «δεν είχε ακόμη επίσημη απάντηση» από τις γαλλικές αρχές, είπε ο Μπο.
Ωστόσο, ο υπουργός Εξωτερικών της Ιταλίας Αντόνιο Ταγιάνι ισχυρίστηκε σε συνέντευξή του ότι η Γαλλία πρόσφερε τη Μασσαλία ως λιμάνι ασφαλείας, όπως και το γραφείο της νέας ακροδεξιάς πρωθυπουργού της χώρας Τζορτζία Μελόνι αργά την Τρίτη.
Ωστόσο, το Παρίσι δεν το επιβεβαίωσε και την Τετάρτη, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Ολιβιέ Βεράν είπε ότι το Ocean Viking παρέμεινε σε ύδατα υπό ιταλική ευθύνη.
Είπε ότι «η σημερινή στάση της ιταλικής κυβέρνησης, ιδίως οι δηλώσεις και η άρνησή της να αποδεχθεί το πλοίο», είναι «απαράδεκτες».
Το Ocean Viking είναι το τελευταίο από τα τέσσερα πλοία ΜΚΟ που έχουν περισυλλέξει περισσότερους από 1.000 μετανάστες εγκλωβισμένους σε ξεχαρβαλωμένα πλοία στη θάλασσα τις τελευταίες εβδομάδες, το τελευταίο από τα δεκάδες χιλιάδες που έχουν ξεκινήσει για την Ευρώπη τα τελευταία χρόνια.
Η αντιπαράθεση απηχεί διαφωνίες πριν από τέσσερα χρόνια μεταξύ της Ιταλίας και άλλων χωρών της ΕΕ, όταν ο Πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν συγκρούστηκε ιδιαίτερα με τον λαϊκιστή, αντιμεταναστευτικό υπουργό Εσωτερικών της Ιταλίας Ματέο Σαλβίνι.
Οι αναλυτές λένε ότι η άφιξη του Μελόνι στην ηγεσία της πιο δεξιάς κυβέρνησης της Ιταλίας εδώ και δεκαετίες θα μπορούσε να οδηγήσει και πάλι σε τεταμένους δεσμούς που περιπλέκουν τη λήψη αποφάσεων σε μια σειρά θεμάτων σε επίπεδο ΕΕ.
«Βλέπουμε διπλωματική πάλη μεταξύ Γαλλίας και Ιταλίας που θα μπορούσε να ανοίξει ένα ρήγμα για παρόμοιες συγκρούσεις, επειδή η Ιταλία αμφισβητεί σαφώς μια ευρωπαϊκή συμφωνία (για τους μετανάστες) που ήταν υπέρ της», δήλωσε ο Matthieu Tardis του Γαλλικού Ινστιτούτου για τη Διεθνή. Relations (IFRI).
Σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, τα πλοία που βρίσκονται σε κίνδυνο ή που μεταφέρουν διασωθέντες επιβάτες πρέπει να επιτρέπεται να εισέλθουν στο πλησιέστερο λιμάνι — πράγμα που σημαίνει ότι η Ιταλία και συχνά η Μάλτα επωμίζονται το βάρος της υποδοχής όσων διασώθηκαν αφού προσπάθησαν να διασχίσουν τη Μεσόγειο από τη Λιβύη.
Τον Ιούνιο, περίπου 12 χώρες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας, συμφώνησαν να υποδεχτούν μετανάστες που φτάνουν στην Ιταλία και σε άλλα κύρια σημεία εισόδου.
Για τον Tajani, η απροθυμία της Ρώμης να προσφέρει τα λιμάνια της είναι ένα μήνυμα προς τα έθνη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ότι πρέπει να διαδραματίσουν ακόμη μεγαλύτερο ρόλο.
Η Ρώμη θέλει «μια συμφωνία για να καθοριστεί, βάσει πληθυσμού, ο τρόπος με τον οποίο οι μετανάστες με δικαίωμα ασύλου μετεγκαθίστανται σε διάφορες χώρες», δήλωσε ο Ταγιάνι ενόψει της συνάντησης των υπουργών της ΕΕ την επόμενη εβδομάδα.
Μέχρι στιγμής φέτος, 164 αιτούντες άσυλο έχουν μεταφερθεί από την Ιταλία σε άλλες χώρες του μπλοκ που έχουν προσφερθεί εθελοντικά να τους δεχτούν.
Αλλά αυτό είναι ένα μικρό κλάσμα των περισσότερων από 88.000 που έχουν φτάσει στις ακτές του μέχρι στιγμής φέτος, εκ των οποίων μόλις το 14% έφτασε μετά τη διάσωσή του από πλοία ΜΚΟ, σύμφωνα με τις ιταλικές αρχές.
Εν τω μεταξύ, ο αριστερός δήμαρχος της Μασσαλίας Μπενουά Παγιάν δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο την Τετάρτη ότι «Θα ήταν προς τιμή της Γαλλίας» η πόλη του να υποδεχτεί τον Βίκινγκ του Ωκεανού.
Ο Gilles Simeoni, επικεφαλής του περιφερειακού συμβουλίου για το γαλλικό νησί της Κορσικής, δήλωσε την Τρίτη στο Twitter ότι ήταν επίσης έτοιμος να δεχτεί προσωρινά τους μετανάστες.
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης του ΟΗΕ, 1.891 μετανάστες έχασαν τη ζωή τους ή εξαφανίστηκαν κατά την προσπάθειά τους να διασχίσουν τη Μεσόγειο μέχρι στιγμής φέτος.
Δείτε επίσης: Έρχεται συμφωνία Βρετανίας – Γαλλίας για τους μετανάστες που περνούν το στενό της Μάγχης