Η ΕΕ ξεκίνησε έρευνα σε βάρος του «Χ» (πρώην Twitter) για παράνομο περιεχόμενο βίας και τρομοκρατίας και παραπληροφόρηση που συνδέεται με τη νέα πολεμική σύρραξη στη Μέση Ανατολή μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς.
Όμως στο στόχαστρο των ευρωπαϊκών αρχών δεν έχει βρεθεί μόνο η δημοφιλής πλατφόρμα του Έλον Μάσκ, αλλά και το Facebook του Μαρκ Ζάκερμπεργκ και το κινεζικό Tik Tok. Μάλιστα το ενδιαφέρον των ευρωπαϊκών αρχών φαίνεται πως δεν περιορίζεται στη σύγκρουση στο Ισραήλ, αλλά και για τις επερχόμενες εκλογές στην Ευρώπη.
Οι διοικήσεις των τεχνολογικών κολοσσών εμφανίζονται αδύναμες (εάν όχι αδιάφορες) για να ελέγξουν τον πόλεμο της προπαγάνδας και των Fake News που διακινούνται από τα social media.
Οι έρευνες που έχουν ξεκινήσει είναι οι πρώτες που πραγματοποιούνται βάσει του πρόσφατα εγκεκριμένου νόμου στην ΕΕ για τις ψηφιακές υπηρεσίες, του DSA , ο οποίος καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες της τεχνολογίας πρέπει να ελέγχου το Διαδίκτυο και στοχεύει να διατηρεί ασφαλείς τους Ευρωπαίους πολίτες στο διαδίκτυο.
Ο αρμόδιος επίτροπος της ΕΕ, Τιερί Μπρετόν, είχε νωρίτερα ενημερώσει τον Ελόν Μάσκ για τις ανησυχίες της Κομισιόν σχετικά με τη λειτουργία της πλατφόρμας, η οποία «χρησιμοποιείται για τη διάδοση παράνομου περιεχομένου παραπληροφόρησης». Αντίστοιχες επιστολές εστάλησαν και στον Μαρκ Ζάκερμπεργκ και στον Σου Ζι Τσιού, τον CEO του TikTok.
Η Κομισιόν, ζητώντας εξηγήσεις και τη λήψη μέτρων από τις «Big Tech», προειδοποίησε πως η νέα νομοθεσία της ΕΕ μπορεί να επιβάλει αυστηρές οικονομικές κυρώσεις για την ανεξέλεγκτη εξάπλωση ψευδών ειδήσεων.
Αξιωματούχοι που έχουν άμεση γνώση του θέματος, υπογραμμίζουν πως στους υπεύθυνους των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης έχει σταλεί μια σειρά ερωτήσεων οι οποίες θα πρέπει να απαντηθούν τις επόμενες ημέρες. Η αποτυχία απάντησης ή η υποβολή ελλιπών ή παραπλανητικών πληροφοριών θα μπορούσε να οδηγήσει σε κυρώσεις ή πρόστιμα ύψους έως και 5% του ημερήσιου παγκόσμιου τζίρου των εταιρειών.
Μεταξύ άλλων οι ερευνητές της ΕΕ ζητούν να μάθουν ποια είναι τα μέτρα που λαμβάνουν οι εταιρείες κατά τη διάρκεια μια τέτοιας «κρίσης» και τι πρωτόκολλα διαθέτουν για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης.
Οι εταιρείες συνήθως παρουσιάζουν κάποιους αριθμούς – πόσες αναρτήσεις έκοψαν και πόσους λογαριασμούς απέκλεισαν – και ρυθμίσεις που μπορεί να ενεργοποιήσει ο χρήστης εάν δεν επιθυμεί να βλέπει τέτοιο περιεχόμενο. «Αυτό όμως που δεν ανακοινώνουν είναι τα νούμερα της αποτυχίας τους», είχε υπογραμμίσει πρόσφατα στο Al Jazeera η Irina Raicu, διευθύντρια του Προγράμματος Ηθικής Διαδικτύου στο Πανεπιστήμιο Santa Clara, σχολιάζοντας τον «πόλεμο των fake news» στα social media. Η σύγκριση των δύο μεγεθών είναι άκρως αποκαλυπτική της αποτυχημένης στρατηγικής των κολοσσών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για τον περιορισμό της παραπληροφόρησης.
Ο Μάσκ δεν φαίνεται ιδιαίτερα συνεργάσιμος
Ο Τιερί Μπρετόν, μιλώντας για το Twitter, ανέφερε πως η εταιρεία θα έπρεπε να εισαγάγει «αναλογικά και αποτελεσματικά μέτρα μετριασμού» για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης. «Έχουμε, από ειδικευμένες πηγές, αναφορές για δυνητικά παράνομο περιεχόμενο που κυκλοφορεί στην υπηρεσία σας παρά τις σημαίες από τις αρμόδιες αρχές», φέρεται να ανέφερε στην επιστολή του προς τον Μασκ.
Ο μεγιστάνας, με την απάντησή του στην επιστολή του Επιτρόπου, δεν φάνηκε ιδιαίτερα διατεθειμένος να συνεργαστεί. «Η πολιτική μας είναι ανοιχτού κώδικα και διαφανής, μια προσέγγιση που ξέρω ότι υποστηρίζει η ΕΕ. Παρακαλούμε αναφέρετε τις παραβιάσεις στις οποίες υπαινίσσεστε στο X, ώστε να τις δει το κοινό. Ευχαριστώ πολύ», ανέφερε σύμφωνα με τους Financial Times. Ωστόσο ο Τιερί Μπρετόν επέμεινε: «Γνωρίζετε καλά τις αναφορές των χρηστών σας —και των αρχών— για ψεύτικο περιεχόμενο και προτροπή σε βία. Στο χέρι σας είναι να δείξετε ότι ακολουθείτε τους κανόνες». «Ακόμα δεν έχω καταλάβει τι λένε!», σχολίασε ο Μάσκ στο X.
Όπως υπογραμμίζει το Γαλλικό Πρακτορείο, στο Χ φαίνεται πως το πρόβλημα των Fake News έχει γίνει πολύ μεγαλύτερο μετά τις αποφάσεις του Έλον Μασκ. Η αυθεντικότητα και η αλήθεια πολλών αναρτήσεων είναι δύσκολο να προσδιοριστούν, καθώς η πλατφόρμα αντικατέστησε το σύστημα επαλήθευσης με το μπλε «τικ», ένα σήμα πιστοποίησης, το οποίο ωστόσο μπορεί να καθένας να λάβει αρκεί απλώς να το αγοράσει. Επιπλέον από την περασμένη εβδομάδα σταμάτησε να επιτρέπει τη δημοσίευση συνδέσμων σε άρθρα ειδήσεων, αντικαθιστώντας τα με μια εικόνα που δεν δίνει κανένα πλαίσιο ή περιγραφή για την πηγή.
Στον Σου Ζι Τσιού του TikTok, ο Breton σημείωσε ότι το νεανικό κοινό της πλατφόρμας σημαίνει ότι υπάρχουν ακόμη και αυστηρές απαιτήσεις. «Πρώτον, δεδομένου ότι η πλατφόρμα σας χρησιμοποιείται εκτενώς από παιδιά και εφήβους, έχετε ιδιαίτερη υποχρέωση να τους προστατεύσετε από βίαιο περιεχόμενο που απεικονίζει ομηρίες και άλλα παραστατικά βίντεο, τα οποία φέρεται να κυκλοφορούν ευρέως στην πλατφόρμα σας χωρίς κατάλληλες διασφαλίσεις», τόνισε.
Δείτε επίσης: Το Ισραήλ δεν αποδέχτηκε επίσκεψη του Ζελένσκι