Η ζήτηση βενζίνης στις ΗΠΑ έχει κορυφωθεί, με μια αιφνιδιαστική επιβράδυνση πέρυσι να σηματοδοτεί ότι η κατανάλωση είναι απίθανο να επιστρέψει ποτέ ξανά στα προ – κορονοϊού επίπεδα, σημειώνει το Bloomberg
Αυτό το πολυαναμενόμενο ορόσημο δείχνει ότι οι φιλικές προς το κλίμα πρωτοβουλίες που τέθηκαν σε εφαρμογή πριν από περισσότερο από μια δεκαετία οδηγούν τελικά τις ΗΠΑ στο κατώφλι. Οι Αμερικανοί οδηγοί διανύουν περισσότερα χιλιόμετρα με λιγότερα καύσιμα από ποτέ χάρη σε μια γενιά αυτοκινήτων με πιο αποδοτικούς κινητήρες καθώς και σε νέα ηλεκτρικά οχήματα. Η κυβέρνηση προβλέπει περαιτέρω μείωση της ζήτησης βενζίνης φέτος και του χρόνου.
Αυτό που έρχεται στη συνέχεια είναι ένα μέλλον δύο ταχυτήτων: βραχυπρόθεσμος “πόνος“, ακολουθούμενος από δεκαετίες οικονομικών και περιβαλλοντικών οφελών.
Τα επόμενα χρόνια, η βιομηχανία καυσίμων είναι έτοιμη να μειώσει την προσφορά ταχύτερα από την πτώση της ζήτησης, με περισσότερα εργοστάσια να κλείνουν ή να μετατρέπονται σε μικρότερες εγκαταστάσεις βιοκαυσίμων. Το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι συμπιέσεις στην παραγωγή βενζίνης, αιχμές στις τιμές ή ακόμη και περιορισμένες διακοπές λόγω της αναντιστοιχίας. Παραδόξως για τους οδηγούς, ο αργός θάνατος της βενζίνης είναι αυτός που θα την κάνει οδυνηρή.
Μακροπρόθεσμα, η μείωση της ζήτησης βενζίνης θα σημάνει τελικά πιο ήπιες τιμές και χαμηλότερες εκπομπές ρύπων, κάτι που είναι προφανώς καλό νέο για το περιβάλλον, δεδομένου ότι οι μεταφορές είναι ο μεγαλύτερος παράγοντας που συμβάλλει στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στις ΗΠΑ.
Η κορύφωση της βενζίνης “θα έχει σημαντικές επιπτώσεις για τους καταναλωτές, τον πληθωρισμό, την πολιτική“, δήλωσε ο Μαρκ Φίνλεϊ, συνεργάτης για θέματα ενέργειας στο Baker Institute for Public Policy του Πανεπιστημίου Rice. “Συνολικά, μια μεγάλη υπόθεση – με την πάροδο του χρόνου“.
Ένα από τα περίεργα πράγματα σχετικά με την αιχμή της βενζίνης είναι ότι υπάρχει ακόμη μεγάλη ζήτηση. Η κατανάλωση άρχισε να φτάνει στο ναδίρ τα χρόνια πριν από την πανδημία. Ακόμα και τώρα που πέφτει, δεν πέφτει απότομα και εξακολουθεί να βρίσκεται σε επίπεδα που ιστορικά θα θεωρούνταν υψηλά.
Ταυτόχρονα, τα διυλιστήρια πετρελαίου, τα οποία μετατρέπουν το αργό σε καύσιμα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν, έχουν ήδη περικόψει τις ποσότητες για να παραμείνουν κερδοφόρα. Οι απώλειες της προσφοράς επιδεινώθηκαν λόγω των διακοπών λειτουργίας που προκλήθηκαν από την πανδημία. Δεδομένου ότι τα εργοστάσια βενζίνης προορίζονται να γίνουν ασύμφορα αδρανή περιουσιακά στοιχεία καθώς η ζήτηση εξασθενεί, υπάρχει μικρό κίνητρο να αυξηθεί η παραγωγή τους τώρα.
Με απλά λόγια, η βιομηχανία διύλισης κινδυνεύει να εγκαταλείψει τη βενζίνη πιο γρήγορα από ό,τι οι καταναλωτές.
Είναι το τελευταίο παράδειγμα της ανώμαλης πορείας της παγκόσμιας ενεργειακής μετάβασης. Αν και οι περισσότερες τιμές έχουν ηρεμήσει τους τελευταίους μήνες, οι κλυδωνισμοί στις αγορές φυσικού αερίου, ηλεκτρικής ενέργειας και καυσίμων είναι πιθανό να μας συνοδεύουν για τα επόμενα χρόνια, καθώς οι επενδύσεις ρέουν από τα ορυκτά καύσιμα σε τεχνολογίες για καθαρή ενέργεια. Και αυτό υπογραμμίζει επίσης γιατί ο πληθωρισμός που οφείλεται στην ενέργεια έχει γίνει πιο δύσκολο να ελεγχθεί – ακόμη και οι περίοδοι σχετικής σταθερότητας θα διακόπτονται πιθανότατα από ασταθή άλματα τιμών που θα κάνουν τη δουλειά της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ πολύ πιο δύσκολη.
Δείτε επίσης: ΗΠΑ: «Διεθνής εγκληματική οργάνωση η Βάγκνερ που διαπράττει ωμότητες»