Ο Τούρκος που έμαθε στους Αμερικανούς να τρώνε «greek yoghurt» και έκανε τους εργάτες του εκατομμυριούχους

Τη φίρμα Chobani πιθανότατα δεν τη γνωρίζουν πολλοί στη χώρα μας. Ούτε και στην Τουρκία μάλλον. Ίσως ούτε σε ολόκληρη την Ευρώπη! Η φίρμα Chobani, σήμερα είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής της αμερικανικής αγοράς γιαουρτιού. 

Πριν από πέντε χρόνια, o ιδρυτής και CEO της εταιρείας, Χαμντί Ουλούκαγια, προκάλεσε αίσθηση όταν ανακοίνωσε το «δώρο» του προς τους υπαλλήλους του. Ο επιχειρηματίας, που έχει περιουσία 2,1 δισ. δολαρίων και θεωρείται ο «βασιλιάς του γιαουρτιού», ισχυρίζεται ότι ακολουθεί στρατηγική «anti-CEO». Όμως ακόμα και για έναν αντισυμβατικό μάνατζερ, η κίνηση αυτή είναι εντυπωσιακή. Οι 2.000 εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης της Chobani θα μοιράζονταν έως και το 10% της εταιρείας, όταν αυτή θα έμπαινε στο χρηματιστήριο ή θα πωλούνταν.

Μάλιστα, το ασυνήθιστα γενναιόδωρο πρόγραμμα διανομής μετοχών αναφέρεται στον φάκελο που κατέθεσε η Chobani στην αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, όταν πριν από λίγες ημέρες έκανε τα χαρτιά της για την είσοδο στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, όπως αναφέρει το Forbes.

Μερικοί από τους ωρομίσθιους που δουλεύουν στο εργοστάσιό της θα γίνουν κυριολεκτικά εκατομμυριούχοι, καθώς θα βγάλουν 1 εκατ. δολάρια ή και παραπάνω από τις μετοχές που τους διανέμει η εταιρεία.

Τα 2016, η Chobani δεν είχε αποκαλύψει πολλές λεπτομέρειες του σχεδίου. Όμως σύμφωνα με τα όσα έκαναν γνωστά στη συνέχεια οι New York Times, η διανομή των μετοχών γίνεται με βάση την παλαιότητα. Τότε είχε υπολογιστεί ότι με μία αποτίμηση 3 δισ. δολαρίων, ο μέσος εργαζόμενος της εταιρείας θα έπαιρνε 150.000 δολάρια, με τα ποσά για κάποιους να ξεπερνούν και το 1 εκατ. δολάρια.

Όμως, η Chobani μπαίνει στο χρηματιστήριο με ετήσιο τζίρο 1,4 δισ. δολαρίων και μία αποτίμηση που σύμφωνα με το Reuters, μπορεί να ξεπεράσει τα 10 δισ. δολάρια. Αυτό σημαίνει ότι η αξία των μεριδίων των εργαζομένων αυξάνεται σημαντικά.

«Κάποιοι είπαν ότι είναι δημόσιες σχέσεις. Κάποιοι  είπαν ότι είναι ένα δώρο. Εγώ είπα ότι δεν είναι δώρο. Το είδα. Το έχουν κερδίσει με τα ταλέντα και τη σκληρή δουλειά τους και δεν βλέπω να υπάρχει άλλος δρόμος», έχει πει ο Ουλούκαγια.

Best seller στα αμερικανικά σούπερ μάρκετ

Η φίρμα Chobani, λοιπόν, σήμερα είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής της αμερικανικής αγοράς γιαουρτιού. Είναι το πιο καλοπουλημένο συσκευασμένο γιαούρτι στα ράφια των αμερικανικών καταστημάτων τροφίμων, το προϊόν που αλλάζει τα δεδομένα σε έναν ολόκληρο κλάδο και αναγκάζει κολοσσιαίες πολυεθνικές όπως οι Groupe Danone και Kraft Foods να αναδιπλωθούν και να παρουσιάσουν νέα προϊόντα. Για την ακρίβεια, να δημιουργήσουν και να διαφημίζουν «ελληνικά γιαούρτια».

Γιατί αίφνης οι Αμερικανοί καταναλωτές ανακάλυψαν ότι το ελληνικό γιαούρτι έχει τελείως διαφορετική γεύση από τα κανονικά, οι διαφημιστές βρήκαν πεδίον δόξης λαμπρόν για να δημιουργήσουν νέες καταναλωτικές ανάγκες και οι οικονομικοί αναλυτές σπεύδουν να αιτιολογήσουν για ποιον λόγο αυτά τα «νέα προϊόντα εθνικής ταυτότητας» μπορούν να δικαιολογήσουν υπεραξίες, δηλαδή να πωλούνται στη διπλάσια τιμή ανάλογων «κανονικών» προϊόντων, και παρ’ όλα αυτά να είναι ευτυχισμένοι και οι καταναλωτές και οι επιχειρηματίες…

Σήμερα, η Chobanin επεκτείνεται δυναμικά στους έτοιμους καφέδες και τα φυτικά γάλατα, τα οποία και εμφανίζουν μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης.

Δείτε επίσης: Οι αξιολογήσεις των θεσμών και η… πέτρα στο πηγάδι!