Δήμητρα Αγκαθίδου: «Οι ποιοτικοί σχολικοί χώροι  συμβάλλουν στην αποτελεσματική μάθηση και την ανάπτυξη κοινωνικής συνείδησης»

Δήμητρα Αγκαθίδου: «Οι ποιοτικοί σχολικοί χώροι συμβάλλουν στην αποτελεσματική μάθηση και την ανάπτυξη κοινωνικής συνείδησης»

Η Δήμητρα Αγκαθίδου Αρχιτέκτων Μηχανικός Υποψήφια Δημοτική Σύμβουλος με το Στέλιο Αγγελούδη «Ομαδα για τη Θεσσαλονίκη» τονίζει ότι το θέμα της παιδείας είναι νευραλγικής σημασίας για την κοινωνία και το μέλλον της, καθώς είναι το μέσον για τη διαμόρφωση, μαζί με την οικογένεια, των επόμενων γενεών και κατ’ επέκταση του μέλλοντος της χώρας μας.

Όταν αναφερόμαστε στην παιδεία δεν εννοούμε μόνο το εκπαιδευτικό σύστημα αλλά και τους χώρους μέσα στους οποίους συντελείται το εκπαιδευτικό έργο, τα σχολικά κτίρια.  

Όλοι μας έχουμε αναμνήσεις και τις εμπειρίες μας από τους σχολικούς χώρους μας  σ αυτό το στάδιο της ζωής μας ή των παιδιών μας. Ίσως όμως να μην γνωρίζουμε το πόσο σημαντικό ρόλο διαδραμάτισαν αυτοί οι χώροι για την εκπείδευση και την προσωπικότητά μας.

 Ο σχολικός χώρος, κτισμένος και αύλιος, ανάλογα με το πως είναι δομημένος εκφράζει κοινωνικές σχέσεις και αξίες. Ανάλογα με τις ιδιότητές του και τις δυνατότητες που παρέχει, επιδρά στις διεργασίες απόκτησης δεξιοτήτων, στη διαμόρφωση της συμπεριφοράς και γενικά στη διαδικασία ωρίμασης των παιδιών. Η οργάνωση του κτισμένου χώρου, δηλαδή η διαρρύθμιση και η αισθητική του, μεταφέρουν προς το άτομο αξίες και πρότυπα, που κυριαρχούν στο κοινωνικό σύνολο και το προτρέπουν προς την αναπαραγωγή τους . Είναι επίσης καθοριστικός παράγοντας διαμόρφωσης διαπροσωπικών σχέσεων. Η διαμόρφωση της σχολικής αυλής ειδικότερα διαμορφώνει την περιβαλλοντική συνείδηση και τη συμπεριφορά του ατόμου στον δημόσιο χώρο. Η ποιότητα δε του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος επηρεάζει σημαντικά τη σχολική επιτυχία-αποτυχία των μαθητών/τριών. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως επιστημονικές έρευνες χαρακτηρίζουν το σχολικό χώρο ως δεύτερο δάσκαλο!

Όσον αφορά στη Θεσσαλονίκη παρατηρείται έλλειψη σχολικών κτιρίων, στρεβλή κατανομή και ανορθολογισμός στη διαχείριση και στον προγραμματισμό για την ανάπτυξη της σχολικής στέγης ενώ οι περισσότερες σχολικές μονάδες σύνολο περίπου 225 που λειτουργούν στον Δήμο Θεσσαλονίκης είναι παλιές. Οι ποιότητα των σχολικών υποδομών κρίνεται από μέτρια έως αρκετά χαμηλή.

Επικρατούν χαρακτηριστικά όπως η τυποποίηση, ο χαμηλός βαθμός πολυπλοκότητας, η μονολειτουργική ποιότητα, οι περιοριστικές επιλογές υλικών και ο κλειστός χαρακτήρας λειτουργίας που οδηγούν στην αποξένωση του σχολικού χώρου από το περιεχόμενο των νεότερων εκπαιδευτικών μεθόδων και αντιλήψεων. Οι οι περισσότερες σχολικές αυλές κυριαρχούνται από σκληρά υλικά, κυρίως από άσφαλτο, χωρίς χρώμα και ζωντάνια. Οι σχολικοί αύλειοι χώροι αποτελούν αφιλόξενα και εχθρικά τοπία για τους μαθητές, στους οποίους εγείρουν αρνητικά και βίαια συναισθήματα με αποτέλεσμα να αναπτύσσονται αντικοινωνικές συμπεριφορές, όπως για παράδειγμα ο σχολικός εκφοβισμός (bulling) και οι βανδαλισμοί.

Στόχος είναι:

  • Η δημιουργία νέων σχολικών κτιρίων και αναβάθμιση της ποιότητας των υπαρχόντων έτσι ώστε να είναι ασφαλή και λειτουργικά να αποπνέουν μια ζεστή, χαρούμενη και φωτεινή ατμόσφαιρα ώστε μπορούν να υπηρετήσουν το σύγχρονο, το ανοιχτό, το πολυπολιτισμικό σχολείο. Ένα σχολείο αισθητικής διαμόρφωσης του παιδιού. Ένα σχολείο που θα μεταφέρει μια καινούργια αντίληψη και θα αναπτύσσει την κοινωνική συνείδηση.
  • Ο ανασχεδιασμός των υπαίθριων σχολικών χώρων με χώρους φύτευσης εντός και γύρω από αυτές, με την κατάλληλη οργάνωση και τον εξοπλισμό για βιωματική εκπάιδευση και ασφαλές παιχνίδι όχι μόνο στις ώρες λειτουργίας των σχολείων, συμβάλοντας στη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος και τη διαμόρφωση περιβαλλοντικού ήθους και αξιών στα πλαίσια ενός γενικότερου σχεδίου για μια βιώσιμη πόλη.

Δείτε επίσης: Γ. Οικονόμου: Καμία εγκληματική δραστηριότητα από δίκτυα διεθνή ή εγχώρια δεν μένει ανεξιχνίαστη

Loading

Play