Flyover: Δήμαρχοι της Θεσσαλονίκης τοποθετούνται στην POLITIC για το έργο

Δήμαρχοι της Θεσσαλονίκης τοποθετούνται μέσω της politic για το μείζον πρόβλημα της πόλης το οποίο ακούει στο όνομα… Flyover.

Ρεπορτάζ: Δημήτρης Κετικίδης

propoli

Flyover ίσον… ταλαιπωρία για τους Θεσσαλονικείς, τουλάχιστον για άλλα τρία χρόνια όταν υπολογίζεται ότι θα παραδοθεί το έργο. Από την πρώτη κιόλας μέρα, οι εργασίες άφησαν το δικό τους «κυκλοφοριακό αποτύπωμα» στην πόλη αυξάνοντας το ήδη υπάρχον πρόβλημα.

Συσκέψεις επί συσκέψεων και συνεχείς προτάσεις από δήμους και περιφέρεια για την άμβλυνση των επιπτώσεων, ενώ στην ατμόσφαιρα πλανάται και ένα «δεν χρειαζόμασταν καν το Flyover».

Δήμαρχοι της Θεσσαλονίκης ξεκαθαρίζουν στην politic ότι το έργο είναι αναγκαίο, ωστόσο επιβάλλονται και οι παρεμβάσεις έτσι ώστε να αποσυμφορηθεί κατά το μέτρο του δυνατού η κίνηση σε κεντρικούς δρόμους της πόλης αλλά και στον περιφερειακό.

Αγγελούδης
(ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)

Όπως επανειλημμένα έχω τονίσει, ο δήμαρχος ενός δήμου με αυτονόητα Μητροπολιτικά χαρακτηριστικά δεν μπορεί να μένει άφωνος, δεν μπορεί να απουσιάζει από καμία διεκδίκηση που αφορά στην καθημερινότητα των δημοτών του και όχι μόνο. Το σκεπτικό της έναρξης του Flyover ήταν «πάμε κι όπου βγει».

Στο μείζον ζήτημα του flyover είχα επισημάνει, ήδη από την προεκλογική περίοδο, πως η πραγματικότητα της Θεσσαλονίκης με τις γνωστές σε όλους μας εγγενείς αδυναμίες, τη δεδομένη κυκλοφοριακή επιβάρυνση λόγω της πολυετούς καθυστέρησης του Μετρό και τις αποδυναμωμένες αστικές, δημόσιες συγκοινωνίες, επιτάσσει μια ολιγόμηνη καθυστέρηση στην έναρξη των εργασιών.
Η λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό και η άφιξη των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων θα μας επέτρεπαν να μιλάμε σήμερα με διαφορετικά δεδομένα.

Δε χωρά αμφιβολία πως κανένα εμβληματικό, μεγάλο έργο δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς κάποια σχετική όχληση.

Στην προκειμένη, όμως, περίπτωση δημιουργήθηκε στους πολίτες -και δικαίως- η εντύπωση πως δεν υπήρξε ποτέ η σωστή προετοιμασία για την έναρξη των εργασιών. Πως κινηθήκαμε στη λογική του «πάμε και όπου βγει».

Είναι σαφές πως δεν πρόκειται να παρακολουθούμε απαθείς την ταλαιπωρία των συμπολιτών κάτω από συνθήκες κυκλοφοριακής ασφυξίας, συνθήκες που έχουν δυσμενείς επιπτώσεις σε κάθε τομέα της κοινωνικής και οικονομικής ζωής.

Όπως είχα προαναγγείλει, αμέσως μετά τη Σύσκεψη της αρμόδιας Επιτροπής Κυκλοφοριακού είμαι σε θέση να παρουσιάσω σήμερα δημόσια τις προτάσεις της δημοτικής αρχής για τη μέγιστη δυνατή απομείωση των επιπτώσεων από την κατασκευή ενός σημαντικού αναπτυξιακού έργου για τη Θεσσαλονίκη και ολόκληρη τη βόρεια Ελλάδα.


11 ΑΜΕΣΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ FLYOVER

1.ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΕΝΙΑΙΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ
Συγκρότηση ενός συντονιστικού οργάνου με επικεφαλής εκπρόσωπο της Κυβέρνησης και τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων που αναλαμβάνει τη διαχείριση των ζητημάτων που ανακύπτουν κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των εργασιών του flyover.

2. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΙΣΟΔΟ
•          Μονοδρόμηση της 26ης Οκτωβρίου προς την Πλ. Δημοκρατίας, με αποκατάσταση όλων των κινήσεων του κόμβου.
•          Αμφιδρόμηση της Δωδεκανήσου, με αύξηση σε δύο των λωρίδων της Σαλαμίνος, στην κατεύθυνση προς την Τσιμισκή. 

3. ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΩΡΑΡΙΟΥ ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ
Επαναφορά του περιορισμένου ωραρίου φορτοεκφόρτωσης για την τροφοδοσία των καταστημάτων. Έλεγχος της διέλευσης από το κέντρο και της παράνομης στάθμευσης των βαρέων οχημάτων. Η εφαρμογή του μέτρου συνδέεται άμεσα με την εντατικοποίηση της αστυνόμευσης. Οι 40, μόλις, δημοτικοί αστυνομικοί δεν επαρκούν.

4. ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟΔΡΟΜΩΝ
Ενεργοποίηση της λειτουργίας των αποκλειστικών λωρίδων για λεωφορεία (Βασιλίσσης Όλγας, Τσιμισκή, Μητροπόλεως) με ουσιαστική αστυνόμευση και πιο εμφατική (χρωματική) σήμανσή τους.

5. ΠΥΚΝΩΣΗ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΤΩΝ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑΚΩΝ ΓΡΑΜΜΩΝ
Άμεση ενίσχυση του στόλου των λεωφορείων και ανάλογη αύξηση του αριθμού των οδηγών ώστε να κυκλοφορούν καθημερινά 450 λεωφορεία.  Αναμένουμε τα πρώτα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία που φτάνουν το επόμενο χρονικό διάστημα από την Κίνα, το μείζον όμως, είναι, ο αριθμός αυτός να προστεθεί στον υπάρχον στόλο, να μην αντικαταστήσουν απλά άλλα, παλαιότερα λεωφορεία.

6. ΣΥΝΕΧΗΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΗΣ ΔΙΠΛΟΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ
Ουσιαστική ενίσχυση του στελεχιακού δυναμικού της Διεύθυνσης Τροχαίας Θεσσαλονίκης, ώστε να συνεχιστεί και να επεκταθεί ο σταθερός και συστηματικός έλεγχος ώστε να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά η διπλοστάθμευση  στους βασικούς άξονες της πόλης.

7. ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΤΩΝ ΚΩΝΩΝ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ
Επανατοποθέτηση των πλαστικών κώνων διαχωρισμού της κυκλοφορίας («πασαλάκια») στα σημεία όπου είχαν εφαρμοστεί (Ερμού, Μητροπόλεως, Λ. Στρατού) για την αποτροπή της στάσης και της στάθμευσης.

8. ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΡΥΘΜΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΤΩΝ ΔΙΚΥΚΛΩΝ
Δρομολογούμε τη δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης των μηχανοκίνητων δικύκλων και γενικότερα όλων των νέων μέσων «μικροκινητικότητας» (πατίνια, ηλεκτρικά ποδήλατα). Αυστηροί έλεγχοι σε δίκυκλα που κινούνται πάνω στα πεζοδρόμια. Και για την υλοποίηση της πρότασης αυτής είναι αυτονόητη η ενίσχυση της αστυνόμευσης.

9. ΤΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΟΡΙΖΟΝΤΙΑΣ ΣΗΜΑΝΣΗΣ ΤΩΝ ΔΙΑΒΑΣΕΩΝ ΠΕΖΩΝ
Έντονη και εμφατική διαγράμμιση των διαβάσεων των πεζών, τόσο κατά μήκος της παράλληλης μετακίνησής τους στα πεζοδρόμια, όσο και για την κάθετη διέλευσή τους στις διασταυρώσεις.

10. ΒΡΑΔΙΝΗ ΑΠΟΚΟΜΙΔΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ
Η αρμόδια Αντιδημαρχία είναι έτοιμη να προχωρήσει σε βραδινή αποκομιδή, κάτι που θα συμβάλει καταλυτικά στη συρρίκνωση του κυκλοφοριακού φόρτου που προκαλείται από την κίνηση των απορριμματοφόρων. Βασικό προαπαιτούμενο, η στήριξη της Πολιτείας με το ποσό των πέντε εκατομμυρίων ευρώ, για την κάλυψη του σχετικού κόστους που προκύπτει.

11. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΡΟΣΩΡΙΝΩΝ ΥΠΑΙΘΡΙΩΝ ΧΩΡΩΝ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ
Διεκδικούμε την προσωρινή παραχώρηση χώρων του δημόσιου ή ευρύτερου δημόσιου τομέα (για το χρονικό διάστημα που θα διαρκέσουν οι εργασίες του flyover) και τη διαμόρφωσή τους σε χώρους στάθμευσης. Θα λειτουργήσουν με το σύστημα park & ride (μετεπιβίβαση σε μέσα μαζικής μεταφοράς ή σε ειδικά δρομολογημένα mini bus), προκειμένου να μειωθεί ο κυκλοφοριακός φόρτος των βασικότερων εισόδων της πόλης.

Για τη χωροθέτηση των προτεινόμενων σταθμών είμαστε σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, την ΕΤΑΔ και την Κτηματική Υπηρεσία Θεσσαλονίκης, τον ΟΣΕ και τη ΓΑΙΑΟΣΕ, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΤΕΘΑ και ΤΕΣ), το Ελληνικό Μετρό, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, τον Οργανισμό Λιμένα Θεσσαλονίκης, κινητοποιώντας όλους τους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, που θα μπορούσαν να συνδράμουν στην ανακούφιση της πόλης.

Συγκεκριμένα αναφερόμαστε:
•          Δύο πάρκινγκ στον Εμπορευματικό Σταθμό (έναντι των Δικαστηρίων) και το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, συνολικής δυναμικότητας 300 θέσεων περίπου (ΓΑΙΑΟΣΕ).
•          Ενός πάρκινγκ στο παλιό Στρατόπεδο Μυστακίδη, επί της οδού 26ης Οκτωβρίου, δυναμικότητας 180 θέσεων περίπου.
•          Δύο πάρκινγκ, στα δημόσια ακίνητα που βρίσκονται στη συμβολή των οδών Λαγκαδά και Δραγουμάνου, δυναμικότητας 150 θέσεων περίπου.
•          Ενός πάρκινγκ στην πρώην Ναυτική Διοίκηση Βορείου Ελλάδος, επί της οδού Βασ. Όλγας δίπλα στο σταθμό Μετρό «ΝΟΜΑΡΧΙΑ», δυναμικότητας 100 θέσεων περίπου.
•          Ενός πάρκινγκ στο πρώην Στρατόπεδο Φαρμάκη, στη συμβολή των οδών Παπανδρέου και Μητροπολίτου Καλλίδου, δυναμικότητας 100 θέσεων περίπου.
•          Δύο πάρκινγκ σε πρώην εργοτάξια της Ελληνικό Μετρό, έμπροσθεν της Πανεπιστημιακής Βιβλιοθήκης και της Πανεπιστημιακής Λέσχης, συνολικής δυναμικότητας 200 θέσεων.
•          Δύο πάρκινγκ σε δημόσια ακίνητα, εκατέρωθεν της οδού Κατσιμίδη, στο ύψος του Θεάτρου Γης, συνολικής δυναμικότητας 160 θέσεων περίπου.
•          Ενός πάρκινγκ σε δημοτικό ακίνητο, στη συμβολή των οδών Βούλγαρη και Ε.Ο. Μουδανιών (τερματικός σταθμός Βούλγαρη) δυναμικότητας 150 θέσεων περίπου.
•          Δύο πάρκινγκ σε δημοτικά ακίνητα εκατέρωθεν της υπό διάνοιξη οδού Ψελλού, δίπλα στο σταθμό Μετρό «ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ», δυναμικότητας 200 θέσεων περίπου.

Παράλληλα, σε αναμονή της ολοκλήρωσης της διαδικασίας για την παραχώρηση των χώρων αυτών, συνεχίζουμε τη διερεύνηση και αξιολόγηση και άλλων κατάλληλων ακινήτων περιφερειακά του κέντρου πόλης, προκειμένου να αυξηθούν κατά το μέγιστο δυνατό οι διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης. 
Κλείνοντας θα ήθελα να πω το εξής: Ο Δήμος Θεσσαλονίκης δηλώνει ενεργά παρών σε κάθε διεκδίκηση που θα συμβάλει στην επίτευξη του κοινού στόχου, στην άρση της ταλαιπωρίας των πολιτών, στη διευκόλυνση των μετακινήσεων και κυρίως, στην πίεση ώστε το έργο να  ολοκληρωθεί μέσα στο αυστηρό χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί.

Γιατί ο μεγαλύτερος εχθρός του flyover είναι η απόλυτα δικαιολογημένη ανησυχία και καχυποψία των πολιτών που έχουν πικρή εμπειρία από άλλα, μεγάλα έργα, που είτε καθυστέρησαν υπερβολικά είτε εξαγγέλθηκαν και δεν υλοποιήθηκαν ποτέ.

Το μήνυμα μου είναι σαφές: Δεν θα αφήσουμε τους συμπολίτες μας μόνους τους. Είμαστε εδώ για να παράξουμε λύσεις και όχι για να αναπαράγουμε προβλήματα.  

Αλεξανδρίδης

«Το ότι οι εργασίες κατασκευής του Flyover επιτείνουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, επηρεάζοντας και το Δήμο Ελευθερίου Κορδελιού – Ευόσμου, είναι δεδομένο. Πρόκειται, ωστόσο, για ένα έργο αναγκαίο για την πόλη μας και τις υποδομές της. Οι εργασίες θα πρέπει να «τρέξουν», με βάρδιες καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, ώστε το έργο να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν.

Η ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του μετρό δεν θα ήταν ικανή από μόνη της να αποσυμφορήσει την περιφερειακή οδό. Αυτό θα μπορούσε να συμβεί μόνο εάν υπήρχε ένα μέσο σταθερής τροχιάς από το Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Σίνδο.

Στην παρούσα φάση, η κυκλοφοριακή συμφόρηση μπορεί να αμβλυνθεί με περισσότερη αστυνόμευση στους κεντρικούς οδικούς άξονες της πόλης, τις οδούς Εγνατία και Τσιμισκή, ώστε να μην υπάρχουν παρκαρισμένα οχήματα και να διατηρούνται «καθαρές» οι λεωφορειολωρίδες.

Θα μπορούσαμε, επίσης, να αξιοποιήσουμε το θαλάσσιο μέτωπο της Θεσσαλονίκης, κατά το πρότυπο άλλων πόλεων που χρησιμοποιούν καραβάκια και πλωτά μέσα για τη μετακίνηση από τη μία περιοχή στην άλλη».

Οι επιβαρύνσεις λόγω του έργου είναι τεράστιες – να εξαντληθούν όλα τα μέσα για την άμεση ανακούφιση των πολιτών. Δεν χωρά καμία ολιγωρία, δεν έχουμε την πολυτέλεια του χρόνου, η κατάσταση σήμερα δεν είναι βιώσιμη για όλο σχεδόν το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, πόσο δε μάλλον για τους κατοίκους του Δήμου Παύλου Μελά. Αντιλαμβάνομαι την αναγκαιότητα μεγάλων έργων υποδομής για το σύνολο της Θεσσαλονίκης – η αναβάθμιση της περιφερειακής οδού είναι πράγματι έργο εμβληματικό. Όμως φαίνεται ότι υπάρχουν πολλά θολά σημεία και υπεραισιόδοξες εκτιμήσεις που απέχουν από την πραγματικότητα.

Πέραν της κυκλοφοριακής συμφόρησης που προσθέτει χαμένες εργατοώρες, μιλάμε για περιβαλλοντική επιβάρυνση (και λόγω εκτροπής κίνησης εντός αστικού ιστού) αλλά και για απουσία πρόβλεψης λωρίδας έκτακτης ανάγκης σε ένα οδικό δίκτυο που εξυπηρετεί βασικά νοσοκομεία της πόλης. Πρέπει κατά την άποψή μας να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα και η απόδοσή τους να αξιολογείται σε εβδομαδιαία βάση.

1.Άμεση εκπόνηση κυκλοφοριακής μελέτης και πλαισίωση του έργου με ειδική ομάδα εργασίας συγκοινωνιολόγων και λοιπών επιστημόνων.

2.Θεσμική αναβάθμιση του Συντονιστικού Οργάνου με δεσμευτικές και αποφασιστικές αρμοδιότητες -πλήρη και δεσμευτική ενημέρωση για χρονοδιαγράμματα και πορεία των εργασιών. Συντονισμός και παρακολούθηση και των Τεχνικών Προγραμμάτων των Δήμων που έχουν σχεδιάσει παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο.

3.Δραστική ενίσχυση του ΟΑΣΘ, περισσότερα και πυκνότερα δρομολόγια, έλεγχος στις λεωφορειολωρίδες, παράδοση σε πλήρη λειτουργία του Μετρό και επιτάχυνση διαδικασιών για τη δημιουργία του δυτικού προαστιακού.

4.Εντατικοποίηση των εργασιών κατασκευής του έργου με περισσότερες βάρδιες.

5.Έξυπνα συστήματα διαχείρισης της κυκλοφορίας (κάμερες, έξυπνα φανάρια) και διαρκής παρουσία της Τροχαίας σε κομβικά σημεία που δεν περιορίζονται μόνο στο κέντρο

6.Επισταμένη παρακολούθηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης του πολεοδομικού συγκροτήματος.

7.Κινητροδότηση τηλεργασίας και αλλαγή ( όπου είναι εφικτό) των ωραρίων σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.

8.Μεταφορά συγκεκριμένων λειτουργιών πόλης σε νυχτερινές ώρες με αντίστοιχη οικονομική ενίσχυση (αποκομιδή απορριμμάτων και τροφοδοσία).

Αυτά τα ενδεικτικά μέτρα δεν λύνουν το πρόβλημα. Είναι όμως μία δέσμη προτάσεων απολύτως αναγκαίων και άμεσων για να βελτιωθεί η κατάσταση. Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται άλλωστε προτάσεις Δήμων και Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και είναι ζητήματα που πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη και να υπάρξουν άμεσες ενέργειες.

Αράπογλου

«Εάν το Μετρό έφτασε, με τα λάθη, τις καθυστερήσεις και τις παλινωδίες ολόκληρων δεκαετιών να αποτελεί το πιο σύντομο «ανέκδοτο», του οποίου η χάρη ξεπέρασε τα όρια της Θεσσαλονίκης, το FlyOver από την πρώτη, ήδη, ημέρα των εργασιών κατασκευής, έγινε συνώνυμο της ταλαιπωρίας και χαρακτηριστικό παράδειγμα των διαχρονικών παθογενειών του κράτους, αλλά και όλων όσα αυτό επιφυλάσσει για τη Θεσσαλονίκη.

Παρά το «φουτουριστικό» όνομα, τις εντυπωσιακές μακέτες και τις κυβερνητικές υποσχέσεις αφενός για τα οφέλη του, αφετέρου για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, ήδη οι πρώτες καθυστερήσεις είναι γεγονός. Και αυτές επιβεβαιώνουν την συντριπτική πλειονότητα που επέμενε πώς τίποτα σ’ αυτή τη χώρα και κυρίως σ’ αυτήν την πόλη, δεν τελειώνει στην ώρα του, ενώ θα κοστίσει πολύ σε χρήμα και πάνω απ’ όλα σε ταλαιπωρία.

Η τελευταία, δεν είναι απλώς μία βαρύγδουπη λέξη ακόμη στο μακρύ κατάλογο των παράλογων ή εκείνων που βαφτίζονται βολικά ως «αναγκαία κακά».

Από τον περασμένο Νοέμβρη και κάθε μέρα που περνά, η καθημερινότητα όποιου ζει, εργάζεται, σπουδάζει ή απλώς επισκέπτεται τη Θεσσαλονίκη βαίνει διαρκώς προς το χειρότερο.

Το FlyOver είναι το επιστέγασμα όλων όσα κάποιοι επισημαίνουν χρόνια τώρα και ίδιον της νοοτροπίας μίας χώρας που δεν σχεδιάζει, δεν κοιτάζει μπροστά, παρά μόνο «μπαλώνει» και «συμπληρώνει», αδιαφορώντας για το παρόν και το βιώσιμο μέλλον.

Στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα επιμέρους έργο, το οποίο ενώ παρουσιάζεται ως νέο, φρέσκο και πρωτοποριακό, εντάσσεται αποσπασματικά σ’ έναν παλιό σχεδιασμό. Και όλα αυτά, χωρίς να έχουν προηγηθεί άλλα, προσεκτικά σχεδιασμένα και κατάλληλα για την πόλη, τις συγκοινωνιακές ανάγκες της και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, έργα.

Έτσι, φτάσαμε με την επιμονή της κυβέρνησης και παρά τη θύελλα αντιδράσεων από αιρετούς, φορείς, συλλόγους και κατοίκους, να είναι σε πλήρη εξέλιξη ένα μεμονωμένο και αμφίβολης χρησιμότητας έργο, το οποίο, μάλιστα, είναι το πρώτο που προκαλεί τέτοιου μεγέθους αναστάτωση σε κάθε πτυχή της ζωής και της καθημερινότητας. Είτε μιλάμε για την οικογενειακή ζωή, είτε για την επαγγελματική, είτε για την οικονομική ολόκληρης της Θεσσαλονίκης και κατ’ επέκταση της Βόρειας Ελλάδας, το FlyOver είναι εκεί, ως «Γολγοθάς» με ανυπολόγιστες, μέχρι στιγμής, συνέπειες.

Η «κόλαση» στους δρόμους δε μένει στα νεύρα στο τιμόνι, την αργοπορία στη δουλειά, το κακό ξεκίνημα της μέρας.

Η διατάραξη της οικογενειακής, κοινωνικής και οικονομικής ζωής της πόλης και των κατοίκων της είναι πρωτοφανής και δυναμικά εξελισσόμενη.

Από τους μικρούς, που στερούνται βασικό για τη σωματική και πνευματική ανάπτυξή τους ύπνο, προκειμένου να προλάβουν οι γονείς να τους αφήσουν στο σχολείο πριν μπουν στο… Γολγοθά για τη δουλειά, μέχρι τους κατοίκους των περιοχών που γίνονται οι εργασίες, αλλά και όλους μας που ζούμε παρέα με εκτός ελέγχου μικροσωματίδια δηλητηρίου και θα δούμε και ακόμα περισσότερα δέντρα-ανάσες να κόβονται, το FlyOver -χωρίς καν να εξετάσουμε τις συνέπειες όταν και πότε θα ολοκληρωθεί- έρχεται και θα μας αλλάξει ό,τι ξέραμε. Με τρόπο… εναέριο.

Ειδικότερα, όσον αφορά στην Καλαμαριά, το έργο μας επηρεάζει όλους, είτε κινούμαστε προς και από δυτικά, είτε όχι.

Και αυτό, καθώς με δεδομένη την -στα όρια του παραλόγου- πρακτική της μεταφοράς των απορριμμάτων της Καλαμαριάς στον ΣΜΑ της Ευκαρπίας, αντί του ΣΜΑ της Πυλαίας που βρίσκεται δίπλα μας, το FlyOver έχει αυξήσει ήδη κατά πολύ το χρόνο που απαιτείται ώστε τα απορριμματοφόρα να φτάσουν στην άλλη πλευρά της πόλης και να επιστρέψουν. Έτσι, αυξάνεται δραματικά το κόστος, κάτι που αναπόφευκτα επηρεάζει τους πολίτες. Και όλα αυτά, χωρίς να έχουμε δει τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν όταν η κατασκευή του έργου μπει σε πλήρη λειτουργία.

Σε κάθε περίπτωση, παρότι οι αρμόδιοι υπόσχονται στο πλαίσιο του marketing πώς με το FlyOver «Πηγαίνουμε στο μέλλον», ο μοναδικός δρόμος που οδηγεί εκεί είναι ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, με μελέτες, σεβασμό στον πολίτη και το περιβάλλον.

Πριν να φτάσουμε στο… game over».

«Έχω καταθέσει εδώ και καιρό δημόσια την άποψή μου για το Fly Over στο οποίο είπα εξαρχής «ναι» μην υπολογίζοντας το πολιτικό κόστος. Παράλληλα, υπέβαλα αρμοδίως τις προτάσεις μου ώστε το έργο να ολοκληρωθεί προκαλώντας την μικρότερη δυνατή ταλαιπωρία στους κατοίκους της Θεσσαλονίκης.

Για το έργο και τα προβλήματα που προέκυψαν με τον σχεδιασμό του εμείς μιλήσαμε πολύ πριν μετατραπεί η μετακίνηση μέσω του περιφερειακού σε Οδύσσεια για τους Θεσσαλονικείς. Εν μέσω πανδημίας του κορονοϊού είχαμε συγκαλέσει έκτακτη ενημερωτική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Νεάπολης-Συκεών (16/2/22) προκειμένου να είμαστε Προμηθείς και όχι Επιμηθείς αλλά κανείς δεν άκουγε τότε…

Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν σήμερα για τη δραματική κατάσταση που διαμορφώθηκε επιβεβαιώνοντας τις χειρότερες προβλέψεις μας με καθημερινά ατυχήματα και καθυστερήσεις ασθενοφόρων και πυροσβεστικών οχημάτων; Τι θα κάνουμε το καλοκαίρι όταν θα αρχίσει ο οδικός τουρισμός από τα Βαλκάνια προς την Χαλκιδική; Πρότεινα μεταξύ άλλων δύο ενέργειες που θα φέρουν σίγουρα αποτελέσματα. Η πρώτη αφορά τις τριπλοβάρδιες για την κατασκευή και τις 365 μέρες του χρόνου με στόχο -απολύτως εφικτό- ο χρόνος παράδοσης του έργου από τους 48 μήνες να πέσει στους 24-26.

Επιπλέον θα βρουν δουλειά χιλιάδες άνεργοι στη Θεσσαλονίκη την πρωτεύουσα της ανεργίας. Και δεύτερο να νοικιάσει η πολιτεία ταχύπλοα σκάφη, ώστε μέσω της θαλάσσιας συγκοινωνίας με τακτικά δρομολόγια να μετακινείται κόσμος από τα ανατολικά (Μηχανιώνα, Μπαξέ, Περαία, Αγ. Τριάδα, Καλαμαριά Μέγαρο Μουσικής) στη δυτική πλευρά της πόλης μέσω του Ερυθρού Σταυρού όπου θα υπάρχει μετεπιβίβαση σε λεωφορεία του ΟΑΣΘ για δυτικότερα. Το ίδιο θα ισχύει και αντιστρόφως.

Πρόκειται για πάνω από 30.000 ανθρώπους που μετακινούνται καθημερινά μέσω της περιφερειακής οδού, οι οποίοι αν τους δοθεί η δυνατότητα θα προτιμήσουν τη θαλάσσια και την αστική συγκοινωνία καθώς θα τους γλιτώνει χρόνο και χρήμα, ενώ παράλληλα η πόλη θα γλιτώνει ένα κομμάτι του κυκλοφοριακού φόρτου και φυσικά της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης. Οι προτάσεις μου αναλυτικά:
α) Εργασία σε 24ωρη βάση (τρεις 8ωρες βάρδιες) όπως συμβαίνει σε όλο τον κόσμο από την Αμερική και τον Καναδά ως Ε.Ε και την Κίνα ώστε να ολοκληρωθεί το έργο το συντομότερο δυνατό ακόμη και στο 1/3 του προβλεπόμενου χρόνου κατασκευής.

β) Τακτική θαλάσσια συγκοινωνία με ταχύπλοα καταμαράν από Μηχανιώνα- Αγία Τριάδα-Μπαξέ-Νέα Κρήνη-Μέγαρο Μουσικής-Λευκό Πύργο–Λιμάνι (Ερυθρό Σταυρό). Από εκεί θα γίνεται μετεπιβίβαση σε αρθρωτά λεωφορεία του ΟΑΣΘ για την τακτική μεταφορά όσων εργάζονται δυτικότερα. Το ίδιο θα ισχύει και για τους κατοίκους της Δυτικής Θεσσαλονίκης που εργάζονται στο κέντρο ή ανατολικότερα.

γ) Επίσπευση της λειτουργίας του μετρό και άμεση διασύνδεση με τον ΟΑΣΘ

δ) Βελτίωση των υψομετρικών δεδομένων για να είναι εφικτή η χρήση του δασικού δρόμου που οδηγεί μέσω της Επταπυργίου στο Φιλίππειο το Ασβεστοχώρι το «Γ. Παπανικολάου» για την ασφαλή χρήση του από οχήματα ασθενοφόρα και περιπολικά.

ε) Προσωρινή αλλαγή ωραρίων λειτουργίας σχολείων, καταστημάτων δημοσίων υπηρεσιών και οργανισμών για την αποσυμφόρηση κεντρικών αρτηριών κατά τις ώρες αιχμής

στ) Συμπληρωματικά έργα κάθετων αξόνων στην περιφερειακή και ολοκλήρωση των ανισόπεδων κόμβων προς Θέατρο Δάσους, Άγιο Παύλο, Θέατρο Γης καθώς και άμεση πρόβλεψη για την κατασκευή μεγάλων υπαίθριων πάρκινγκ ώστε να εξυπηρετούνται οι εκατοντάδες χιλιάδες θεατές θεατρικών παραστάσεων ή συναυλιών οι οποίοι παρκάρουν ακόμη και στην περιφερειακή οδό θέτοντας εαυτούς σε άμεσο κίνδυνο αλλά και φράζοντας οποιαδήποτε πιθανή διέξοδο αν προκύψει κάποιο έκτακτο γεγονός».

«Κάθε έργο το οποίο προσφέρει λύσεις στο έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζει το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης είναι ασφαλώς ευπρόσδεκτο. Υπό δύο όμως προϋποθέσεις. Πρώτον, να μην είναι αποσπασματικό, αλλά να εντάσσεται σε ένα γενικότερο σχεδιασμό έργων υποδομής και δεύτερον, να λαμβάνονται όλα τα αναγκαία μέτρα για την αποτελεσματική διαχείριση των επιπτώσεων κατά το στάδιο της κατασκευής του. Το έργο της λειτουργικής αναβάθμισης της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής οδού, στο οποίο περιλαμβάνεται και η κατασκευή του υπερυψωμένου αυτοκινητοδρόμου (flyover) είναι ασφαλώς αναγκαίο.

Είχε μάλιστα ενταχθεί στο στρατηγικό σχέδιο το οποίο είχε εκπονηθεί στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας. Εκείνο το σχέδιο προέβλεπε και άλλες παρεμβάσεις οι οποίες όμως δεν προχώρησαν, με αποτέλεσμα οι κυκλοφοριακές επιπτώσεις από την κατασκευή του flyover να είναι τώρα τεράστιες. Σε αυτό συνετέλεσε και το γεγονός ότι η Πολιτεία και οι αρμόδιοι φορείς δεν είχαν επεξεργαστεί εγκαίρως, ένα σχέδιο δράσεων και παρεμβάσεων προκειμένου να αντιμετωπιστεί η κυκλοφοριακή ασφυξία που παρατηρείται τους τρεις τελευταίους μήνες.

Σε ό,τι αφορά την περιοχή του δήμου Θέρμης οι επιπτώσεις είναι κυρίως δύο. Η πρώτη αφορά τους δημότες μας οι οποίοι είναι αναγκασμένοι να μετακινούνται καθημερινά προς τις δουλειές τους, κυρίως όσους εργάζονται στη δυτική πλευρά της πόλης και είναι υποχρεωμένοι να διασχίσουν την περιφερειακή οδό. Η δεύτερη επίπτωση έχει να κάνει με την αποκομιδή των απορριμμάτων. Μετά την έναρξη των εργασιών για το flyover τα απορριμματοφόρα του δήμου Θέρμης χρειάζονται διπλάσιο χρόνο για να προσεγγίσουν τον Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων της Ευκαρπίας. Αυτό έχει ως συνέπεια τον διπλασιασμό του κόστους καθώς αυξήθηκαν κατακόρυφα οι εργατοώρες, αλλά και η κατανάλωση καυσίμου.

Πλέον, εξετάζουμε το ενδεχόμενο, όπως και άλλοι δήμοι, να προχωρήσουμε σε νυχτερινή αποκομιδή των απορριμμάτων, γεγονός όμως που θα αυξήσει ακόμη περισσότερο το μισθολογικό κόστος. Εμείς, ως δήμος, δεν μπορούμε να το μετακυλήσουμε και αυτό στους δημότες μας, γι’ αυτό η Πολιτεία θα πρέπει να χρηματοδοτήσει με επιπλέον κονδύλια, και για όσο χρόνο απαιτηθεί, τους δήμους που αντιμετωπίζουμε αυτήν την κατάσταση.

Τέλος, για τον δήμο Θέρμης αλλά και για όλη την περιοχή της ανατολικής Θεσσαλονίκης, το σημαντικότερο έργο, το οποίο θα λύσει σε σημαντικό βαθμό το πρόβλημα της μετακίνησης προς την πόλη, δεν είναι άλλο από την επέκταση του μετρό προς το αεροδρόμιο. Εμείς, ως δήμος, είμαστε έτοιμοι να διαθέσουμε χώρο ώστε να γίνει ένας μεγάλος σταθμός μετεπιβίβασης προκειμένου να μπορούν οι χιλιάδες κάτοικοι των δήμων Θέρμης και Θερμαϊκού, να αφήνουν τα αυτοκίνητά τους και να μετακινούνται με το μετρό».

«Το «Fly Over» αποτελεί αναμφισβήτητα ένα μεγάλο έργο για όλη τη Θεσσαλονίκη, που με την ολοκλήρωσή του αναμένεται να συμβάλλει στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης. Ωστόσο, οι δήμαρχοι της Θεσσαλονίκης δεν ενημερωθήκαμε για την μελέτη και την εκτέλεση του έργου, ώστε να συμβάλλουμε στο μέτρο που μας αναλογεί στην καλύτερη υλοποίησή του χωρίς να επιβαρύνονται οι τοπικές μας κοινωνίες. Από την πρώτη φάση έναρξης των εργασιών, από τις πρόδρομες εργασίες, διαπιστώνουμε δυστυχώς ότι έχουν δημιουργηθεί τεράστια προβλήματα στην κυκλοφορία των οχημάτων.

Αποκλείστηκαν λωρίδες κυκλοφορίας στην περιφερειακή οδό χωρίς να έχει προβλεφθεί πού θα διοχετεύεται αυτός ο κυκλοφοριακός φόρτος, με συνέπεια να δημιουργείται κυκλοφοριακό έμφραγμα σε όλους τους οδικούς άξονες της Θεσσαλονίκης. Καθημερινά χιλιάδες οδηγοί ταλαιπωρούνται, ενώ «κολλάνε» στην κίνηση οχήματα άμεσης επέμβασης, όπως ασθενοφόρα και πυροσβεστικά, κάτι ιδιαίτερα επικίνδυνο. Είναι αδιανόητο ένας οδηγός να χρειάζεται μέχρι και δύο ώρες για να μεταβεί από το Ωραιόκαστρο ως την Καλαμαριά!

Για να συνεχιστεί ομαλά το έργο χρειάζονται άμεσες και δραστικές παρεμβάσεις. Χρειάζεται να γίνουν κυκλοφοριακές μελέτες για να εξασφαλιστεί η ομαλή κυκλοφορία των οχημάτων. Απαιτείται συντονισμός όλων των εμπλεκόμενων φορέων που επηρεάζονται από την κατασκευή του έργου και να επισπευτούν οι εργασίες, ώστε να υλοποιηθεί όσο το δυνατόν πιο σύντομα.

Ενδεχομένως και αναπροσαρμογή των ωραρίων λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών και της αγοράς να συνέβαλε στην εκτόνωση του προβλήματος. Στη Θεσσαλονίκη μεγάλα έργα έχουν καθυστερήσει, δεν έχουμε άλλο χρόνο για χάσιμο. Οφείλουμε όλοι να συνεργαστούμε, ώστε το Fly Over να υλοποιηθεί όσο πιο σύντομα γίνεται με τις όσο το δυνατόν λιγότερες επιπτώσεις στην κυκλοφορία των οχημάτων για το διάστημα που διαρκούν οι εργασίες κατασκευής».

Δείτε επίσης: Flyover: Το παρασκήνιο της χθεσινής Συνεδρίασης – Οι εντάσεις, η τηλεργασία και ο… Κηφισός

Loading