Η Εγνατία Οδός Α.Ε. ,έκλεισε την εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Αθηνών στο ύψος της παράκαμψης της Χαλάστρας, το πρωί της περασμένης Πέμπτης, και ξεκίνησε χωματουργικές εργασίες, χωρίς οποιαδήποτε ενημέρωση προς το Δήμο Δέλτα και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Όσοι πέρασαν από το σημείο το πρωί, όπως και κάτοικοι της περιοχής που εργάζονται στη Θεσσαλονίκη, το απόγευμα δεν μπορούσαν να γυρίσουν στα σπίτια τους.
Ο αιφνιδιασμός όμως είναι το λιγότερο.
– Τις έντονες διαμαρτυρίες προκαλεί το γεγονός ότι υπάρχει εναλλακτική λύση, για τη μεταφορά των διοδίων σε άλλο σημείο, την οποία η Εγνατία Οδός Α.Ε., αν και αναγνωρίζει ότι θα είναι περισσότερο προσοδοφόρα για την ίδια, επιμένει να την αγνοεί.
Συγκεκριμένα:
– Η Εγνατία Οδός Α.Ε. , προχωρά στην κατασκευή των πλευρικών διοδίων, με το επιχείρημα ότι χάνει κάθε χρόνο τεράστια έσοδα, από τις μετακινήσεις των φορτηγών, τα οποία χρησιμοποιούν την παράκαμψη της Χαλάστρας, για να μην πληρώσουν διόδια.
– Από το 1998, όμως, επί δημαρχίας του αείμνηστου Νίκου Γιουτίκα στα Κύμινα, υπάρχει επίσημα κατατεθειμένη πρόταση από την Αυτοδιοίκηση για τη μεταφορά των διοδίων σε απόσταση όχι μεγαλύτερη του ενός, ενάμισι χιλιομέτρου, προς την περιοχή του Κλειδίου.
Μάλιστα η απόφαση της Έγκρισης του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου Δήμου
Αξιού (ΦΕΚ 218/ τ. ΑΑΠΘ/7-6-2010), και συγκεκριμένα στο άρθρο 4.1. προβλέπει τη «Μεταφορά των διοδίων σε άλλη θέση, όπως αυτή θα προκύψει από τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό του θέματος από τις αρμόδιες κεντρικές υπηρεσίες».
– Η επίσημη πρόταση δηλαδή, είναι η κατάργηση των διοδίων στα Μάλγαρα και η μετατόπισή τους δυτικότερα. Με αυτό τον τρόπο, διόδια θα αναγκαστούν να πληρώσουν όλα τα επιβατικά και όλα τα διερχόμενα φορτηγά, διότι σε εκείνο το σημείο δεν υπάρχουν παρακαμπτήριοι επί της εθνικής οδού!
– Η Εγνατία Οδός Α.Ε. ,δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν γνώριζε ή ότι είχε ξεχάσει αυτή την πιο επικερδή για την ίδια λύση, καθώς ο Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Κ. Γιουτίκας, τα δύο τελευταία χρόνια είχε ενημερώσει προφορικά, αλλά και εγγράφως, τους αρμόδιους.
– Το καλοκαίρι του 2018, χάρις στη δική του πρωτοβουλία να εξηγήσει επί τόπου τα μειονεκτήματα των επερχόμενων πλευρικών διοδίων σε συναδέλφους δημοσιογράφους σχεδόν όλων των τοπικών ΜΜΕ, υπήρξε μπαράζ δημοσιευμάτων και ρεπορτάζ για την προβληματική λειτουργία των πλευρικών διοδίων στη Χαλάστρα και για τα πολλαπλά οφέλη της λύσης της μετατόπισης.
– Η Εγνατία Οδός Α.Ε. , μέσω των υπευθύνων της στις συνεχείς επικοινωνίες που έχει τα τελευταία εικοσιτετράωρα ο κ. Γιουτίκας μαζί τους, υποστηρίζει ότι τώρα δεν μπορεί να αλλάξει το σχεδιασμό της, και επιμένει να προχωρά στην υλοποίησή του, παρόλο που δέχεται ότι η προτεινόμενη λύση είναι προτιμότερη.
-Γεγονός που προκαλεί εντύπωση, αφού προχωρά σε μια δαπάνη πολλών χιλιάδων ευρώ για την κατασκευή και λειτουργία των πλευρικών διοδίων που τελικώς δεν θα της αποδώσουν τα αναμενόμενα.
Διότι στην πράξη,οι κάτοικοι θα αναζητήσουν εναλλακτικές διαδρομές για να μην πληρώνουν διόδια.
Ήδη, χρησιμοποιούν την επαρχιακή οδό Χαλάστρας – Σίνδου, μέσω των ΤΕΙ Σίνδου για να μετακινηθούν από και προς την πόλη της Θεσσαλονίκης. Το ίδιο κάνουν, και προφανώς θα συνεχίσουν να κάνουν και οι οδηγοί φορτηγών διεθνών μεταφορών.
– Εντύπωση επίσης προκαλεί το γεγονός ότι παρόλο που η Εγνατία Οδός Α.Ε. διαπιστώνει επί σειρά ετών πως τα διόδια των Μαλγάρων, στη συγκεκριμένη θέση, δεν μπορούν «να τσιμπήσουν» το σύνολο των ροών στην εθνική οδό, και να της αποφέρουν υψηλότερα κέρδη από τα βεβαιωμένα, έχει προχωρήσει σε μια μεγάλη δαπάνη για την αναβάθμισή τους.
– Με αυτό τον τρόπο (πλευρικά διόδια Χαλάστρας), οι μόνοι που θα πληρώνουν για να πάνε στη… Θεσσαλονίκη θα είναι οι ίδιοι Θεσσαλονικείς, οι κάτοικοι των Νέων Μαλγάρων, των Κυμίνων, της Βραχιάς, της Χαλάστρας, του Ανατολικού, και του Άδενδρου. Πρόκειται για μια σοβαρή καθημερινή επιβάρυνση για περισσότερο από 20.000 κατοίκους.
– Επιπλέον, η επαρχιακή οδός Χαλάστρας – Σίνδου που δέχεται τα τελευταία εικοσιτετράωρα το σύνολο του κυκλοφοριακού φόρτου, λόγω του αποκλεισμού της παράκαμψης Χαλάστρας για την κατασκευή των πλευρικών διοδίων, είναι δρόμος – καρμανιόλα, με μια στενή λωρίδα κυκλοφορίας και χωρίς φωτισμό. Η ταλαιπωρία των οδηγών είναι μεγάλη, καθώς ειδικά, τις μεσημβρινές ώρες, δημιουργούνται ουρές χιλιομέτρων και η αναμονή στους σηματοδότες ξεπερνά το ένα τέταρτο.
Το Σάββατο σημειώθηκε το πρώτο τροχαίο ατύχημα, ενώ υπάρχει μεγάλη ανησυχία, για όσα μπορεί να συμβούν, όταν τους επόμενους μήνες, αρχίσουν να κυκλοφορούν στο δρόμο και τα τρακτέρ.
– Πρόκειται για ένα άδικο μέτρο που θα κοστίσει πολύ και το μόνο που θα καταφέρει είναι «να τιμωρήσει» τους κατοίκους της περιοχής.
-Ο κ. Γιουτίκας, τις τελευταίες μέρες έχει επικοινωνήσει κατ’ επανάληψιν με τους υπεύθυνους της Εγνατίας Οδού Α.Ε., όπως και με τον γενικό γραμματέα Υποδομών, ο οποίος δεσμεύτηκε να εξετάσει το θέμα στη βάση της προτεινόμενης λύσης για ακύρωση των πλευρικών διοδίων και τη μετατόπιση των διοδίων Μαλγάρων.
– Επιπλέον, εκκρεμεί η εξέταση την Άνοιξη της προσφυγής, της Π.Κ.Μ. στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τα διόδια, ζητώντας από το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο της χώρας να ακυρώσει αφενός τη λειτουργία νέων σταθμών διοδίων, μεταξύ των οποίων είναι και τα πλευρικά διόδια στη Χαλάστρα και αφετέρου την προβλεπόμενη αύξηση των τελών διέλευσης.