Το ζητούμενο της αντιστοίχισης των δεξιοτήτων που ζητάει η αγορά εργασίας και εκείνων που παρέχουν τα ελληνικά πανεπιστήμια, καθώς και οι δυνατότητες συνεργιών μεταξύ της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, συζητήθηκαν σε εκδήλωση του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, στο πλαίσιο της 88ης ΔΕΘ 2024.
Στην εκδήλωση με τίτλο «Εκπαίδευση, Δια Βίου Μάθηση, Δεξιότητες και Αγορά Εργασίας: Επίδικα και Διακυβεύματα» τοποθετήθηκαν η υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Ιωάννα Λυτρίβη, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών Χρήστος Μπούρας, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας Θεόδωρος Θεοδουλίδης και ο γενικός διευθυντής του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ, Χρήστος Γούλας.
Η συστηματική κυβερνητική προσπάθεια που γίνεται τα τελευταία τέσσερα χρόνια φαίνεται πως αποδίδει και έτσι βρισκόμαστε πιο κοντά από ποτέ στη συνολική αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, καθιστώντας την ισότιμη και ισάξια διαδρομή με αυτή του πανεπιστημίου.
Η κ. Λύτριβη επισήμανε ότι για πρώτη φορά ύστερα από περίπου 50 χρόνια, η επαγγελματική εκπαίδευση στη χώρα μας υφίσταται ριζική ανανέωση και περνά σε μια νέα εποχή, με στρατηγικό σχεδιασμό, στοχεύοντας στην εγγύτερη διασύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας.
Εκτίμησε, δε, ότι η συστημική ολοκλήρωση ενός ενιαίου χώρου διά βίου μάθησης αποτελεί απτή πολιτική πραγματικότητα.
Σχετικά με το κοινωνικό αποτύπωμα των μεταρρυθμίσεων στην επαγγελματική εκπαίδευση, η κ. Λυτρίβη παρατήρησε ότι δεν μπορεί να υπάρξει καμιά κοινωνία της γνώσης, αν δεν υπάρξει μια κοινωνία της μάθησης και της εκπαίδευσης.
Το ελληνικό πανεπιστήμιο παράγει αποφοίτους με περισσότερα προσόντα από αυτά που ζητάει η οικονομία.
Ο κ. Μπούρας ανέφερε ότι το πανεπιστήμιο παράγει νέα γνώση μέσω της έρευνας και εφοδιάζει τους νέους επιστήμονες με τα αναγκαία προσόντα για όλα τα πιθανά ζητήματα μιας επιστημονικής περιοχής και όχι για το τι θέλει μια συγκεκριμένη περίοδο η αγορά εργασίας.
Η αναντιστοιχία είναι κυρίως κάθετη και αφορά σχεδόν όλους τους παραγωγικούς κλάδους, τονίζοντας ότι το ελληνικό πανεπιστήμιο παράγει αποφοίτους με περισσότερα προσόντα από αυτά που ζητάει η οικονομία.
Η επένδυση στη γνώση προϋποθέτει να τεθεί η ανώτατη εκπαίδευση στο επίκεντρο της εθνικής αναπτυξιακής στρατηγικής.
Ο κ. Θεοδουλίδης σημείωσε ότι η πρόκληση είναι ακόμη μεγαλύτερη για τα πανεπιστήμια της περιφέρειας, καθώς η επιλογή των σχολών και τμημάτων βασίζεται και σε γεωγραφικά κριτήρια.
Επιπλέον, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας αναδεικνύεται σε ευρωπαϊκό hub εφαρμοσμένης έρευνας, πράσινης καινοτομίας και επιχειρηματικότητας, υποστηρίζοντας το βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης στην περιοχή.
Η ποιότητα της συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης είναι ανάλογη της ποιότητας της μισθωτής εργασίας.
Ο κ. Γούλας ανέφερε ότι δεν υπάρχει κανένα παραγωγικό υπόδειγμα που να μην εστιάζει στην ποιοτική διασύνδεση της εκπαίδευσης, της δια βίου μάθησης και των δεξιοτήτων.
Υπογράμμισε την ανάγκη να γίνει η εργασία πιο ελκυστική και να αναβαθμιστεί το παραγωγικό σύστημα, ώστε οι απόφοιτοι να ενταχθούν στην αγορά εργασίας και να μην αναζητούν λύσεις στο εξωτερικό.