Ανακαλύφθηκε η προσωπογραφία του τελευταίου αυτοκράτορα του Βυζαντίου, Κωνσταντίνου ΙΑ’ Παλαιολόγου

Ανακαλύφθηκε η προσωπογραφία του τελευταίου αυτοκράτορα του Βυζαντίου, Κωνσταντίνου ΙΑ’ Παλαιολόγου

Ανακάλυψη προσωπογραφίας του τελευταίου Βυζαντινού αυτοκράτορα Κωνσταντίνου ΙΑ’ Παλαιολόγου στο Αίγιο. Στο Καθολικό της Παλαιάς Μονής Ταξιαρχών Αιγιαλείας, μόλις 15 χιλιόμετρα από το Αίγιο, ανακαλύπτονται δύο στρώματα τοιχογραφιών εξαιρετικής καλλιτεχνικής ποιότητας από την ύστερη βυζαντινή περίοδο, που αντικατοπτρίζουν τις αισθητικές τάσεις της Κωνσταντινούπολης. Η μοναδική προσωπογραφία του τελευταίου αυτοκράτορα του Βυζαντίου, Κωνσταντίνου ΙΑ’ Παλαιολόγου, εντοπίστηκε κατά τις εργασίες συντήρησης από την αρχαιολόγο Δρ. Αναστασία Κουμούση, Διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αχαΐας, η οποία χρονολογείται με ασφάλεια στα μέσα του 15ου αιώνα.

Η Υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, δήλωσε ότι το έργο των Εφορειών Αρχαιοτήτων, στο πλαίσιο της συντήρησης και αποκατάστασης μνημείων, είναι εξαιρετικά σημαντικό, καθώς φέρνει στο φως μοναδικές αρχαιολογικές μαρτυρίες που συνδέονται με ιστορικά πρόσωπα. Το επιστημονικό προσωπικό των Εφορειών του ΥΠΠΟ, με μεγάλη εμπειρία και υψηλή κατάρτιση, έχει τη δυνατότητα να τεκμηριώσει, μετά από ενδελεχή μελέτη, κάθε εύρημα που αποκαλύπτεται.

Στην προκειμένη περίπτωση, η προσωπογραφία συνδέεται άμεσα με τον τελευταίο αυτοκράτορα του Βυζαντίου και είναι η μοναδική γνωστή προσωπογραφία του εν ζωή. Ο ζωγράφος αποτύπωσε τα χαρακτηριστικά του Κωνσταντίνου ΙΑ’ Παλαιολόγου από προσωπική αντίληψη, γεγονός που καθιστά την τοιχογραφία ξεχωριστή, καθώς δεν προήλθε από επίσημο πορτρέτο αλλά από την παρατήρηση του ίδιου του αυτοκράτορα.

Στην τοιχογραφία απεικονίζεται η μορφή ενός ώριμου άνδρα που φέρει αυτοκρατορικά διακριτικά και κρατά σταυροφόρο σκήπτρο, με τον χρυσοκέντητο πορφυρό μανδύα του να διακοσμείται με μετάλλια που απεικονίζουν δικέφαλους αετούς, το σύμβολο της οικογένειας των Παλαιολόγων. Η παρουσία των δικέφαλων αετών στο ένδυμα, σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα διακριτικά, προσφέρει στον θεατή τη δυνατότητα να αναγνωρίσει αναμφίβολα τον άνδρα ως αυτοκράτορα.

Αυτή η προσωπογραφία αποτελεί την τελευταία γνωστή απεικόνιση αυτοκράτορα στη βυζαντινή μνημειακή ζωγραφική και το μοναδικό πορτρέτο του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου που έχει διασωθεί, σύγχρονο με την βραχεία βασιλεία του. Αξιοσημείωτο είναι ότι η προσωπογραφία δεν αποτυπώνει έναν ιδεαλιστικό χαρακτήρα, αλλά απεικονίζει με ακρίβεια τα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά του τελευταίου Βυζαντινού αυτοκράτορα, ο οποίος απεικονίζεται ως ένας γήινος άνδρας με λεπτό πρόσωπο και εξατομικευμένα χαρακτηριστικά που αποπνέουν ηρεμία και ευγένεια.

Η σύνδεση του αυτοκρατορικού πορτρέτου με τη γενναιόδωρη χορηγία των αδελφών του στην Μονή, μετά τη λήξη του πρώτου μεταξύ τους εμφυλίου πολέμου, υπογραμμίζει την ιστορική σημασία αυτού του έργου.

Πηγή περιεχομένου: in.gr

Loading

Play