Αναλύοντας τις τιμές: Από το χωράφι στο ράφι

Αναλύοντας τις τιμές: Από το χωράφι στο ράφι

Εξετάζουμε τη διαμόρφωση τιμών προϊόντων από την παραγωγή έως την κατανάλωση στην ελληνική αγορά. Η διαμόρφωση της τιμής ενός κιλού φρούτων ή λαχανικών, όπως τα μήλα και οι ντομάτες, έχει απασχολήσει τους καταναλωτές για πολλές δεκαετίες. Η τελική τιμή στο ράφι εκτοξεύεται από μια σειρά παραγόντων, οι οποίοι δεν είναι άμεσα ορατοί στον καταναλωτή. Φόροι, κόστη εφοδιαστικής αλυσίδας, μισθολογικό και μεταφορικό κόστος συνιστούν σχεδόν το 40% της τελικής τιμής των προϊόντων αυτών.

Μια στοχευμένη έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνών Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) ανέλυσε την εφοδιαστική αλυσίδα οπωροκηπευτικών στην Ελλάδα, με ιδιαίτερη έμφαση στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ. Η έρευνα αποδεικνύει ότι οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση σε μόλις το 30% των πωλήσεων των συγκεκριμένων προϊόντων από τα σουπερμάρκετ, με το 50% να προέρχεται από λαϊκές αγορές.

Η αύξηση του κόστους παραγωγής είναι εμφανής, όπως τονίζει ο Γιάννης Β. Κράββαρης, πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ζαγοράς Πηλίου, και σχετίζεται κυρίως με την ενέργεια και τη μεταφορά των προϊόντων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εμπόρων Κεντρικής Λαχαναγοράς Αθηνών (ΣΕΚΛΑ), η χονδρεμπορική τιμή ενός κιλού μήλων φτάνει συνολικά τα 1,70 ευρώ, υπογραμμίζοντας τη δαπανηρή διαδικασία που απαιτείται για την παραγωγή και διανομή τους.

Το μεγαλύτερο ποσοστό της τελικής τιμής, όπως προκύπτει από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, προέρχεται από τον παραγωγό (43%), ακολουθούμενο από το λιανεμπόριο (24%) και το χονδρεμπόριο (21%). Εντυπωσιακό είναι ότι πάνω από το ¼ της τελικής τιμής των φρούτων και των λαχανικών προέρχεται από τους φόρους του Δημοσίου. Οι εργαζόμενοι και τα κόστη logistics αποτελούν επίσης σημαντικά μέρη της εξίσωσης κόστους, καθιστώντας τη διαδικασία της εφοδιαστικής αλυσίδας μια περίπλοκη και ακριβή διαδικασία.

Πηγή περιεχομένου: in.gr

Loading

Play