Αθλητικά και πολιτιστικά γεγονότα προσφέρουν σημαντική ώθηση στις τοπικές κοινωνίες, προσθέτοντας παράλληλα αξία στο ελληνικό τουριστικό προϊόν, του οποίου η ποικιλία συνεχώς διευρύνεται, απομακρυνόμενη από το παραδοσιακό μοντέλο ήλιος και θάλασσα.
Εστιάζοντας στον αθλητικό τουρισμό, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Active Media Group, Ακης Τσόλης, επισημαίνει ότι η αγορά του αθλητικού τουρισμού ξεπέρασε παγκοσμίως τα 609 δισεκατομμύρια ευρώ το 2023 και αναμένεται να φτάσει τα 2.1 τρισεκατομμύρια μέχρι το 2032. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι ότι οι λάτρεις των σπορ ξοδεύουν σημαντικά περισσότερα χρήματα σε σύγκριση με τους παραδοσιακούς τουρίστες (οι γκόλφερ ξοδεύουν πέντε φορές περισσότερα τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Οκτώβριο), ενώ το 1/3 της ηλικιακής ομάδας 25-34 ετών ξοδεύει πάνω από 1.000 ευρώ. Σε κάποιες χώρες, όπως η Αυστραλία, ο αθλητικός τουρισμός αντιπροσωπεύει πάνω από το 50% των τουριστικών εσόδων, ενώ στην Ιταλία το 2022 τα έσοδα από τον αθλητικό τουρισμό υπ surpassed τα 7.2 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η ανάπτυξη θεματικών μορφών τουρισμού θεωρείται ότι μπορεί να απογειώσει τις τουριστικές επιδόσεις πέρα από το γνωστό μοντέλο Ήλιος-Θάλασσα. Ο κ. Τσόλης εστιάζει στη διοργάνωση του Navarino Challenge, το οποίο ξεκίνησε το 2013 με τρέξιμο και κολύμβηση και το 2019 έφτασε στο Λονδίνο, βραβεύοντας το πρόγραμμα ευεξίας και wellness. Σήμερα, το 2024, προσθέτει στο λεξιλόγιο μας τη μακροχρόνια ζωή longevity.
Ο κ. Τσόλης αναλύει τον αντίκτυπο τέτοιων οργανώσεων στις τοπικές κοινωνίες, επισημαίνοντας ότι η εταιρία του διοργανώνει ή συμμετέχει σε περίπου δέκα κορυφαία αθλητικά τουριστικά γεγονότα, από τη Χαλκιδική μέχρι την Πελοπόννησο. Οι συμμετέχοντες δεν περιορίζονται μόνο στη διαμονή τους κατά τη διάρκεια των αγώνων. Στη Χαλκιδική, οι επισκέπτες παρέμειναν κατά μέσο όρο 4 νύχτες.
Σημαντικός παράγοντας είναι και το οικονομικό προφίλ των συμμετεχόντων στα αθλητικά γεγονότα, καθώς στη Μεσσηνία (Navarino Challenge) το ημερήσιο κόστος ανά συμμετέχοντα υπερέβαινε τα 700 ευρώ, πολύ πάνω από τον μέσο όρο των 475 ευρώ (ΙΝΣΕΤΕ 2020) που ισχύει στην Πελοπόννησο ανά επίσκεψη. Ο κ. Τσόλης αναφέρει ότι η Active Media Group συμμερίζεται το ίδιο όραμα με το Υπουργείο Τουρισμού, όπως εκφράστηκε από την Υπουργό Τουρισμού, Ολγα Κεφαλογιάννη, αναφορικά με την επιθυμία να εξελιχθεί η Ελλάδα σε έναν κόμβο διεθνών αθλητικών γεγονότων.
Στον τομέα του πολιτισμού, ο Δήμαρχος Ιητών, Γκίκας Γκίκας, υπογραμμίζει την αξία των πολιτιστικών και αθλητικών εκδηλώσεων στο νησί, σημειώνοντας ότι η Ίος έχει γίνει σημείο αναφοράς για παγκόσμια τουρνουά, ενισχύοντας την επισκεψιμότητα. Το Ios Festival, που διοργανώνει ο Δήμος τα τελευταία τρία χρόνια, προσελκύει φίλους των τεχνών, ενώ το μουσείο Γαΐτη – Σίμωσι που εγκαινιάζουν στις 14 Σεπτεμβρίου θα φιλοξενήσει σημαντικές εκθέσεις και δράσεις.
Στη Σίφνο, ο αντιδήμαρχος Τουρισμού, Γιάννης Ραφελέτος, τονίζει ότι η τοπική κουλτούρα εκδηλώνεται μέσα από πανηγύρια και φεστιβάλ γαστρονομίας, τα οποία συμβάλλουν στην αναγνωρισιμότητα του προορισμού. Ο Δήμος Σκοπέλου, από την πλευρά του, παρουσίασε πολυάριθμες πολιτιστικές εκδηλώσεις, που εμπλουτίζουν την τουριστική εμπειρία και προσελκύουν επισκέπτες με διάφορα ενδιαφέροντα.
Ο ΕΟΤ επιβεβαιώνει τη στήριξή του σε αγώνες γκολφ στη Μεσσηνία και διοργανώσεις κολύμβησης και δρομικών αγωνισμάτων, ενισχύοντας έτσι τη σύνδεση του αθλητισμού με τον πολιτισμό και τον τουρισμό.