Χορός με τη σκιά μου: Συγκίνηση και θερμό χειροκρότημα στην πρεμιέρα της παράστασης του Μπαλέτου της ΕΛΣ

Χορός με τη σκιά μου: Συγκίνηση και θερμό χειροκρότημα στην πρεμιέρα της παράστασης του Μπαλέτου της ΕΛΣ

Μια νέα σκηνική μυθολογία δημιούργησε ο Κωνσταντίνος Ρήγος στα τέσσερα μοναδικά έργα του Μάνου Χατζιδάκι, τα οποία χορογράφησε για πρώτη φορά στην παράσταση Χορός με τη σκιά μου, η οποία ξεκίνησε το ταξίδι της με μεγάλη επιτυχία το Σάββατο 9 Νοεμβρίου στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Οι μοναδικοί χορευτές του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ταξίδεψαν νοερά στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, δίνοντας στη χορογραφία του Κωνσταντίνου Ρήγου μια μοναδική σκηνική και συναισθηματική ερμηνεία. Στον Κύκλο του C.N.S. η αγριεμένη θάλασσα είναι το σκηνικό για την απώλεια και την οδύνη, στον Καπετάν Μιχάλη ο νυχτερινός υγρός άνεμος του νότου “πέφτει πάνω στις γυναίκες σαν άντρας και πάνω στους άντρες σαν γυναίκα”, στο Καταραμένο φίδι η μορφή του καραγκιόζη στέκει σαν σύμβολο της διαχρονικής λαϊκής τέχνης, ενώ στο Χαμόγελο της Τζοκόντας η Νέα Υόρκη γίνεται το πολυτελές και πολύβουο περιβάλλον για την μοναξιά και την απόγνωση. 

Ο Κωνσταντίνος Ρήγος εκτός από τη χορογραφία, δημιούργησε και τον ιδιαίτερο σκηνικό κόσμο για τα έργα του Μάνου, σε συνεργασία με τη Μαίρη Τσαγκάρη. Τα κοστούμια των Deux Hommes υπογράμμισαν μοναδικά τις τέσσερις κατευθύνσεις των έργων: ασπρόμαυρα για τον βορρά, με επιρροές από τον Μινωικό πολιτισμό, αλλά και  ιδιαίτερες πτυχώσεις για τον νότο, πολύχρωμα και εντυπωσιακά για την ανατολή και Haute Couture για τη δύση. 

Τα βίντεο και η live κινηματογράφηση του Βασίλη Κεχαγιά και οι ατμοσφαιρικοί φωτισμοί του Χρήστου Τζιόγκα έδωσαν μια κινηματογραφική διάσταση στην παράσταση. 

Στο κλείσιμο της παράστασης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος χόρεψε ένα σόλο στο Χαμόγελο της Τζοκόντας, κάνοντας πραγματικότητα ένα μεγάλο του όνειρο: όχι μόνο να χορογραφήσει, αλλά και να χορέψει τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι επί σκηνής. 

 

Ο Λουκάς Καρυτινός διεύθυνε με μοναδική ευαισθησία το μουσικό σύνολο, ενώ σολίστ στο πιάνο ήταν ο Θοδωρής Τζοβανάκης. Ο διακεκριμένος βαρύτονος Διονύσης Σούρμπης ερμήνευσε σπαρακτικά τον Κύκλο του C.N.S, τον Καπετάν Μιχάλη και το Καταραμένο φίδι.
Την καλλιτεχνική επιμέλεια του τριετούς Κύκλου Μάνος Χατζιδάκις της ΕΛΣ υπογράφει ο Γιώργος Χατζιδάκις.

Επόμενες παραστάσεις: 16, 17 24 Νοεμβρίου 2019
 


Χορός με τη σκιά μου 

Η τρίτη χρονιά του Κύκλου Μάνος Χατζιδάκις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ανοίγει με μια μεγάλη καλλιτεχνική πρόσκληση. Τέσσερα από εμβληματικά έργα του Μάνου Χατζιδάκι -Ο κύκλος του C.N.S., Ο καπετάν Μιχάλης, Το καταραμένο φίδι, Το χαμόγελο της Τζοκόντας-, χορογραφούνται από τον Κωνσταντίνο Ρήγο και παρουσιάζονται από το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής σε μια ενιαία παράσταση με τίτλο Χορός με τη σκιά μου. Από τις 9 Νοεμβρίου και για πέντε παραστάσεις στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού.

Ο Χορός με τη σκιά μου, η πρώτη φετινή παραγωγή του Μπαλέτου της ΕΛΣ, φέρνει τον Διευθυντή Μπαλέτου και διακεκριμένο χορογράφο Κωνσταντίνο Ρήγο αντιμέτωπο με ένα από τα πιο μεγάλα του όνειρα: να δημιουργήσει μια παράσταση χορού πάνω στη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι. 

Έτσι, στο πλαίσιο του τριετούς κύκλου Μάνος Χατζιδάκις, το Μπαλέτο της ΕΛΣ παρουσιάζει σε μια ενιαία παράσταση με τίτλο Χορός με τη σκιά μου, τον κύκλο του C.N.S., τον Καπετάν Μιχάλη, το Καταραμένο φίδι και το Χαμόγελο της Τζοκόντας. 

Ο Μάνος Χατζιδάκις έχει ορίσει το τοπίο της ελληνικής μουσικής και του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού όσο ελάχιστοι. Οι αναζητήσεις του αλλά και οι επιρροές του τον οδήγησαν σε πολλές και διαφορετικές διαδρομές. Δεν θα ήταν υπερβολή να πει κανείς ότι οι καρποί της δημιουργικής του σποράς μπορούν να βρεθούν στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα. Από το τοπίο αυτό εμπνεύστηκε ο Κωνσταντίνος Ρήγος για τη νέα του χορογραφία, στην οποία θα περιηγηθεί στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα του χατζιδακικού έργου, εντάσσοντας ισάριθμα εμβληματικά έργα σε μια σπονδυλωτή παράσταση. 

 

 

Τέσσερα δωμάτια, τέσσερις κατευθύνσεις. 

Ο κύκλος του C.N.S. -έργο για βαρύτονο και πιάνο σε ποίηση του συνθέτη, το οποίο γράφτηκε για τον θάνατο του νεαρού Ισπανού Ετιέν Ράιχ Μόριτζ (1954)-, συμβολίζει τον βορρά, το αφαιρετικό τοπίο της «ερημικής παραλίας», την έρημη χώρα του θανάτου. 
Ο καπετάν Μιχάλης -η μουσική για τη θεατρική διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος του Νίκου Καζαντζάκη (1966)-, συμβολίζει τον νότο, με το μεσογειακό, άνυδρο τοπίο, τον άνεμο που πέφτει ερωτικά πάνω στα σώματα, τη μορφή του καζαντζακικού άντρα που έχει μέγεθος μεγαλύτερο από το πραγματικό. 

Το καταραμένο φίδι -η σουίτα μπαλέτου με δύο πιάνα που έγραψε για το Ελληνικό Χορόδραμα (1949)-, είναι η ανατολή, μια χώρα των σκιών και του παραμυθιού, όπου το παλιό και το καινούριο συνυπάρχουν αλληλοσπαρασσόμενα. 
Το χαμόγελο της Τζοκόντας -το έργο ορόσημο για τη μεταπολεμική ελληνική δημιουργία (1965)-, είναι η δύση, μια σπουδή του συνθέτη πάνω στην ιστορία της δυτικής μουσικής, αλλά και μια άσκηση προσωπικής συνθετικής πειθαρχίας. 

Στον κόσμο που δημιουργεί ο Κωνσταντίνος Ρήγος κάθε σημείο του ορίζοντα είναι κι ένα δωμάτιο, κάθε κατεύθυνση του ορίζοντα περικλείεται σε έναν εσωτερικό χώρο, όπου ο χορός γίνεται ένα με τη μουσική. “Τί είναι ο χορός με την σκιά μου; Ένας χορός με τον εαυτό μου. Μια εξομολόγηση επί σκηνής όλων αυτών που έχω ζήσει και που κουβαλάω για πάντα μέσα μου”, σημειώνει ο Κωνσταντίνος Ρήγος, και συνεχίζει: “Από την εφηβική μου ηλικία, η μουσική και ο λόγος του Μάνου με επηρέασαν βαθιά. Δεν τον γνώρισα ποτέ – τον πλησίασα κάποιες φορές, αλλά πάντα υπήρχε μια απόσταση. Η απόσταση στην οποία σε κρατάει ο φόβος τη στιγμή που βρίσκεσαι απέναντι σε κάτι σπουδαίο. Η ευαισθησία, η λογική και ο πολιτικός λόγος του Μάνου υπήρξαν πάντα τα στοιχεία που με προκαλούσαν να χορογραφήσω ένα έργο του. Τώρα πια ο φόβος έχει φύγει, αλλά το δέος παραμένει. Καθώς πια νιώθω το έργο του ως ένα κομμάτι του ίδιου μου του εαυτού, πλέον νιώθω πιο τολμηρός να το αγγίζω και να το κάνω δική μου χορογραφία. Στον Χορό με τη σκιά μου, την πρώτη μου “αναμέτρηση” με τον Μάνο, αλλά και τον έφηβο εαυτό μου, δημιουργώ τέσσερα διαφορετικά δωμάτια -ένα για κάθε έργο-, με μάτια παράθυρα στον κόσμο που ζούμε ή σε αυτόν που ζει μέσα στη φαντασία μας. Τέσσερις χώροι για να φτιάξει ο κάθε θεατής την προσωπική του μυθολογία”.  

Ο Κωνσταντίνος Ρήγος εκτός από την χορογραφία υπογράφει και το σκηνικό της παράστασης, με τη συνεργασία της Μαίρης Τσαγκάρη. Τα κοστούμια σχεδιάζουν οι Deux Hommes, τους φωτισμούς ο Χρήστος Τζιόγκας και το βίντεο ο Βασίλης Κεχαγιάς.
Συμμετέχουν οι Α’ Χορευτές, οι Σολίστ, οι Κορυφαίοι και το corps de ballet της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Την παράσταση διευθύνει ο διακεκριμένος αρχιμουσικός της ΕΛΣ, Λουκάς Καρυτινός. Συμμετέχουν ο πιανίστας Θοδωρής Τζοβανάκης, ο βαρύτονος της ΕΛΣ Διονύσης Σούρμπης και μουσικό σύνολο.

 

 

Μάνος Χατζιδάκις 
Χορός με τη σκιά μου
Χορογραφία σκηνικό: Κωνσταντίνος Ρήγος
9, 10, 16, 17, 24 Νοεμβρίου 2019
Ώρα έναρξης 20.00 (Κυριακές 18.30)
Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Κύκλος Μάνος Χατζιδάκις
Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός
Καλλιτεχνική επιμέλεια Κύκλου Μάνος Χατζιδάκις: Γιώργος Χατζιδάκις
Κοστούμια: Deux Hommes
Συνεργάτιδα αρχιτέκτονας: Μαίρη Τσαγκάρη
Φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας
Βίντεο: Βασίλης Κεχαγιάς
Σολίστ: Διονύσης Σούρμπης (βαρύτονος)
Πιάνο: Θοδωρής Τζοβανάκης
 
Με μουσικά σύνολα, τους Α’ Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de ballet της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

 

Τιμές εισιτηρίων: € 15, € 20, € 30, € 35, € 40, € 45, € 50, € 70
Φοιτητικό, παιδικό: € 12 / Περιορισμένης ορατότητας: € 10
Προπώληση 
Ταμεία Εθνικής Λυρικής Σκηνής 
Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος 
Καθημερινά 09.00-21.00 / Τηλ.: 2130885700
Ομαδικές πωλήσεις: 2130885742
www.nationalopera.gr
Καταστήματα PUBLIC, http://tickets.public.gr
www.ticketservices.gr, Εκδοτήρια Ticket Services, Πανεπιστημίου 39, εντός Στοάς Πεσμαζόγλου
©Πηγή: amna.gr

Loading