Οι νέες παράμετροι στη ναυτιλία καθορίζονται από επιθέσεις, κυρώσεις και πολιτικές εξελίξεις. Η παγκόσμια ναυτιλία αντιμετωπίζει σήμερα μια σειρά προκλήσεων που καθορίζουν τη μελλοντική της πορεία. Αν και καταβάλλονται σημαντικές προσπάθειες και επενδύσεις, η δυνατότητα του τομέα να ανταποκριθεί αυτόνομα είναι περιορισμένη, καθώς τρίτοι παράγοντες επηρεάζουν τους όρους προσαρμογής, όπως τα ναυπηγεία και οι παραγωγοί. Η κατάσταση επιδεινώνεται από επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα και από την ανάπτυξη του σκιώδους στόλου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Joint Maritime Information Center, έχουν καταγραφεί 111 περιστατικά από το Νοέμβριο του 2023, όταν οι Χούθι άρχισαν να πλήττουν τη ναυτιλία. Η αποφυγή της περιοχής από ναυτιλιακές εταιρείες ενισχύει μια εντυπωσιακή αύξηση στα ναυλολόγια μεταφερόμενων φορτίων. Ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons εκτιμά ότι το θαλάσσιο εμπόριο θα αυξηθεί κατά 6% το 2024, σημειώνοντας τον ταχύτερο ρυθμό ανάπτυξης των τελευταίων 14 ετών.
Μια επιπλέον παράμετρος που επηρεάζει τη ναυτιλία είναι η αύξηση των κυρώσεων από την ομάδα G7 κατά της Ρωσίας, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη ενός σκιώδους στόλου. Τα πλοία αυτά, που ονομάζονται και σκοτεινός ή γκρίζος στόλος, συνεχώς αυξάνονται και τώρα περιλαμβάνουν περίπου 850 πλοία. Ο ναυλομεσιτικός οίκος BRS Shipbrokers επισημαίνει ότι τα περισσότερα πλοία αυτής της κατηγορίας μεταφέρουν ρωσικό και ιρανικό πετρέλαιο, καθώς και άλλα εφόδια.
Η επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στο Λευκό Οίκο αναμένεται να έχει άμεσες συνέπειες στη ναυτιλία, καθώς οι τιμές ναύλων έχουν ήδη αρχίσει να αυξάνονται. Η νέα κυβέρνηση αναμένεται να προωθήσει νόμους που θα ενισχύσουν την αμερικανική ναυτιλία, στοχεύοντας στη δημιουργία στόλου 250 πλοίων. Αυτό το νομοσχέδιο αποσκοπεί στη βελτίωση των αλυσίδων εφοδιασμού και της στρατηγικής ναυτιλίας σε περιόδους κρίσης και ειρήνης, φέρνοντας μια νέα εποχή για τον τομέα.
Πηγή περιεχομένου: in.gr