Χρ. Σακελλαρίδη: Το μεγαλύτερο ζητούμενο, η παροχή προχρηματοδότησης στις εξαγωγικές επιχειρήσεις

Χρ. Σακελλαρίδη: Το μεγαλύτερο ζητούμενο, η παροχή προχρηματοδότησης στις εξαγωγικές επιχειρήσεις

 «Εάν δεν υπάρχει ρευστότητα, τίποτα δεν μπορεί να προχωρήσει», υπογραμμίζει η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων Χριστίνα Σακελλαρίδη σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Ένα σημείο που θα μπορούσε να βελτιωθεί και σχετίζεται με την ρευστότητα, όπως σημειώνει η πρόεδρος του ΠΣΕ είναι η παροχή προχρηματοδότησης στις εξαγωγικές επιχειρήσεις. Η κυρία Σακελλαρίδη αναφέρεται και στην αναγκαιότητα γρήγορης μετάβασης στη ψηφιακή εποχή, ως βασική προϋπόθεση για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων. Όπως σημειώνει, αν και έχουν γίνει αρκετά βήματα, ωστόσο χρειάζεται να γίνουν ακόμη περισσότερα. «Το βασικό εμπόδιο ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν είναι άλλο από την εύρεση των πόρων για την ψηφιοποίηση των δομών τους. Είναι απαραίτητο να υπάρξει επιπλέον χρηματοδότηση για να επισπευστεί η ψηφιακή μετάβασή τους. Διαφορετικά κινδυνεύουν να χάσουν έδαφος…» υπογραμμίζει η πρόεδρος και ως ενδεικτικό παράδειγμα αναφέρει τη συμμετοχή των Ελληνικών εταιρειών σε κορυφαίες διεθνείς εκθέσεις όπως η Anuga, η μεγαλύτερη έκθεση τροφίμων και ποτών η οποία σχεδιάζεται να γίνει ψηφιακά.

«Βλέπουμε οι εξαγγελίες να μην μένουν στο συρτάρι, καθώς παρατηρούμε πρόοδο όσον αφορά στην άρση των γραφειοκρατικών εμποδίων, στη μείωση των φορολογικών βαρών και σε πολλούς ακόμη τομείς» είπε η πρόεδρος αλλά ανέφερε ότι «σαφέστατα και πρέπει κάποια πράγματα να προχωρήσουν πιο γρήγορα. Δεν πρέπει να μείνουμε πίσω».

Αναλυτικά στη συνέντευξη της η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων Χριστίνας Σακελλαρίδη στην Εύη Παπαδοσηφάκη για το ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρει τα εξής:

– Παρά τις αντίξοες συνθήκες που επικράτησαν στο διεθνές εμπόριο, οι εξαγωγές μας εμφάνισαν, χωρίς τα πετρελαιοειδή, θετικό πρόσημο, για το σύνολο του 2020, επιφέροντας μια συγκρατημένη αισιοδοξία στους εξαγωγείς. Ποιες είναι οι σκέψεις σας, για τα μέτρα που πρέπει να λάβει η κυβέρνηση και το χρηματοπιστωτικό σύστημα, ώστε η αισιοδοξία να επιβεβαιωθεί με νούμερα;

– Κοινή συνισταμένη όλων των μέτρων που λαμβάνονται πρέπει να είναι μια: η τόνωση της ανταγωνιστικότητας. Πρέπει όλες οι παρεμβάσεις να στοχεύουν στην περαιτέρω μείωση του χάσματος ανταγωνιστικότητας που εξακολουθεί να υπονομεύει την προσπάθεια των ελληνικών επιχειρήσεων. Οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι η παρούσα κυβέρνηση κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση με σειρά μέτρων που εξήγγειλε και έχει αρχίσει να υλοποιεί, όσον αφορά στην ελάφρυνση των φορολογικών βαρών, στη μείωση της γραφειοκρατίας και στην ενίσχυση της ρευστότητας. Παρά τη δυσμενή συγκυρία γίνονται βήματα προόδου που βελτιώνουν τη θέση των ελληνικών επιχειρήσεων.

Ένα σημείο που θα μπορούσε να βελτιωθεί και σχετίζεται με την ρευστότητα, η οποία αποτελεί το μεγαλύτερο ζητούμενο στην παρούσα φάση είναι η παροχή προχρηματοδότησης στις εξαγωγικές επιχειρήσεις. Με δεδομένο πως ο χρόνος που μεσολαβεί από την παράδοση της παραγγελίας μέχρι την πληρωμή τους, είναι αναγκαία μια προχρηματοδότηση. Κάτι που θα μπορούσε να γίνει μέσα από την αξιοποίηση του θεσμού του factoring. Σε αυτό μπορεί να συμβάλει και ο ΟΑΕΠ, ενισχύοντας την «εργαλειοθήκη» του με υπηρεσίες factoring. Πρόκειται για μια πρόταση που έχει υποβάλλει ο ΠΣΕ επανειλημμένως και πληροφορούμαστε με ικανοποίηση πως στο νόμο που προωθείται για την αναδιοργάνωση του ΟΑΕΠ σχεδιάζεται να συμπεριληφθεί. Το factoring είναι αρκετά διαδεδομένο στο εξωτερικό και χρησιμοποιείται κατά κόρον από τις ανταγωνίστριες χώρες.

– Έχετε πολλές φορές επισημάνει την ανάγκη ενοποίησης της Εθνικής Στρατηγικής για τις εξαγωγές, για την εφοδιαστική αλυσίδα αλλά και για την αναβάθμιση του ρόλου της χώρας μας μεταξύ των κορυφαίων «παικτών» του διεθνούς οικοσυστήματος logistics. Ποιες είναι οι προτεραιότητες – «απαιτήσεις» που θέτουν οι εξαγωγείς για φέτος, αλλά και για τα αμέσως επόμενα χρόνια, στο πλαίσιο χάραξης πολιτικής;

– Είναι ενθαρρυντικό πως ύστερα από πολλά χρόνια η Ελλάδα διαθέτει Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Εξωστρέφειας μέσα από 85 δράσεις. Κάτι που ανακοίνωσε ο Έλληνας πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα του Διεθνούς Forum που διοργάνωσαν από κοινού ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων και το Ελληνο-Αμερικάνικο Εμπορικό Επιμελητήριο της Νέας Υόρκης στις 2 Δεκεμβρίου 2020. Είναι θετικό πως δεν ξεκινάμε από μηδενική βάση και οφείλω να πω ότι βρισκόμαστε σε καλό δρόμο. Βλέπουμε οι εξαγγελίες να μην μένουν στο συρτάρι, καθώς παρατηρούμε πρόοδο όσον αφορά στην άρση των γραφειοκρατικών εμποδίων, στη μείωση των φορολογικών βαρών και σε πολλούς ακόμη τομείς.

Σαφέστατα και πρέπει κάποια πράγματα να προχωρήσουν πιο γρήγορα. Επίσης μεταξύ άλλων χρειάζεται να προχωρήσει ο ψηφιακός μετασχηματισμός των ΜμΕ και να ενισχυθεί το brand name των ελληνικών προϊόντων, το οποίο υπολείπεται αρκετά από τον ανταγωνισμό. Εξίσου σημαντικό είναι να υπάρξει συνεργασία και συντονισμός μεταξύ των υπουργείων στην υλοποίηση των δράσεων, προκειμένου να μεγιστοποιήσουμε την αποτελεσματικότητά μας. Συμφωνούμε με την εθνική στόχευση που έχει τεθεί από τον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση για αύξηση της συμμετοχής των εξαγωγών στο ΑΕΠ από 38% σήμερα σε 48% μέχρι το 2023 και πιστεύουμε ότι είναι εφικτή η υλοποίησή της.

– Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των εξαγωγικών Ελληνικών επιχειρήσεων βρίσκεται σε καλό επίπεδο; Σε ποιους τομείς χρηματοδότησης εκτιμάτε ότι πρέπει να δοθεί έμφαση για να κερδίσουν μεγαλύτερο μερίδιο στις διεθνείς αγορές τα ελληνικά προϊόντα και υπηρεσίες;

– Η μετάβαση στη ψηφιακή εποχή αποτελεί ζητούμενο και προϋπόθεση για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων. Έχει προχωρήσει, ωστόσο χρειάζεται να γίνουν ακόμη περισσότερα βήματα. Το βασικό εμπόδιο ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν είναι άλλο από την εύρεση των πόρων για την ψηφιοποίηση των δομών τους. Είναι απαραίτητο να υπάρξει επιπλέον χρηματοδότηση για να επισπευστεί η ψηφιακή μετάβασή τους. Διαφορετικά κινδυνεύουν να χάσουν έδαφος. Στο πλαίσιο αυτό, θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν τα προγράμματα του ΕΣΠΑ, προκειμένου να συμβαδίσουμε με τις εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα στο παγκόσμιο εμπόριο. Τη στιγμή μάλιστα που διεθνείς εκθέσεις όπως η Anuga, η μεγαλύτερη έκθεση τροφίμων και ποτών σχεδιάζεται να γίνει ψηφιακά, εμείς δεν πρέπει να μείνουμε πίσω. Επίσης, ενέργειες πρέπει να γίνουν για την εκπαίδευση εργαζομένων, ώστε να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες που αφορούν στο εξωτερικό εμπόριο. Μάλιστα, μελέτη του υπουργείου Εργασίας και του ΙΟΒΕ καταδεικνύει ότι μπορεί να μειωθεί η ανεργία.

– Αρκετές επιχειρήσεις, παρά τις επιτυχίες τους στην εγχώρια αγορά, δυσκολεύονται να επεκταθούν στο εξωτερικό και ταυτόχρονα, υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων που καταγράφει εξαιρετικές επιδόσεις στις διεθνείς αγορές. Εκτός από τα οποιαδήποτε μέτρα ληφθούν από την κυβέρνηση για την ενίσχυση των εξαγωγών και οι ίδιες οι επιχειρήσεις θα πρέπει να επανασχεδιάσουν τον τρόπο λειτουργίας τους, υιοθετώντας μια εξαγωγική κουλτούρα και προχωρώντας σε δραστικές αλλαγές στη δομή και τη φιλοσοφία τους. Αν έπρεπε να δώσετε κάποιες συμβουλές ποιες θα ήταν αυτές;

– Εάν έπρεπε να δώσω κάποιες συμβουλές θα ήταν να έχουν επιμονή, υπομονή και να κάνουν καλή έρευνα αγοράς. Είναι κρίσιμο να έχουν μελετήσει σωστά τα δεδομένα, ώστε να πάρουν τις κατάλληλες αποφάσεις. Έτσι, οι επιχειρήσεις θα περιορίσουν το ρίσκο και θα έρθουν πιο κοντά σε μια επιτυχημένη εξαγωγή. Οι συμβουλές ωστόσο δεν αρκούν εάν δεν υπάρχει ρευστότητα. Εάν δεν υπάρχει ρευστότητα, τίποτα δεν μπορεί να προχωρήσει. «Δει δη χρημάτων, ω άνδρες Αθηναίοι και άνευ τούτων ουδέν έστι γενέσθαι των δεόντων», όπως έλεγε και ο Δημοσθένης. Παράλληλα, χρειάζεται και η Πολιτεία και οι αρμόδιοι φορείς να παρέχουν τις απαραίτητες πληροφορίες, όπως για τις ευκαιρίες που υπάρχουν στις διάφορες αγορές στόχους.

– Οι αλλαγές στον παγκόσμιο χάρτη και η διπλωματία, (αλλαγή ηγεσίας στις ΗΠΑ, Brexit κλπ.) πως εκτιμάτε ότι θα επηρεάσουν τη δυναμική των ελληνικών εξαγωγών; Μπορούν οι εξαγωγές να μείνουν ανεπηρέαστες;

– Οι γεωπολιτικές εξελίξεις πάντοτε επηρεάζουν το εξαγωγικό εμπόριο. Και αυτό φαίνεται και από τις αλλαγές που γίνονται τα τελευταία χρόνια στην κατάταξη με τους βασικούς προορισμούς των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό, όπως η Τουρκία και η Αγγλία. Η επίτευξη συμφωνίας ανάμεσα στην ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο αναφορικά με το BREXIT έρχεται να κλείσει ένα μεγάλο κύκλο αβεβαιότητας και να ανοίξει μια «νέα εποχή» στις σχέσεις των δύο πλευρών. Είναι σημαντικό ότι αποφεύχθηκε το άτακτο BREXIT. Επίσης, η εκλογή νέου προέδρου στις ΗΠΑ προοιωνίζει βελτίωση των σχέσεων ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τις ΗΠΑ και συνολικά ένα θετικότερο περιβάλλον στις διεθνείς οικονομικές σχέσεις.

©Πηγή: amna.gr

Loading