Συνομιλίες ΕΕ και Κίνας για την αντικατάσταση δασμών ηλεκτρικών οχημάτων και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν. Μόλις την πρώτη ημέρα εφαρμογής του νέου πλαισίου των δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα, η Ευρωπαϊκή Ένωση εμφανίζεται πρόθυμη για συνομιλίες με το Πεκίνο. Η απόφαση των δασμών, που έχει εφαρμογή για περίοδο πέντε ετών, δημοσιεύθηκε χθες 30 Οκτωβρίου στην επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ και τέθηκε σε ισχύ από σήμερα.
Σύμφωνα όμως με το Bloomberg, η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να στείλει αξιωματούχους στο Πεκίνο για να πραγματοποιήσουν περισσότερες συνομιλίες με στόχο την εξεύρεση εναλλακτικής λύσης για τους δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα. Και σύμφωνα με τους αναλυτές, η αποδοχή της πρόσκλησης της Κίνας να ταξιδέψει στο Πεκίνο υποδηλώνει ότι υπάρχει κάποια δυναμική στις διαπραγματεύσεις.
Ωστόσο, η συμφωνία για την αντικατάσταση των δασμών παραμένει περίπλοκη. Οι δύο πλευρές διερευνούν εάν μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία για τις λεγόμενες αναλήψεις υποχρεώσεων τιμών – έναν περίπλοκο μηχανισμό ελέγχου των τιμών και του όγκου των εξαγωγών, που χρησιμοποιείται για την αποφυγή των δασμών. Τόσο οι Βρυξέλλες όσο και το Πεκίνο ανέφεραν ότι οι διαφορές παραμένουν σημαντικές.
Άκαρπες οι επαφές για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα: οκτώ γύροι συνομιλιών δεν έχουν καταφέρει μέχρι στιγμής να επιτύχουν σημαντική πρόοδο. Οι προτάσεις που υποβλήθηκαν δεν έχουν ακόμη ανταποκριθεί στις αυστηρές απαιτήσεις της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της ευθυγράμμισης με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου και της αντιστοίχισης του αποτελέσματος των καθηκόντων. Το μπλοκ των 27 κρατών θέλει επίσης να διασφαλίσει ότι η ΕΕ μπορεί να παρακολουθεί τις ρυθμίσεις για συμμόρφωση και επιβολή.
Ωστόσο, οι συνομιλίες έχουν σημειώσει κάποια πρόοδο τις τελευταίες ημέρες και οι αντιπρόσωποι διερευνούν εάν οι όροι των δεσμεύσεων μπορούν να απλοποιηθούν. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα όταν πρόκειται για νέα μοντέλα που δεν εξάγονται ακόμη, καθώς και για την αποφυγή του κινδύνου της λεγόμενης διασταυρούμενης αντιστάθμισης, σύμφωνα με την οποία τυχόν ελάχιστες τιμές εισαγωγής αντισταθμίζονται από τις πωλήσεις άλλων αγαθών.
Ένα άλλο εμπόδιο ήταν όταν η Κίνα προειδοποίησε τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μην επιδιώκουν μεμονωμένες συμφωνίες με την ΕΕ. Το Πεκίνο επιθυμεί να διατηρηθεί μια συμφωνία-ομπρέλα, στο πλαίσιο των συνομιλιών που θα ηγούνται ενός κινεζικού εμπορικού φορέα.
Υπενθυμίζεται ότι οι συζητήσεις έρχονται καθώς η ΕΕ ενέκρινε δασμούς έως και 35,3%, επιπλέον του υπάρχοντος συντελεστή 10% στα ηλεκτρικά οχήματα που παράγονται στην Κίνα. Ο αντίκτυπος των δασμών πιθανότατα θα παρουσιαστεί σταδιακά, ενώ η Κίνα έχει ήδη απειλήσει με παγωμένες επενδύσεις σε κράτη μέλη που υποστήριξαν τους δασμούς και με αντίποινα σε ευρωπαϊκά προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων γαλακτοκομικών, χοιρινού και αυτοκινήτων με μεγάλους κινητήρες.