Εκπαίδευση: Πώς μπορεί η Ευρωπαϊκή Ένωση να προσαρμοστεί σε έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο;

Εκπαίδευση: Πώς μπορεί η Ευρωπαϊκή Ένωση να προσαρμοστεί σε έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο;

Εξερεύνηση των προκλήσεων και ευκαιριών στην εκπαίδευση της ΕΕ σε έναν κόσμο σε αλλαγή. Την 1η Δεκεμβρίου 2024, η Ursula von der Leyen ξεκίνησε τη δεύτερη θητεία της με μια νέα ομάδα Επιτρόπων, προσδιορίζοντας ένα φιλόδοξο σχέδιο για την πρόοδο της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε καίριους τομείς. Ωστόσο, το όραμα αυτό έρχεται αντιμέτωπο με έναν κόσμο σε αναταραχή, δημιουργώντας ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσο η ευρωπαϊκή ατζέντα για την εκπαίδευση και τις δεξιότητες μπορεί να συμβάλει στην επίτευξη μιας ανταγωνιστικής Ευρώπης.

Η κατάσταση της εκπαίδευσης και των δεξιοτήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση χαρακτηρίζεται από έντονες αντιφάσεις. Τα αποτελέσματα του PISA του 2022 αποκαλύπτουν φθίνουσες εκπαιδευτικές επιδόσεις και αυξανόμενη ανισότητα. Παρά τις καλές επιδόσεις των Ευρωπαίων μαθητών στην ανάγνωση, τις φυσικές επιστήμες και τα μαθηματικά σε σύγκριση με τους Αμερικανούς συνομηλίκους τους, η πτωτική τάση από το 2018 είναι ανησυχητική, με σχεδόν το 30% των μαθητών να μην πετυχαίνουν την ελάχιστη επάρκεια στα μαθηματικά και το 25% στις άλλες επιστήμες.

Η τριτοβάθμια εκπαίδευση προσφέρει μια πιο θετική εικόνα, χάρη στο πρόγραμμα Erasmus+, το οποίο χρηματοδοτήθηκε με 5 δισεκατομμύρια ευρώ από την προηγούμενη Επιτροπή. Ωστόσο, τα περιφερειακά κενά και η διαρροή επιστημόνων παραμένουν ζητήματα που υπονομεύουν την ευρωπαϊκή τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η εκτίναξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Κίνα, υποστηριζόμενη από μαζικές κρατικές επενδύσεις, αποτελεί μια αυξανόμενη πρόκληση.

Με την αρχή της νέας Επιτροπής, η ατζέντα της για την εκπαίδευση και τις δεξιότητες βρίσκεται σε εξέλιξη. Οι νέες κατευθυντήριες γραμμές προτεραιοποιούν τη δια βίου μάθηση και την κατάρτιση των εκπαιδευτικών. Παράλληλα, σχέδια για τη διασυνοριακή αναγνώριση των προσόντων και η αύξηση της συμμετοχής των νέων στα κοινά προγραμματίζονται να ενισχύσουν τη συμμετοχικότητα. Ωστόσο, η επιτυχία της ατζέντας της ΕΕ για την εκπαίδευση και τις δεξιότητες εξαρτάται από την ικανότητά της να προσφέρει απτά αποτελέσματα.

Στην πρόσφατη έκθεσή του για το μέλλον της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας, ο Μάριο Ντράγκι προτείνει την εστίαση στη δια βίου μάθηση και την επανεκπαίδευση, επισημαίνοντας την ανάγκη για περισσότερες επενδύσεις σε υποβαθμισμένες περιοχές. Ενώ η Ευρώπη έχει κάνει βήματα προόδου, οι δημόσιες επενδύσεις στην έρευνα και την τριτοβάθμια εκπαίδευση πρέπει να αυξηθούν, ώστε να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις που παραμένουν.

Πηγή περιεχομένου: in.gr

Loading

Play