Αντρέας Σλάιχερ: «Στον σύγχρονο κόσμο δεν αμείβεσαι γι αυτό που ξέρεις»

Τη δυσκολία των Ελλήνων μαθητών να εφαρμόζουν τις γνώσεις τους σε μη οικείες καταστάσεις, τη δημιουργία περιβάλλοντος ενεργούς μάθησης όρισε ως τις μεγαλύτερες προκλήσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα ο διευθυντής Εκπαίδευσης και Δεξιοτήτων στον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης – ΟΟΣΑ (OECD), Αντρέας Σλάιχερ.

«Οι Έλληνες μαθητές μαθαίνουν πάρα πολλά, γνωρίζουν πολλά, είναι πολύ καλοί στο να αναπαράγουν γνώση, αλλά στον σύγχρονο κόσμο δεν αμείβεσαι γι αυτό που ξέρεις. Ο κόσμος σε αμείβει για το τι μπορείς να κάνεις με αυτό που ξέρεις. Αυτή είναι μία από τις μεγαλύτερες αδυναμίες των Ελλήνων μαθητών», τόνισε ο κ. Σλάιχερ, σε συζήτηση με τον γενικό διευθυντή του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, Ηλία Σπυρτούνια, στο συνέδριο «Thessaloniki Future Thinking Dialogues» 2022 (TFTD), με θέμα τη διαλειτουργικότητα στην εκπαίδευση.

propoli

Επισημαίνοντας ότι τα αποτελέσματα του διεθνούς προγράμματος αξιολόγησης μαθητών (PISA) του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, δείχνουν ότι στην Ελλάδα οι μαθητές έχουν μεγάλες δυσκολίες στο να εφαρμόσουν τη γνώση τους σε καταστάσεις, με τις οποίες δεν είναι εξοικειωμένοι, ο κ. Σλάιχερ, υπογράμμισε, ότι η δημιουργία μαθησιακού περιβάλλοντος, που θα τους δίνει χώρο να δοκιμάσουν πράγματα, όχι απλώς να θυμηθούν τι μαθαίνουν, αλλά να εφαρμόζουν τη γνώση σε ένα πλαίσιο καινούριο είναι πολύ σημαντική. 

Ανέφερε, ακόμη, ότι χρειάζονται εκπαιδευτικοί που είναι όχι μόνο καλοί δάσκαλοι, αλλά και καλοί μέντορες, αξιολογητές, κοινωνικοί λειτουργοί. «Στην Ελλάδα οι μαθητές είναι συχνά παθητικοί καταναλωτές περιεχομένου που ήδη έχει ήδη διαμορφωθεί. Σε περιβάλλοντα ενεργούς μάθησης, οι εκπαιδευτικοί  καταλαβαίνουν ποιοι είναι οι μαθητές τους, τι θέλουν να γίνουν», σημείωσε. 

Η Ελλάδα επενδύει πολλούς πόρους στην εκπαίδευση, αλλά δεν είναι αρκετό αυτό, παρατήρησε ο διευθυντής Εκπαίδευσης και Δεξιοτήτων στον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης.

«Πρέπει να κατανείμει πόρους εκεί που χρειάζονται περισσότερο. Αν προέρχεσαι από ένα πλούσιο περιβάλλον θα βρεις τρόπους και να μορφωθείς και να πετύχεις. Αν προέρχεσαι από μία φτωχή οικογένεια έχεις μόνο μία ευκαιρία στη ζωή σου, κι αυτό είναι να βρεις έναν πολύ καλό εκπαιδευτικό, ένα πολύ καλό σχολείο κι αυτό είναι πραγματικά σπάνιο στην Ελλάδα. Πρέπει να προσελκύσετε τους πιο ταλαντούχους εκπαιδευτικούς στις αίθουσες διδασκαλίας με τις μεγαλύτερες προκλήσεις. Το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να γίνει πιο πολύ ισότιμο, να παρέχει εκπαίδευση ίσων ευκαιριών, όπως σε χώρες της Βόρειας Ευρώπης και της Νοτιοανατολικής Ασίας» τόνισε. 

Αναφερόμενος στις μελλοντικές προκλήσεις στον τομέα της εκπαίδευσης σε παγκόσμιο επίπεδο, είπε ότι αν και όλοι επικεντρώνονται στην πανδημία του νέου κορονοϊού, πάντα το μέλλον εκπλήσσει και προέβλεψε ότι «η κλιματική αλλαγή θα διαταράξει τις ζωές μας περισσότερο και ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα θέσει υπό αμφισβήτηση όλα όσα γίνονται στην εκπαίδευση». 

«Συνήθως μαθαίναμε να κάνουμε μία δουλειά, τώρα δουλειά μας είναι το να μαθαίνουμε», είπε ο κ. Σλάιχερ, επισημαίνοντας την ανάγκη δημιουργίας χώρου για βιωματική μάθηση, σύνδεσης των σχολείων με τον πραγματικό κόσμο και ένταξης του έξω κόσμου μέσα στο μαθησιακό περιβάλλον 
Πηγή ανάπτυξης, όπως τόνισε, είναι πλέον η άυλη οικονομία, οι εταιρείες τεχνολογίας, εταιρείες που παράγουν γνώση, διαχέουν γνώση, οι οποίες αναπτύσσονται με απίστευτους ρυθμούς, ενώ η παραδοσιακή οικονομία που παράγει αγαθά εξακολουθεί να υπάρχει, αλλά δεν καταγράφει μεγάλη ανάπτυξη.

Όσον αφορά τον ρόλο του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης στην εκπαίδευση, είπε ότι μία από τις μεγαλύτερες αποστολές του είναι να κάνει τις δεξιότητες πιο ορατές. «Δεν μπορούμε να βελτιώσουμε αυτό που δεν μπορούμε να μετρήσουμε. Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε τα μέσα που θα μας βοηθήσουν για να μετρήσουμε τη δημιουργικότητα, την ενσυναίσθηση, την εμπιστοσύνη. Είναι συστατικά για την ανθρώπινη επιτυχία», εξήγησε.

Αναφερόμενος στο θέμα της εκπαίδευσης των μεταναστών και των προσφύγων, είπε ότι στις περισσότερες χώρες έρχονται με υψηλό επίπεδο φιλοδοξίας, με πολύ μεγάλες αντοχές, με τα συστατικά στοιχεία για μία καλή εκπαίδευση. «Αυτό που πρέπει να κάνει η χώρα υποδοχής είναι να δίνει στους μετανάστες την ευκαιρία να πραγματώσουν το δυναμικό τους», υπογράμμισε. 

Το “Thessaloniki Future Thinking Dialogues 2022 (TFTD), διοργανώνει σε υβριδική μορφή, σήμερα και αύριο, το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, με σκοπό την ανάδειξη της δυναμικής της Βορείου Ελλάδος σε πυλώνα συνεργασίας, ανάπτυξης και καινοτομίας.

Δείτε επίσης: 35 χρόνια από την έναρξη του Erasmus τιμώνται σε εκδήλωση στο Ζάππειο – Live η ομιλία του πρωθυπουργού

Loading