Γιουτίκας στο politic.gr: “Τα προσωπικά σχέδια, τα αναπτυξιακά έργα και η πράσινη οικονομία στην πράξη» (pics+vids)
ΦΩΤΟ-VIDEO POLITIC.GR ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΚΩΣΤΑ ΓΙΟΥΤΙΚΑ

Γιουτίκας στο politic.gr: “Τα προσωπικά σχέδια, τα αναπτυξιακά έργα και η πράσινη οικονομία στην πράξη» (pics+vids)

Ο Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Κεντρικής Μακεδονίας, Κώστας Γιουτίκας, παραχώρησε συνέντευξη στο politic.gr.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΘΕΟΦΙΛΟ ΨΥΧΟΓΙΟ

Ο Κώστας Γιουτίκας, από το 2016 έως σήμερα βρίσκεται στο τιμόνι της Αντιπεριφέρειας Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος.

Δεύτερος σε σταυρούς στο ψηφοδέλτιο του Απόστολου Τζιτζικώστα το 2019, δίνει τις δικές του μάχες καθημερινά για να αλλάξει κακώς κείμενα και νοοτροπίες στα θέματα που αφορούν στην προστασία του περιβάλλοντος.

Θέτει οραματικούς στόχους και εργάζεται, αθόρυβα μεν, αλλά μεθοδικά, δημιουργώντας τις κατάλληλες συνθήκες και τις αναγκαίες υποδομές για να μπει η οικονομία της περιοχής σε αναπτυξιακή τροχιά.

Είναι ενδιαφέρον δε ότι είναι υπέρμαχος των συνεργασιών και ότι τις επιδιώκει με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς σε κάθε διαφορετική πρωτοβουλία που αναλαμβάνει.

Όπως ο ίδιος λέει, είναι η μόνη επιλογή για να καταλήξει μια προσπάθεια, μια δράση σε επιτυχές αποτέλεσμα.

Και είναι εντυπωσιακό ότι τα βήματα που κάθε φορά πετυχαίνει δεν αφορούν σε αποσπασματικές κινήσεις, αλλά εντάσσονται σε ένα ευρύτερο συνεκτικό σχεδιασμό που στο τέλος του πάντα έχει μια ριζοσπαστική αλλαγή.


– Κύριε Γιουτίκα, πως θα οριοθετούσατε επιγραμματικά τον πενταετή προσωπικό σας απολογισμό από τη θέση του Αντιπεριφερειάρχη στο μείζον θέμα της Ανάπτυξης;


«Δουλεύουμε μεθοδικά πάνω σε συγκεκριμένους στόχους κάθε φορά, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου στρατηγικού σχεδίου που σκοπό έχει τη δημιουργία του περιβάλλοντος, των συνθηκών για την είσοδο της οικονομίας σε αναπτυξιακή τροχιά. Λόγου χάριν πετύχαμε να ξεμπλοκάρουμε τον ανενεργό νόμο για τα logistics και να δώσουμε ισχυρή ώθηση στο συγκεκριμένο οικονομικό κλάδο. Τα τελευταία δυο χρόνια, εν μέσω οικονομικής κρίσης και πανδημίας, μόνο στη Θεσσαλονίκη, αδειοδοτήσαμε 300 και πλέον νέες εγκαταστάσεις ή επεκτάσεις υφιστάμενων. Τα logistics έχουν εφαρμογή σε πολλούς τομείς, όπως το λιμάνι, και η Θεσσαλονίκη είναι μια προνομιακή περιοχή για την εξέλιξη τους, λόγω της εγγύτητας της προς τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Στα συγκριτικά πλεονεκτήματα προσθέστε το γεγονός ότι το 70% των οδικών μεταφορών στη χώρα διέρχεται από την Κεντρική Μακεδονία και ότι νομοί, όπως της Ημαθίας, της Πέλλας και των Σερρών παρουσιάζουν υψηλά ποσοστά παραγωγής αγροτικών προϊόντων.

Δράσαμε στοχευμένα, δίνοντας αναπτυξιακή διέξοδο σε ένα πολλά υποσχόμενο κλάδο για την τοπική οικονομία.

Στις κεντρικές μας προτεραιότητες είναι η αναβάθμιση της ΒΙΠΕ Θεσσαλονίκης, της μεγαλύτερης σε έκταση ΒΙΠΕ σε όλη τη χώρα, που μπορεί να αποτελέσει πρότυπη, ανθούσα θερμοκοιτίδα βιομηχανικής δραστηριότητας, καθώς και έδρα ανάπτυξης Νεοφυών Επιχειρήσεων.

Στο πλαίσιο αυτό συνεργαζόμαστε με την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών εντός της Βιομηχανικής Ζώνης, όπως και για την επαναλειτουργία των κενών βιομηχανικών κτιριακών κελυφών εντός των ΒΙ.ΠΕ στο σύνολο της Κεντρικής Μακεδονίας.

Παράλληλα, δημιουργούμε το υπόβαθρο για την επέκταση των εγκαταστάσεων της ΒΙΠΕ Θεσσαλονίκης, ώστε να γίνει ακόμη πιο ελκυστική για την ιδιωτική πρωτοβουλία.

Προχωρούμε όμως και σε νέες υποδομές που θα ενισχύσουν τη λειτουργικότητα της όπως είναι η νέα είσοδος στο ύψος της Γ΄Ζώνης. Πρόκειται για το συνδετήριο άξονα της ΒΙΠΕΘ – που υλοποιεί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας-, με την εθνική οδό Αθηνών Θεσσαλονίκης και την εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Έδεσσας. Ένα έργο που θα διευκολύνει τα μέγιστα τη μεταφορική δραστηριότητα από και προς τη ΒΙΠΕ, ενώ θα προσδώσει μεγαλύτερη ασφάλεια και άνεση γενικά στο διακομετακομιστικό εμπόριο.

Επιδιώκοντας να καταστήσουμε τη Θεσσαλονίκη ελκυστικότερη για τους επενδυτές εγχώριους και ξένους, έχουμε εξασφαλίσει τους πόρους για τη μελέτη εξυγίανσης της άτυπης βιομηχανικής συγκέντρωσης στην περιοχή του Καλοχωρίου. Είναι η μεγαλύτερη άτυπη συγκέντρωση βιομηχανικών και βιοτεχνικών εγκαταστάσεων στην Ελλάδα που θα μπορούσε να εξελιχθεί σε ένα δυναμικό Επιχειρηματικό Πάρκο. Μέσα στο 2021 θα γίνει η δημοπράτηση μελέτης».

-Τι έργα έγιναν αυτό το διάστημα και που βασίστηκαν για την αποπεράτωσή τους; 

«Βασικό χρηματοδοτικό εργαλείο είναι οι πόροι του ΕΣΠΑ, όπου η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι πρώτη μεταξύ των πρώτων σε απορροφητικότητα. Αξιοποιούμε τα διαθέσιμα κονδύλια για έργα υποδομών, σχολεία, αναπλάσεις δημοτικών χώρων, έργα προβολής και ανάδειξης της ιστορίας και του πολιτισμού μας, όπως στην Αμφίπολη και τη Βεργίνα.

Σήμερα η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας υλοποιεί και στις επτά Περιφερειακές Ενότητες 1.036 μικρά, μεσαία και μεγάλα έργα και δράσεις, συνολικού προϋπολογισμού 2 δισεκατομμυρίων ευρώ σε όλους τομείς, στην υγεία, την παιδεία, το οδικό δίκτυο, τις υποδομές, τον πολιτισμό, τον τουρισμό, το περιβάλλον, τις μεταφορές, τις ψηφιακές υπηρεσίες, τον πρωτογενή τομέα, την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα, την κοινωνική αλληλεγγύη. Πρόκειται για παρεμβάσεις και υποδομές που φυσικά δημιουργούν και νέες θέσεις εργασίας».


-Κάτι αναμφίβολα σημαντικό, ειδικά σε μια εποχή κλονισμού της οικονομίας από τις αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας του κορονοϊού…


«Σε αυτές τις πρωτόγνωρες και οπωσδήποτε πολύ δύσκολες συνθήκες, η Περιφέρεια άνοιξε τη δική της ομπρέλα προστασίας και στήριξης των επιχειρήσεων και του εμπορικού κόσμου. Με το πρόγραμμα “ΔΙΕΞΟΔΟΣ”, ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ, ενισχύουμε με μη επιστρεπτέα προκαταβολή περίπου 7.000 επιχειρήσεις και διασφαλίζουμε περίπου 24.000 θέσεις εργασίας. Ήδη έχουν εκταμιευθεί και αποδοθεί τα πρώτα 90 εκ. ευρώ και στόχος μας είναι μέχρι το τέλος Ιουλίου και τα 200 εκ. ευρώ να έχουν πέσει στην πραγματική οικονομία.

Ήταν μια προσωπική επιτυχία του Περιφερειάρχη Απόστολου Τζιτζικώστα. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ήταν η πρώτη Περιφέρεια στην Ελλάδα που υλοποίησε το συγκεκριμένο πρόγραμμα και στους επτά νομούς της».


-Τι χρειάζονται οι επιχειρήσεις μετά από αυτή τη μεγάλη περιπέτεια; 


«Η επόμενη μέρα βρίσκει τη συντριπτική πλειοψηφία του επιχειρηματικού και του εμπορικού κόσμου να αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα ρευστότητας και βιωσιμότητας. Επομένως απαιτείται άμεσα μια ολοκληρωμένη βεντάλια μέτρων, ένα ειδικό πρόγραμμα στήριξης καταρχήν για να κρατηθούν οι επιχειρήσεις όρθιες και ειδικά κίνητρα με αναπτυξιακό πρόσημο για την επανεκκίνηση της οικονομίας με προοπτικές και αξιώσεις.

Ενίσχυση μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, στήριξη στους τομείς της τεχνολογίας, της καινοτομίας και της εξωστρέφειας. Όλα αυτά αποτελούν μέριμνά μας και είναι ένα μεγάλο στοίχημα για εμάς να τρέξουν ταυτόχρονα και γρήγορα πολλά προγράμματα».

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.
Ο Κώστας Γιουτίκας με το συντάκτη του politic.gr, Θεόφιλο Ψυχογιό


-Σε ποια προγράμματα αναφέρεστε;

« Το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027, θα φέρουν στην ελληνική οικονομία 72 δισεκατομμύρια ευρώ τα επόμενα χρόνια. Η δική μας θέση είναι ότι πρέπει να συνδυαστούν με το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και μαζί με τη μόχλευση πόρων από την ιδιωτική οικονομία, να αξιοποιηθούν για τον μετασχηματισμό της οικονομίας. Να μπορούν μια σειρά από έργα, να ενταχθούν ή να μεταφερθούν από το ένα χρηματοδοτικό πρόγραμμα στο άλλο, ώστε να υπάρχει πάντα εναλλακτική οδός για να μπορούμε να κινηθούμε με ταχύτητα. Είναι μια μεγάλη πρόκληση και μια μεγάλη ευκαιρία, για να αποκτήσει η αγορά τη ρευστότητα που τόσο έχει ανάγκη, για να αξιοποιήσουμε στοχευμένα τα διαθέσιμα κεφάλαια σε υποδομές που θα γίνουν στέρεες βάσεις της διεξόδου από τη σημερινή δύσκολη κατάσταση για όλους. Έχουμε καλή συνεργασία με όλα τα Επιμελητήρια και τους Συνδέσμους επιχειρηματιών. Συνδιαμορφώνουμε τα προγράμματα του ΕΣΠΑ ανάλογα με τις προτάσεις, τις ανάγκες και τα διατιθέμενα κονδύλια. Υπάρχει φυσικά μόνιμος διάλογος και με τους Δήμους. Η Περιφέρεια είναι μια ανοιχτή πόρτα, για όλους. Προτεραιότητά μας είναι οι πόροι να διατίθενται στοχευμένα, για να πιάνουν τόπο».

Δείτε το βίντεο του politic.gr με την τοποθέτηση του κ. Γιουτίκα για τα χρηματοδοτικά εργαλεία για τη διοχέτευσή τους στην ελληνική οικονομία και τον μετασχηματισμό της, χαρακτηρίζοντάς την μεγάλη πρόκληση


– Ας περάσουμε στον τομέα του Περιβάλλοντος, τα βήματα που έχουν γίνει και τις επόμενες προτεραιότητες της Αντιπεριφέρειας…

«Κάναμε πολλά, που δεν είχαν γίνει ποτέ ξανά. Ενεργοποιήσαμε το Εργαστήριο Περιβάλλοντος στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Είναι χρήσιμο εργαλείο για τις χημικές αναλύσεις στέρεων και υγρών αποβλήτων. Υπάρχουν πλείστες περιπτώσεις σε “alert” για λύματα και πλέον μπορούμε άμεσα να προβαίνουμε ελέγχους.

Για το πρόβλημα της δυσοσμίας που εδώ και 30 χρόνια ταλαιπωρεί τους κατοίκους της δυτικής Θεσσαλονίκης, αναλάβαμε πρωτοβουλία και σε συνεργασία με το ΑΠΘ και μια πρωτοποριακή για τα ελληνικά δεδομένα επιστημονική έρευνα 18 μηνών, ταυτοποιήσαμε τις χημικές ενώσεις που προκαλούν τη δυσοσμία και την αιτία που την προκαλεί. Προτείναμε έργα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των υποδομών στα διυλιστήρια, για την εξάλειψη του φαινομένου».

Σε τι φάση βρίσκεται το συγκεκριμένο θέμα; 


«Υπάρχουν δεσμεύσεις από τα Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε. ότι ως το καλοκαίρι του 2021 θα ακολουθηθούν εξειδικευμένες διαδικασίες για να αναβαθμιστούν οι υπάρχουσες υποδομές και θα γίνουν συγκεκριμένα έργα. Δεν εφησυχάζουμε. Αν και ο έλεγχος της εξέλιξης των εργασιών, είναι αρμοδιότητα του υπουργείου, παρακολουθούμε αν γίνονται βήματα και μάλιστα καλέσαμε σε αναλυτική ενημέρωση την πλευρά των ΕΛΠΕ Α.Ε. προς το Περιφερειακό Συμβούλιο».

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.

Δείτε το βίντεο του politic.gr με την τοποθέτηση του Αντιπεριφερειάρχη Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος για το οραματικό έργο για την ενοποίηση του παραλιακού μετώπου, μήκους 42 χιλιομέτρων, από το Καλοχώρι μέχρι την Περαία, για ενιαίο πεζόδρομο και ποδηλατόδρομο, αναφέροντας οτι μπήκαν ήδη οι βάσεις.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.
Σε περίοπτη θέση στο γραφείο του Κώστα Γιουτίκα οι μακέτες για το φιλόδοξο και μακρόπνοο σχέδιο για ενιαίο παραλιακό μέτωπο, μήκους 42 χιλιομέτρων, από το Καλοχώρι ως την Περαία
Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.
Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.
Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.

-Ας επιστρέψουμε στο θέμα της ευρύτερης περιοχής του Καλοχωρίου, όπου μάλλον σας περιμένει αρκετή δουλειά, για την αναβάθμιση της περιοχής…

«Όπως σας είπα προηγουμένως βρίσκεται στη φάση δημοπράτησης η μελέτη για τη μετατροπή της άτυπης βιομηχανικής συγκέντρωσης στο Καλοχώρι σε ένα δυναμικό Επιχειρηματικό Πάρκο.

Η ευρύτερη όμως περιοχή, με τα παλιά βυρσοδεψεία , το ρέμα του Δενδροποτάμου ως τη λιμνοθάλασσα του Καλοχωρίου είναι μια πολύ επιβαρυμένη περιβαλλοντικά περιοχή. Μια περιοχή που εμείς κάνουμε τώρα δυναμικά βήματα για την βγάλουμε από την υποβάθμιση, να την εξυγιάνουμε, να την αναδείξουμε και να τη συνδέσουμε με τον υπόλοιπο αστικό ιστό της πόλης. Να την καταστήσουμε επισκέψιμη. Είναι ένα φιλόδοξο σχέδιο, ωστόσο μετά από πολλή δουλειά και εντατική προσπάθεια, τις επόμενες μέρες, είμαστε έτοιμοι να κάνουμε το πρώτο βήμα.

Αφού καταφέραμε να εξασφαλίσουμε την έκδοση των απαραίτητων εγκρίσεων από δύο υπουργεία και έξι φορείς, την ολοκλήρωση των προγραμματικών συμφωνιών με τους δήμους Θεσσαλονίκης, Αμπελοκήπων – Μενεμένης και Δέλτα, και του διεθνή διαγωνισμού, αρχίζουν οι εργασίες για την εξυγίανση και αποκατάσταση του εδάφους και του υπεδάφους, ξεκινώντας από το πλέον περιβαλλοντικά επιβαρυμένο σημείο, την περιοχή των βυρσοδεψείων.

Πρόκειται για μια έκταση 600 στρεμμάτων επιβαρυμένη από βαρέα μέταλλα, βιομηχανικά απόβλητα και υγρά λύματα άγνωστης προέλευσης. Ξεκινάμε λοιπόν από την απομάκρυνση όλων των απορριμμάτων (μπάζα, λάστιχα, πλάκες αμιάντου, εγκαταλελειμμένα δοχεία με υλικά που χρησιμοποιούσαν οι βυρσοδέψες.

Ακολούθως, προχωρούμε στον καθαρισμό των υπόγειων υδάτων. Με ειδικά κοντέινερ με αντλίες και σύγχρονες τεχνολογίες θα συγκεντρώνονται τα υπόγεια ύδατα, θα καθαρίζονται και επαναφέρονται στο υπέδαφος. Παρεμβάσεις θα γίνουν και μέχρι τη λιμνοθάλασσα του Καλοχωρίου.

Έχω μάλιστα ζητήσει από τον ανάδοχο συγκεκριμένες προτάσεις, ώστε με ειδικές εδαφολογικές διαμορφώσεις και πυκνές δενδροφυτεύσεις, όπου είναι δυνατές, να αποτρέψουμε την επιστροφή στην ίδια κατάσταση. Με χρηματοδότηση ύψους 6.5 εκατομμυρίων ευρώ και τη διάρκεια των έργων να προσδιορίζεται σε 28 μήνες σε ένα εμβληματικό έργο για το περιβάλλον, που θα αγγίζει τους Δήμους Θεσσαλονίκης, Δέλτα και Μενεμένης-Αμπελοκήπων.

Επόμενο στάδιο είναι αυτή η περιοχή που βίωσε την εγκατάλειψη επί πολλά χρόνια πλέον να γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής και της καθημερινότητας όλων των Θεσσαλονικέων. Να την καταστήσουμε επισκέψιμη, με ποδηλατόδρομους και ήπιες παρεμβάσεις για τη δημιουργία σημείων αναψυχής, έως τη λιμνοθάλασσα του Καλοχωρίου, το Δέλτα του Αξιού και το Αγγελοχώρι.».


-Πως εξελίσσεται ο σχεδιασμός για τη διαχείριση των απορριμμάτων;

«Υλοποιούμε έργα σε συνεργασία με τον ΦΟΣΔΑ που θα έχουν ισχυρό αντίκτυπο στη βελτίωση της καθημερινότητας μας, την ποιότητα ζωής των πολιτών και ταυτόχρονα θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας. Για παράδειγμα, η Μονάδα Διαχείρισης και Επεξεργασίας στις Σέρρες, ενώ δημοπρατούνται δυο ακόμη Μονάδες στη Μαυροράχη του Δήμου Λαγκαδά και στον Άγιο Αντώνιο, στο Δήμο Θέρμης. Τρεις Μονάδες με τις οποίες μεγιστοποιούμε τις δυνατότητες μας στη σωστή διαχείριση των βιοαποβλήτων, μειώνοντας τον όγκο των απορριμμάτων που οδηγούνται προς ταφή, δίνοντας βαρύτητα στην ανακύκλωση και την επαναχρησιμοποίηση των πρώτων υλών.

Χρηματοδοτούμε τους Δήμους για να δημιουργήσουν τα «Πράσινα Σημεία», οργανωμένους δηλαδή χώρους µε κατάλληλη κτιριακή υποδοµή και μηχανολογικό εξοπλισµό, όπου συγκεντρώνονται , ογκώδη, ανακυκλώσιµα υλικά, βρώσιµα έλαια, κομμένο γκαζόν, κλαδέματα, προκειµένου στη συνέχεια να προωθηθούν για ανακύκλωση ή για επαναχρησιµοποίηση. Αν και έχουμε ακόμη πολύ δρόμο μπροστά η ανταπόκριση των ΟΤΑ είναι ενδιαφέρουσα, γιατί κατανοούν πως υποδομές όπως αυτές τους επιτρέπουν να περιορίσουν τις δαπάνες για τη διαχείριση των απορριμμάτων, να μειώσουν τα τέλη καθαριότητας που πληρώνουν οι πολίτες και να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας».

-Υπάρχει κάποιο σχέδιο για την Κλιματική Αλλαγή;

 
«Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι από τις πρώτες στην Ελλάδα που έχει ολοκληρωμένο πρόγραμμα και κοστολογημένο πλάνο, τον Περιφερειακό Σχέδιο για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή. Περιλαμβάνει επιστημονικά δεδομένα για τις αλλαγές στο κλίμα της Περιφέρειας, ανά νομό και ανά δήμο, βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακρυπρόθεσμα. Περιλαμβάνει συγκεκριμένα σενάρια δράσης ανά περιοχή, τα έργα που πρέπει να γίνουν, ακόμη και σενάρια δράσης για το πώς πρέπει να χειριστούμε, επικίνδυνα φαινόμενα, όπως οι πλημμύρες, η άνοδος της θάλασσας, για το πώς πρέπει να κινητοποιηθούν και να συνεργαστούν οι αρμόδιοι φορείς, για την ενημέρωση των πολιτών για την επιτυχή αντιμετώπιση των αυξημένων αναγκών που θα έχουν τα νοσοκομεία σε τέτοιες περιπτώσεις.

Οι αλλαγές στο Κλίμα είναι εδώ και οι αρνητικές συνέπειες της Κλιματικής Αλλαγής θα είναι πολύ πιο ορατές τα επόμενα χρόνια. Ήδη υλοποιούμε μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα σε 19 πόλεις. Το 2020, προχωρήσαμε σε εκτεταμένες εργασίες ενίσχυσης των παράκτιων αναχωμάτων από τον Γαλλικό Ποταμό ως τον Αξιό Ποταμό για την αντιπλημμυρική θωράκιση της ευρύτερης περιοχής.

Για να αντιμετωπίσουμε τα φαινόμενα διάβρωσης και τρωτότητας των παράκτιων ζωνών, δημιουργήσαμε το Παρατηρητήριο για τη Διάβρωση των Ακτών, που έλαβε το 2020 το ασημένιο βραβείο των Best City Awards και πριν από δύο μέρες και το βραβείο Bravo Sustainability Dialogues Awards 2021. Είναι ένας ψηφιακός μηχανισμός υψηλών προδιαγραφών που εντοπίζει τα «κόκκινα σημεία» και μας βοηθά να προγραμματίσουμε κατά προτεραιότητα τις παρεμβάσεις μας σε αυτά.

Ήδη έχουμε εντοπίσει μέσω των ψηφιακών καταγραφών του μηχανισμού και των δεδομένων δορυφόρου που χρησιμοποιούμε, περισσότερα από 30 σημεία της ακτογραμμής και στους επτά νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας, με εμφανή σημάδια τρωτότητας. Και προχωρούμε στον προγραμματισμό των αναγκαίων έργων. Υποστηρίζουμε έμπρακτα με αυτό τον τρόπο την τουριστική ανάπτυξη στην Κεντρική Μακεδονία, την οικονομία των τουριστικών περιοχών και την ασφάλεια των πολιτών σε αυτές.

Και επειδή η Κλιματική Αλλαγή θα επιφέρει ακόμη πιο αυξημένες ανάγκες σε ενέργεια δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών. Τον προηγούμενο χρόνο και παρά τις δυσκολίες και τα περιοριστικά μέτρα λόγω του κορονοϊού, εντάξαμε το όρος Βέρμιο στον ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης αδειοδοτώντας συγκρότημα πέντε αιολικών πάρκων συνολικής ισχύος 315 MW. «Ανάψαμε πράσινο» για τη λειτουργία κι άλλων αιολικών πάρκων, στο Κιλκίς και τη Χαλκιδική.

Πέντε(5) άδειες λειτουργίας εκδόθηκαν για μεγάλες επενδύσεις στον τομέα των φωτοβολταϊκών, ισχύος από 2MW έως 15 MW.

Δώσαμε περιβαλλοντική αδειοδότηση σε περισσότερες από 1.000 μικρές επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά συστήματα ισχύος έως 1 ΜW.

Επίσης αδειοδοτήθηκαν 3 υδροηλεκτρικά έργα σε Αλμωπία (Πέλλα), Ημαθία και Κιλκίς, καθώς και 3 μονάδες παραγωγής βιοαερίου από την αξιοποίηση γεωργικών και κτηνοτροφικών υπολειμμάτων.

Παράλληλα εγκρίθηκε η περιβαλλοντική αδειοδότηση για εργασίες αναβάθμισης του υφιστάμενου δικτύου άρδευσης του ΓΟΕΒ πεδιάδος Θεσσαλονίκης- Λαγκαδά – Ημαθίας. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική εξέλιξη που ανοίγει το δρόμο για να αδειοδοτηθούν στη συνέχεια οι κατά τόπους ΤΟΕΒ προκειμένου, με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας και υδάτινων πόρων, να εκσυγχρονίσουν τα υφιστάμενα δίκτυα τους ή να κατασκευάσουν νέα. Προχωρούμε στην ενεργειακή αναβάθμιση 40 δημόσιων κτιρίων, αθλητικών εγκαταστάσεων και των κτιρίων που στεγάζουν τις υπηρεσίες της Περιφέρειας σε όλες τις Π.Ε. , μειώνοντας δραστικά την κατανάλωση και το κόστος ενέργειας».

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.


-Υπάρχουν σε εξέλιξη και έργα με ΣΔΙΤ;

 
« Υλοποιούμε το μεγαλύτερο έργο ΣΔΙΤ στην Ελλάδα στον τομέα του ηλεκτροφωτισμού. Τοποθετούνται 15.000 λαμπτήρες LED, στο οδικό δίκτυο ευθύνης της Π.Κ.Μ. που θα μειώσουν κατά 70% την κατανάλωση ενέργειας».


-Κεφάλαιο “Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος”…

« Στόχος μας και φυσικά όχι μόνο τη συγκεκριμένη μέρα, είναι να ενημερώνουμε τους πολίτες, και να τους ευαισθητοποιούμε στην υιοθέτηση των καλών πρακτικών της πράσινης οικονομίας και σε δράσεις με φιλικό αποτύπωμα προς το περιβάλλον, όπως η ηλεκτροκίνηση. Σε μια προσπάθεια να εντάξουμε στην καθημερινότητά μας τις «πράσινες» τεχνολογίες και τα έξυπνα συστήματα μεταφοράς, έχουμε ξεκινήσει από το 2017, μια συστηματική εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών για τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης μέσω του θεσμού του «Voltaro». Ο οποίος το 2020 έλαβε πανευρωπαϊκή αναγνώριση!

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.

Ο σημαντικότερος ευρωπαϊκός οργανισμός στον τομέα της προώθησης ευφυών συστημάτων μεταφοράς, ο ΕRTICO ITS, παρουσίασε το «Voltaro», ως μια καλή πρακτική προς μίμηση στο ετήσιο συνέδριο του με τη συμμετοχή πολλών ευρωπαϊκών χωρών και πόλεων στις αρχές Νοεμβρίου.

Προκηρύξαμε διαγωνισμό για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων που θα αντικαταστήσουν το στόλο των οχημάτων της ΠΚΜ. Μπροστά από το νέο κτίριο της Περιφέρειας στην περιοχή του λιμανιού λειτουργούν δωρεάν δύο διπλοί σταθμοί φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Χρηματοδοτούμε τους Δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος να ανανεώσουν τους στόλους των δικών τους οχημάτων με ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα».

Δείτε το βίντεο του politic.gr με την τοποθέτηση του Κώστα Γιουτίκα για τις δράσεις που οργανώθηκαν στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος (προηγούμενο Σάββατο)


-Πρόσφατα αναλάβατε και πρωτοβουλίες για τον καθαρισμό θαλασσών εντός της Περιφέρειας


«Προσπαθούμε διαρκώς με δράσεις για καθαρές θάλασσες και καθαρό Θερμαϊκό. Επιλέξαμε δυσπρόσιτες παραλίες, προστατευόμενες από Διεθνείς Συνθήκες, και τις καθαρίσαμε από πλαστικά, δίχτυα και βαρέλια. Η επιχείρηση απομάκρυνσης προχώρησε από κοινού με αλιείς και μυδοκαλλιεργητές, σε θάλασσες και ποτάμια. Διέθεσαν τα καϊκια τους για το συγκεκριμένο σκοπό, σε μέρη όπως οι αλυκές του Κίτρους, οι εκβολές του Λουδία και του Αξιού. Συλλέξαμε πάνω από 500 βαρέλια των 200 λίτρων και περισσότερους από 70 τόνων διχτυών από τον πυθμένα της θάλασσας που θα οδηγηθούν για ανακύκλωση, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό».

Με τον Περιφερειάρχη Απόστολο Τζιτζικώστα, σε πρόσφατη δράση για το περιβάλλον



-Να αλλάξουμε κλίμα και να ρωτήσουμε για τον Απόστολο Τζιτζικώστα, που είναι και πρόεδρος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Περιφερειών. Τι μπορεί να σημαίνει αυτό για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας; 


«Αναμφίβολα είναι πολλαπλά και απτά τα οφέλη. Καταρχήν είναι χαρά και μεγάλη τιμή για όλη τη χώρα, τους Δήμους και τις Περιφέρειες και ακόμα περισσότερο της Κεντρικής Μακεδονίας, να υπάρχει Έλληνας πρόεδρος σε αυτό το αξίωμα. Και έχει κεφαλαιώδη σημασία η παρουσία του εκεί σε θέματα σχεδιασμού ευρωπαϊκών προγραμμάτων και προώθησης ευρωπαϊκών δράσεων. Ας μην ξεχνάμε ότι ο κ. Τζιτζικώστας εκτός από πρόεδρος είναι και εκπρόσωπος της χώρας, με την παράλληλη ιδιότητα του προέδρου της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, όπου εξελέγη το 2019 με ευρύτατη πλειοψηφία».

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.


-Πολύς λόγος γίνεται για το ενδεχόμενο να «κατεβείτε» στην κεντρική πολιτική σκηνή, ή στις αυτοδιοικητικές εκλογές στον Δήμο Δέλτα, όπου διαμένετε (σ.σ. Χαλάστρα). Τι απαντάτε; 


«Με τιμά καταρχάς ότι πολλοί συμπολίτες το συζητούν και το θέτουν στο τραπέζι ως ενδεχόμενο. Όντως, με ρωτούν και με προτρέπουν, δεν είναι κρυφό ότι υπάρχει μια τέτοια διάθεση, αλλά όχι από τη δική μου πλευρά. Είναι πολύ τιμητικό, αλλά ξεκίνησα μια συγκεκριμένη προσπάθεια με τον Απόστολο Τζιτζικώστα, που με τιμά από το 2016 με την εμπιστοσύνη του. Διαγράφουμε μια πορεία στην Περιφέρεια όπου κάναμε πολλά, με πολλή δουλειά, με σχέδιο και σταθερή προσήλωση στην υλοποίηση των στόχων. Κι έχουμε πολλά περισσότερα να κάνουμε, πιστέψτε με. Είναι νωρίς για άλλα θέματα, προς το παρόν βρίσκομαι αφοσιωμένος στο έργο μου εδώ».

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.

Δείτε επίσης: Η τραγουδίστρια Ειρήνη Παπαθανασίου στην Politic.gr: «Όσο πιο κοντά είσαι στο να μάθεις τον προορισμό σου τόσο πιο κοντά είναι και η ευτυχία»

Loading