Μιχαηλίδου: «Το νέο πρόγραμμα προσχολικής αγωγής, είναι επένδυση για το αύριο»

Μιχαηλίδου: «Το νέο πρόγραμμα προσχολικής αγωγής, είναι επένδυση για το αύριο»

Στο ΑΠΕ – ΜΠΕ μίλησε η υφυπουργός Εργασίας, αρμόδια για θέματα Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Δόμνα Μιχαηλίδου, η οποία αναφέρθηκε στο νέο πρόγραμμα προσχολικής αγωγής.

Αναλυτικά όσα είπε:

Κυρία Μιχαηλίδου, από τις 5 Ιουλίου, ξεκίνησε στην πλατφόρμα paidi.gov.gr δημόσια ανοικτή διαβούλευση για το νέο πλαίσιο προσχολικής αγωγής παιδιών έως 4 ετών. Ποια κενά έρχεται να καλύψει το νέο πλαίσιο που προτείνετε;

«Κυρία Μπάρλα, τα 4 πρώτα χρόνια της ζωής κάθε παιδιού είναι κρίσιμα για τη μετέπειτα εξέλιξή του, οπότε ο ρόλος της προσχολικής αγωγής είναι καθοριστικός. Οι πρώτες εμπειρίες των παιδιών και τα ερεθίσματα που λαμβάνουν αποτελούν το εφαλτήριο για μια ευτυχισμένη ζωή.

Ωστόσο, ως Πολιτεία δεν έχουμε δείξει, μέχρι τώρα, τη δέουσα προσοχή. Οι πολιτικές και μέχρι τώρα δράσεις περιορίζονταν στους όρους στελέχωσης και ασφάλειας των παιδιών στους βρεφονηπιακούς σταθμούς και καμία μέριμνα δεν είχε ληφθεί για την οριζόντια διασφάλιση της ποιότητας του παιδαγωγικού προγράμματος.

Με το πρόγραμμα «Κυψέλη» θέλουμε να καλύψουμε αυτό το κενό. Θέλουμε τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας, ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας τους και τις οικονομικές δυνατότητες των οικογενειών τους, να αναπτύξουν μέσα από συντονισμένες δράσεις τις δεξιότητές τους σε κάθε επίπεδο.»

Όπως γνωρίζουμε, εδώ και αρκετό καιρό έχει συσταθεί ομάδα εργασίας με αντικείμενο τον καθορισμό του περιεχομένου του προγράμματος λειτουργίας των βρεφονηπιακών σταθμών. Ποιες παρεμβάσεις προωθούνται και ποιος είναι ο στόχος αυτής της πρωτοβουλίας;

«Παρεμβάσεις γίνονται σε πολλά επίπεδα. Πρώτα-πρώτα το νέο αναλυτικό πρόγραμμα που διαμορφώθηκε, ώστε να καλύπτει καθολικά τις αναπτυξιακές και μαθησιακές ανάγκες των παιδιών.

Με κύριο εργαλείο το παιχνίδι τα παιδιά αποκτούν εμπειρίες, κοινωνικοποιούνται, δοκιμάζουν τις ιδέες τους, εξερευνούν τα συναισθήματά τους, πειραματίζονται, ρισκάρουν και αγκαλιάζουν τη διαφορετικότητα.

Σημαντικό σημείο της παρέμβασής μας είναι βέβαια και η παρακολούθηση της αναπτυξιακής πορείας κάθε παιδιού.

Καθιερώνουμε σε όλους τους βρεφονηπιακούς σταθμούς ειδικά διαγνωστικά τεστ, με σκοπό την πρώιμη ανίχνευση αναπτυξιακών διαταραχών και την πρόωρη θεραπευτική παρέμβαση, που θα βελτιώσει στο μέγιστο δυνατό βαθμό τη λειτουργικότητα των παιδιών.

Παράλληλα, προβλέπουμε την εκπαίδευση και εξοικείωση των παιδαγωγών με τις δράσεις του προγράμματος και τη συνεχή υποστήριξή τους από έμπειρους και καταρτισμένους παιδαγωγούς.»

Θεωρείτε ότι η χώρα μας μπορεί να υιοθετήσει παιδαγωγικές πρακτικές που εφαρμόζονται ήδη σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες;

«Ναι φυσικά! Οφείλουμε να αξιοποιήσουμε τη γνώση και την εμπειρία από τη διεθνή παιδαγωγική πράξη και να ενσωματώσουμε τις καλές πρακτικές άλλων χωρών.

Ωστόσο, το πρόγραμμα «Κυψέλη» σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί αντιγραφή άλλων προγραμμάτων. Διαμορφώθηκε, με βάση την εγχώρια εμπειρία και ιστορία, τον πολιτισμό μας και τις δικές μας εξειδικευμένες ανάγκες.»

Πότε αναμένεται να ξεκινήσει η εφαρμογή του νέου πλαισίου προσχολικής αγωγής και ποια είναι τα οφέλη που θα προκύψουν;

«Στις αρχές του 2022, το πρόγραμμα «Κυψέλη» θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε 100 συνολικά βρεφονηπιακούς σταθμούς. Θέλουμε να δούμε πώς «δουλεύει» στην πράξη! Να εντοπίσουμε αδυναμίες και να παρέμβουμε με διορθωτικές αλλαγές, όπου αυτές χρειαστούν. Έχουμε προγραμματίσει την καθολική εφαρμογή του για τη σχολική/βρεφονηπιακή χρονιά 2022-2023.

Ως προς τα οφέλη, όλα τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας χωρίς περιορισμούς θα μπορούν πλέον να απολαμβάνουν ποιοτικές υπηρεσίες, σχεδιασμένες με τρόπο ώστε κάθε παιδί -και σύμφωνα με τις ικανότητές του- να εξασφαλίσει την υψηλότερη δυνατή ανάπτυξη των δεξιοτήτων του.

Σκοπεύουμε να μετατρέψουμε όλους ανεξαιρέτως τους σταθμούς σε χώρους που οι γονείς θα εμπιστεύονται χωρίς δεύτερη σκέψη τα παιδιά τους και θα είναι σίγουροι για τις δεξιότητες που καλλιεργούν εκεί.

Το πρόγραμμα «Κυψέλη» είναι επένδυση για το αύριο, αφορά κάθε παιδί που ζει στη χώρα μας, αφορά το κοινό μας μέλλον.»

Έχουν εξασφαλιστεί οι απαραίτητοι πόροι για την αγορά ή την ανανέωση εκπαιδευτικού υλικού και την πρόσληψη του κατάλληλου προσωπικού, ώστε οι σταθμοί να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις;

«Το πρόγραμμα έχει ενταχθεί στο Εθνικό Σχέδιο «Ελλάδα 2.0» και θα χρηματοδοτηθεί σε όλες τις πτυχές του από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.»

Σχεδιάζετε θεσμικές παρεμβάσεις για το συντονισμό του παιδαγωγικού προγράμματος που επεξεργάστηκαν οι ερευνητές της διαΝΕΟσις και η επιτροπή του υπουργείου;

«Η επιτυχία του προγράμματος απαιτεί εποπτεία και κεντρικό συντονισμό. Τον ρόλο αυτό αναλαμβάνει το Εθνικό Συμβούλιο Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης, το οποίο θα επιβλέπει την εφαρμογή του προγράμματος σε όλους τους βρεφονηπιακούς σταθμούς, δημοτικούς και ιδιωτικούς.

Παράλληλα, δημιουργούμε ένα Δίκτυο Μεντόρων από εξειδικευμένους επιστήμονες που θα παρέχουν συνεχή υποστήριξη στους παιδαγωγούς των σταθμών.

Σκοπός μας είναι η δημιουργία μιας ολόκληρης κοινότητας προσχολικής αγωγής που θα παρακολουθεί τις εγχώριες και διεθνείς εξελίξεις, θα εκσυγχρονίζει συνεχώς το πλαίσιο λειτουργίας και θα ελέγχει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών στα παιδιά μας.»

Δείτε επίσης: Το ασφαλιστικό στην Βουλή

©Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Loading

Play