Η αύξηση του εθισμού στο διαδίκτυο στους εφήβους μετά την πανδημία

Η αύξηση του εθισμού στο διαδίκτυο στους εφήβους μετά την πανδημία

Το 2014, ο εθισμός στο διαδίκτυο παρατηρούνταν σε εφήβους 14-17 ετών στη χώρα μας σε ένα ποσοστό γύρω στο 2%, περίπου όσο και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αυτή η κατάσταση έχει αλλάξει δραματικά, καθώς πλέον η ηλικία των εφήβων που παρουσιάζουν συμπτώματα εθισμού μειώνεται, επηρεάζοντας και προεφήβους και παιδιά του δημοτικού. Η γενιά Άλφα, δηλαδή τα παιδιά που έχουν γεννηθεί μετά το 2010, είναι ιδιαίτερα ευάλωτα σε τέτοιους εθισμούς λόγω των συνθηκών που επικρατούν στην κοινωνία. Τα συμπεράσματα ανήκουν στην αναπληρώτρια καθηγήτρια Παιδιατρικής – Εφηβικής Ιατρικής ΕΚΠΑ, επιστημονικά υπεύθυνη της Μονάδας Εφηβικής Υγείας, Άρτεμι Τσίτσικα, η οποία αναφέρει ότι μετά την πανδημία οι εθιστικές συμπεριφορές διπλασιάστηκαν.

Πότε θεωρείται εθισμός σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες

«Όταν η χρήση του διαδικτύου προκαλεί επιπτώσεις στην καθημερινή λειτουργικότητα, όπως η διατροφή, ο ύπνος και οι σχέσεις, τότε υπάρχει πρόβλημα. Ο εθισμός δημιουργεί υπερβολική πληροφορία που οδηγεί σε ελλειμματική προσοχή και μπορεί να έχει επιπτώσεις στη μαθησιακή διαδικασία και στη συμπεριφορά των παιδιών. Οι κατευθυντήριες οδηγίες προτείνουν 2 ώρες για ψυχαγωγία τις καθημερινές», αναφέρει η κ. Τσίτσικα.

«Οι γονείς, όταν παρατηρήσουν συμπτώματα εθισμού, μπορούν να τηλεφωνήσουν στη γραμμή υποστήριξης στο 811815. Είναι σημαντικό η οικογένεια να συνεργάζεται με τους ειδικούς για να βοηθήσει τους εφήβους να αναγνωρίσουν τις συνέπειες του εθισμού στη ζωή τους και να αναλάβουν ευθύνες. Η Μονάδα μας παρέχει ψυχολογική στήριξη και προγράμματα που στοχεύουν στην ευεξία των παιδιών», καταλήγει η κ. Τσίτσικα.

Μεγάλο ακόμη το αποτύπωμα της πανδημίας

Η πανδημία έχει αφήσει σημαντικά αποτυπώματα στις ψυχολογικές καταστάσεις των νέων. Απαιτείται προσοχή στις επιπτώσεις που εξακολουθούν να υπάρχουν και στη στήριξη των παιδιών από το οικογενειακό και εκπαιδευτικό περιβάλλον.

Πώς επιδρούν οι influencers

«Οι influencers μπορούν να επηρεάσουν τους εφήβους είτε θετικά είτε αρνητικά. Η υπερβολική έμφαση σε επιφανειακά θέματα μπορεί να διαταράξει τα αξιακά συστήματα των παιδιών, με συνέπεια να απαξιώσουν την παιδεία και τις μακροπρόθεσμες αξίες. Η έμπνευση από το οικογενειακό και εκπαιδευτικό περιβάλλον είναι απαραίτητη», καταλήγει η κ. Τσίτσικα.

Loading

Play