Η Εθνική ομάδα Πληροφορικής, ο Αναστάσης και η επιβράβευση

Η Εθνική ομάδα Πληροφορικής, ο Αναστάσης και η επιβράβευση

Του Χρίστου Καλουντζόγλου

Ο Αναστάσης είναι μαθητής της τρίτης Λυκείου και μπαίνει στην τελική ευθεία πριν από τις Πανελλαδικές εξετάσεις, έχοντας ξεκάθαρους στόχους. Τα βήματα που έχει κάνει ως τώρα προδιαγράφουν την πορεία του, αφού εδώ και τρία χρόνια συμμετέχει στις εθνικές ομάδες πληροφορικής. Μάλιστα φέτος επέστρεψε από τη Διεθνή Ολυμπιάδα Πληροφορικής που έγινε στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, με το χάλκινο μετάλλιο στις αποσκευές του. 

Αυτή η διάκριση αλλάζει τους στόχους σου, ρωτούμε τον Αναστάση. «Από το Δημοτικό ήθελα να ασχοληθώ με την Πληροφορική. Η Ολυμπιάδα Πληροφορικής απλά με κάνει ακόμα πιο σίγουρο ότι αυτός ο τομέας μου ταιριάζει», απαντά. 

Ο Αναστάσης Παναγόπουλος, μαθητής του Πειραματικού ΓΕΛ Πατρών, μαζί με τους μαθητές Παναγιώτη Χατζημίχο (1ο ΓΕΛ Λάρισας), Ευάγγελο Πιπη (Ευαγγελική Σχολή) και Δημήτριο Ροντογιάννη (Κολλέγιο Αθηνών), ήταν τα μέλη της Εθνικής Ομάδας Πληροφορικής και εκπροσώπησαν την Ελλάδα στη Διεθνή Ολυμπιάδα Πληροφορικής, όπου συμμετείχαν 327 μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από 87 χώρες. 

«Κάθε Διεθνής Ολυμπιάδα, καθώς και άλλοι διαγωνισμοί του ίδιου τύπου, όπως οι Βαλκανιάδες Πληροφορικής, προσφέρουν σε εμένα και πιστεύω σε όλους τους διαγωνιζόμενους την ευκαιρία να ταξιδέψουμε σε μια άλλη χώρα και να έρθουμε σε επαφή με την κουλτούρα της. Επίσης γνωρίζουμε άτομα από όλο τον κόσμο με το ίδιο ενδιαφέρον για τους υπολογιστές, με τα οποία, αν και θεωρητικά είμαστε ανταγωνιστές, γινόμαστε φίλοι και περνάμε καλά τις ώρες εκτός διαγωνισμού. Το να καταφέρει να περάσει κάποιος τον εθνικό διαγωνισμό και να μπει στην Ελληνική Ομάδα Πληροφορικής, καθώς και το να διακριθεί μετέπειτα στην Ολυμπιάδα αποτελούν επιβράβευση της προσπάθειας που έχει καταβάλει όλη τη χρονιά», λέει στο περιοδικό Πρακτορείο ο Αναστάσης Παναγόπουλος.

Τον ρωτώ κατά πόσο το μάθημα της Πληροφορικής, όπως διδάσκεται στο σχολείο, επαρκεί για να αποκτήσει τις γνώσεις που χρειάζεται ένα παιδί για να διακριθεί σε τόσο υψηλό επίπεδο.
«Οι γνώσεις που μας παρέχει το μάθημα Πληροφορικής στο σχολείο δεν είναι αρκετές για να συμμετέχει κάποιος στη Διεθνή Ολυμπιάδα, αφού η Ολυμπιάδα απαιτεί εξοικίωση με θέματα προγραμματισμού και αλγορίθμων που δεν καλύπτει η σχολική ύλη. Το σχολείο πιο πολύ με βοήθησε στο να έρθω σε επαφή με τον τομέα της Πληροφορικής, μέσα από τον αντίστοιχο όμιλο του Πειραματικού Σχολείου Πατρών, τον οποίο παρακολουθώ από την Α’ Γυμνασίου. Πέρα από αυτό, τη μελέτη για τους διαγωνισμούς Πληροφορικής την κάνω μόνος μου», λέει ο Αναστάσης.

Τα μέλη της φετινής Εθνικής Ομάδας που γύρισε με το μετάλλιο στις αποσκευές της. Από το 1989, όταν άρχισε η διοργάνωση της Διεθνούς Ολυμπιάδας Πληροφορικής, οι Έλληνες μαθητές έχουν πάρει συνολικά 32 μετάλλια (5 αργυρά και 27 χάλκινα).

 

Η Διεθνής Ολυμπιάδα Πληροφορικής διοργανώνεται με πρωτοβουλία της UNESCO και αποτελεί μια από τις έξι Διεθνείς Επιστημονικές Ολυμπιάδες για μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Μαθηματικών, Φυσικής, Χημείας, Βιολογίας, Αστρονομίας).  Στην ελληνική Εθνική Ομάδα Πληροφορικής συμμετέχουν μαθητές από δημόσια και ιδιωτικά σχολεία και συντονίζεται από την Ελληνική Εταιρεία Επιστημόνων & Επαγγελματιών Πληροφορικής & Επικοινωνιών (ΕΠΥ). Τα παιδιά που παίρνουν μέρος στην Ολυμπιάδα Πληροφορικής δοκιμάζουν τις γνώσεις και τις ικανότητές τους σε θέματα προγραμματισμού. 

Για να φτάσει ο Αναστάσης στη διάκριση περνά πολλές ώρες της μέρας μπροστά στον υπολογιστή. «Η αλήθεια είναι πως μπροστά στην οθόνη περνώ τις περισσότερες ώρες της ημέρας, εκτός από τις σχολικές ώρες. Δεν γίνεται και αλλιώς όμως, καθώς το αντικείμενο που ασχολούμαι απαιτεί πολλές ώρες ενασχόλησης. Γενικά βιβλίο δεν διαβάζω κάθε μέρα, αφού δεν προλαβαίνω πάντα. Όταν διαβάζω πάντως, αφιερώνω περίπου μια ώρα πριν κοιμηθώ», λέει ο Αναστάσης κι όταν του επισημαίνω το χάσμα που υπάρχει ανάμεσα στα παιδιά της ηλικίας του και στους μεγαλύτερους που τείνουν να δαιμονοποιούν το Ίντερνετ και τις νέες τεχνολογίες, απαντά με αφοπλιστική ωριμότητα: «Πιστεύω πως η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση. Από τη μια, πολλοί άνθρωποι, κυρίως νέοι, έχουν την τάση να σπαταλούν πολλές ώρες στο ίντερνετ, παραμερίζοντας κάποιες φορές τις υποχρεώσεις τους και το διάβασμά τους, αν είναι μαθητές. Από την άλλη, το ίντερνετ είναι ένα εργαλείο με διάφορες σημαντικές χρήσεις, από τις οποίες πρακτικά οποιοσδήποτε θα μπορούσε να ωφεληθεί. Οι άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας δεν μπορούν να κατανοήσουν αυτή τη χρησιμότητα και για αυτό αντιδρούν αρνητικά στις συσκευές τεχνολογίας. Θεωρώ ότι απαιτείται λογική και προσεκτική χρήση του ίντερνετ, ανάλογα κιόλας με τον τρόπο που το χρησιμοποιεί ο καθένας. Αν κάποιος χρησιμοποιεί την τεχνολογία για τη δουλειά του, είναι φυσικό να πρέπει να είναι μπροστά σε υπολογιστή πιο πολλές ώρες από έναν μαθητή που μιλά με του φίλους του στο κινητό».

Αν σε καλούσαν στο Υπουργείο Παιδείας και σου ζητούσαν να κάνεις προτάσεις για τη διδασκαλία της Πληροφορικής στο σχολείο, τι θα απαντούσες, ρωτώ τον Αναστάση κι εκείνος απαντά: « Πρώτα θα δήλωνα την αντίθεσή μου στην κατάργηση του μαθήματος Πληροφορικής από την Ο.Π. (Ομάδα Προσανατολισμού) Θετικών Σπουδών στη Γ’ Λυκείου. Ταυτόχρονα θα πρότεινα να ανέβει το επίπεδο των γνώσεων που παρέχει το σχολείο, όσον αφορά την Πληροφορική. Το μάθημα Α.Ε.Π.Π. (Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον) , το οποίο διδάσκονται οι μαθητές στη Γ’ Λυκείου, και μόνο στην Ο.Π. Οικονομίας-Πληροφορικής, θα έπρεπε να διδάσκεται από το Γυμνάσιο. Έτσι οι μαθητές, τελειώνοντας το Λύκειο, θα είχαν εμβαθύνει σε έναν τομέα τον οποίο χρειάζονται επιστήμονες όλων των ειδικοτήτων, όχι μόνο Η/Υ. Επίσης απαραίτητη είναι η αναβάθμιση του μαθήματος, καθώς πολλοί μαθητές το βλέπουν σαν μια ευκαιρία για παιχνίδι στους υπολογιστές, παρά ως σοβαρό μάθημα».

 

Στη Διεθνή Ολυμπιάδα Πληροφορικής στο Μπακού συμμετείχαν 327 μαθητές, από 87 χώρες.

 

Κεντρική φωτογραφία: Η βράβευση του Αναστάση, στη Διεθνή Ολυμπιάδα Πληροφορικής, που διεξήχθη στο Μπακού (4-11 Αυγούστου).

 

© ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ.

Loading