«Το μεγάλο στοίχημα για την Ελλάδα είναι τα προϊόντα μας να εξάγονται σε τυποποιημένη μορφή», τόνισε ο διευθυντής Εξαγωγών και Marketing της AGRINO, Άγις Πιστιόλας, μιλώντας στο ΕΤΒΑVIPEStudio, το τηλεοπτικό στούντιο που έστησαν σε συνεργασία η ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. ΑΕ και το Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ-ΜΠΕ), εντός της Βιομηχανικής Περιοχής, στη Σίνδο Θεσσαλονίκης.
Παρουσιάζοντας τις τρεις κατηγορίες εξαγωγής προϊόντων στον κλάδο του, είπε ότι:
– Η πρώτη είναι η εξαγωγή του προϊόντος σε χύμα μορφή με ανεπεξέργαστο το προϊόν, κάτι που δεν το θέλουμε ως χώρα και ως στρατηγική.
– Η δεύτερη είναι τα κέτερινγκ προϊόντα που είναι πιο υψηλής προστιθέμενης αξίας. Από αυτά παίρνει κάποια φήμη τόσο η χώρα όσο και η εταιρεία που τα παράγει.
– Η τρίτη είναι η εξαγωγή προϊόντων που είναι τυποποιημένα, σηματοποιημένα, με το logo της εταιρείας.
Αυτή η τρίτη κατηγορία είναι, σύμφωνα με τον κ. Πιστιόλα, «η πιο σημαντική» και σε αυτήν πρέπει η Ελλάδα να κερδίσει το στοίχημα.
«Εμείς φιλοδοξούμε να αυξήσουμε το αποτύπωμά μας στην τρίτη κατηγορία που είναι και η πιο δύσκολη από όλες», είπε ο ίδιος και χαρακτήρισε τις εξαγωγές τυποποιημένων προϊόντων «παιχνίδι για δυνατούς λύτες».
«Κι αυτό γιατί», όπως εξήγησε, «για να πείσουμε εμείς τον εγχώριο καταναλωτή της αγοράς που θέλουμε να κυριεύσουμε και να έχουμε κάποιο μερίδιο, αυτό που είναι πολύ σημαντικό είναι να καταγράψουμε τις συνήθειές του, είτε μέσω δικής μας έρευνας αγοράς είτε με το να μάθουμε πως σκέφτεται ο τοπικός καταναλωτής. Αυτό αφορά και το προϊόν αυτό καθαυτό αλλά και τις συσκευασίες και τις επιλογές του μεγέθους που αυτές θα έχουν. Στη Μέση Ανατολή, για παράδειγμα, ο καταναλωτής αγοράζει ρύζι σε πεντάκιλες συσκευασίες, ενώ στη βόρεια Ευρώπη επιλέγει όσο πιο μικρή γίνεται».
Δίνοντας κάποια στοιχεία για την εταιρεία, είπε ότι η AGRINO είναι μία 100% ελληνική εταιρεία με σχεδόν 70 χρόνια παρουσίας στην παραγωγή ρυζιού και 25 χρόνια στην παραγωγή οσπρίων. Απασχολεί γύρω στα 230 άτομα, δέκα εκ των οποίων εργάζονται στο Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης (R&D). Η AGRINO έχει παρουσία σε Θεσσαλονίκη, Αθήνα και Αγρίνιο, με το μεγαλύτερο από τα δύο εργοστάσιά της να βρίσκεται στη ΒΙ.ΠΕ Σίνδου στη Θεσσαλονίκη. Οι περισσότεροι παραγωγοί με τους οποίους συνεργάζεται η εταιρεία είναι από την Κεντρική και τη Βόρεια Ελλάδα.
Σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές, βασικές χώρες υποδοχής είναι η Μ. Βρετανία, οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Γερμανία, οι όμορες χώρες με προεξάρχουσα την Κύπρο και η Ρουμανία.
Σύμφωνα με τον κ. Πιστιόλα, η AGRINO είναι η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που εφάρμοσε τη συμβολαιακή γεωργία και η πρώτη στον κόσμο που ανέγραψε πάνω στη κάθε συσκευασία το όνομα του καλλιεργητή. «Αυτή είναι η απόλυτη έννοια της ιχνηλασιμότητας», σχολίασε.
Αναφερόμενος στα προϊόντα της εταιρείας, είπε ότι η AGRINO έχει ένα από τα μεγαλύτερα portfolio προϊόντων παγκοσμίως, τα περισσότερα από τα οποία παράγονται στην Ελλάδα. Μεταξύ αυτών είναι ρύζια κλασικά, ρύζια κίτρινα μακρύκοκκα, που είναι έτοιμα σε 10’, ρύζια μερικώς επεξεργασμένα, τα λεγόμενα καστανά, που είναι κατάλληλα και για διαβητικούς. «Αυτή η τελευταία κατηγορία χαρακτηρίζεται super food – ο νούμερο ένα κωδικός μας στις εξαγωγές», ανέφερε ο κ. Πιστιόλας.
Μίλησε, δε, για χρήση «μοναδικών πρώτων υλών», φέρνοντας για παράδειγμα ένα ριζότο της εταιρείας, στο οποίο έχουν προστεθεί εξαιρετικά προϊόντα της ελληνικής φύσης, όπως βασιλομανίταρα από τα Γρεβενά, τρούφα από την ίδια περιοχή αλλά και ευρύτερα από τη Δυτική Μακεδονία, κρόκος Κοζάνης κ.ά. ενώ είναι από τις λίγες βιομηχανίες στην Ελλάδα που σε βιομηχανικό προϊόν χρησιμοποιούν τέσσερα τυριά ΠΟΠ.
Ο κ. Πιστιόλας αναφέρθηκε ακόμη και σε ένα νέο προϊόν, το οποίο, όπως είπε, αποτελεί παγκόσμια καινοτομία. Τα τσιπς από κομμάτια ρυζιού σε συνδυασμό με διάφορα πράσινα βότανα (όπως ρίγανη). Είναι τσιπς με πολλά υγιεινά διατροφικά στοιχεία, πολύ χαμηλά λιπαρά και πραγματική πρώτη ύλη.
Η συζήτηση έκλεισε με αναφορά στην πρωτοβουλία που θέλει χιλιάδες ελληνικά προϊόντα να φέρουν στη συσκευασία τους το σήμα «Ελλαδικά μας».
Όπως είπε, στη δράση αυτή πρωτοστατεί η AGRINO και άλλες 70 ελληνικές παραγωγικές επιχειρήσεις και στην αγορά κυκλοφορούν περίπου 15.000 κωδικοί προϊόντων με το σήμα αυτό. «Προβάλλουμε το αυτονόητο, ότι δηλαδή τα προϊόντα που παράγονται από εταιρείες που έχουν έδρα, παραγωγή και ιδιοκτησία στην Ελλάδα είναι τα προϊόντα που αποτελούν τον πραγματικό εθνικό πλούτο της χώρας σε μακροπρόθεσμο επίπεδο. Αν μπορέσει και αυξηθεί το παραγωγικό αποτύπωμα και κυρίως το εξαγωγικό αυτών των εταιρειών, αυτό σημαίνει ότι θα αυξηθεί ο εθνικός μας πλούτος», τόνισε ο κ. Πιστιόλας.