Η ανάλυση του Κωστή Παπαγιώργη για τον Γιώργο Σεφέρη αναδεικνύει ανακρίβειες και προκαλεί προβληματισμό στην κριτική σκέψη. Όταν έφτασε στα χέρια μου ένα φύλλο της εφημερίδας Επενδυτής του Σαββατοκύριακου 7-8 Νοεμβρίου 1998, παρατήρησα ότι ο Κωστής Παπαγιώργης είχε μια ολόκληρη σελίδα αφιερωμένη σε ποικίλα θέματα, επίκαιρα και μη. Στο συγκεκριμένο άρθρο του ασχολείται με το θέμα του όρκου στα δικαστήρια, με τον Κώστα Αξελό και τον Γιώργο Σεφέρη. Τα ζητήματα της φιλοσοφίας δεν είναι ο τομέας μου, επομένως δεν μπορώ να συμφωνήσω ή να διαφωνήσω με τον Παπαγιώργη για τον Αξελό, στον οποίο δεν αναγνωρίζει καμιά πρωτοτυπία σκέψης και πιστεύει ότι δεν ανέδειξε εκ βαθέων κανένα πρόβλημα, με τα έργα του να παραμένουν στο περιθώριο των μεγάλων προσπαθειών.
Ωστόσο, αισθάνομαι ότι μπορώ να σχολιάσω το άκαιρο σχόλιο για τον Σεφέρη, στο οποίο περιέχονται ανακρίβειες και ατεκμηρίωτοι ισχυρισμοί. Ο Παπαγιώργης χαρακτηρίζει τον Σεφέρη αυτοεξόριστο, τον θεωρεί γραφιά της ελίτ και διατείνεται ότι, μετά το Νόμπελ, η ελληνική κριτική δεν βρήκε το θάρρος να διερευνήσει τα βαθύτερα κίνητρα του ποιητή. Η συνέχεια φτάνει στα όρια του παραλόγου: και μόνο η επιλογή της Έρημης Χώρας —ενός ποιήματος άσχετου με το νεοελληνικό ήθος— θα μπορούσε να αποτελέσει αφορμή για μια Μαύρη Βίβλο, στην οποία θα εκφράζονταν αντίθετες απόψεις.
Ο Σεφέρης ουδέποτε υπήρξε ή υποστήριξε ότι ήταν αυτοεξόριστος. Αδυνατώ να κατανοήσω τη χρήση του όρου γραφιάς της ελίτ, αλλά και το γεγονός ότι η κριτική θα έπρεπε να ασχοληθεί με τα κίνητρα του ποιητή, αντί να εξετάσει το έργο του. Ειδικά δε, η τοποθέτηση του Παπαγιώργη για την Έρημη Χώρα ως έργο ξένο προς το νεοελληνικό ήθος μου φαίνεται τουλάχιστον παράδοξη. Μένω απορημένος για το πού μπορεί να οδηγήσει μια τέτοια αποδοχή της απόρριψης έργων που δεν συμπορεύονται με αυτήν την ηθική.
Η σκέψη του Παπαγιώργη είναι πάντοτε προκλητική, ωστόσο αναρωτιέμαι πώς καταλήγει να υποστηρίζει μια άποψη που αγνοεί τη σύγχρονη ελληνική ποιητική παραγωγή. Παρακολουθώ χρόνια τα γραπτά του και θεωρώ ότι οι παρατηρήσεις του μπορεί να αντικατοπτρίζουν και τη δική του στάση απέναντι σε άλλους στοχαστές.
Πηγή περιεχομένου: in.gr