Η μελέτη αναδεικνύει την επίδραση των βιντεοπαιχνιδιών στη νοητική ικανότητα συγκριτικά με την άσκηση. Το να παίζετε βιντεοπαιχνίδια μπορεί να σας κάνει πιο έξυπνους, αλλά η τακτική άσκηση όχι, λένε οι επιστήμονες. Ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι gamers σημείωσαν καλύτερη βαθμολογία στις δεξιότητες μνήμης, προσοχής και συλλογισμού σε σύγκριση με εκείνους που δεν έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια. Τα αποτελέσματα έδειξαν επίσης ότι η μέτρια άσκηση 150 λεπτών την εβδομάδα σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές του NHS δεν βελτίωσε τη μνήμη και τις δεξιότητες σκέψης ενός ατόμου, αλλά αντίθετα ενίσχυσε την ψυχική του υγεία. Η ομάδα περιέγραψε τα ευρήματα που δημοσιεύθηκαν στη διαδικτυακή πύλη με την ονομασία PsyArXiv, ως εκπληκτικά, επειδή έρχονται σε αντίθεση με την ευρέως διαδεδομένη πεποίθηση ότι η άσκηση μπορεί να βελτιώσει γνωστικές δεξιότητες.
Η μελέτη δημοσιεύτηκε στη διαδικτυακή PsyArXiv και θα παρουσιαστεί στις 19 Οκτωβρίου στο Μουσείο Επιστήμης και Βιομηχανίας του Μάντσεστερ. Ο καθηγητής Adrian Owen, νευροεπιστήμονας από το Πανεπιστήμιο Western του Καναδά, δήλωσε ότι οι άνθρωποι που παίζουν συχνά βιντεοπαιχνίδια, δηλαδή πέντε ή περισσότερες ώρες την εβδομάδα για ένα μόνο είδος παιχνιδιού, είχαν γνωστικές επιδόσεις, κατά μέσο όρο, όπως οι κατά 13,7 χρόνια νεότεροι (που δεν έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια) τους.
Τα άτομα που ασχολούνταν σπάνια με τα βιντεοπαιχνίδια, παίζοντας λιγότερο από πέντε ώρες την εβδομάδα σε όλα τα είδη παιχνιδιών, είχαν επιδόσεις σαν άτομα 5,2 χρόνια νεότερα τους. Ο καθηγητής Owen τόνισε επίσης ότι όσοι δεν ανταποκρίνονταν στις συστάσεις του NHS για σωματική δραστηριότητα είχαν διπλάσιες πιθανότητες να πάσχουν από κατάθλιψη και 1,5 φορά περισσότερες πιθανότητες να έχουν γενικευμένη αγχώδη διαταραχή.
Στο πλαίσιο της μελέτης, συμμετείχαν 1.000 ενήλικες στο Ηνωμένο Βασίλειο, ηλικίας 18 έως 87 ετών. Συμμετείχαν επίσης σε τεστ εγκεφάλου που μέτρησαν διάφορες πτυχές της νόησης, όπως η μάθηση, η προσοχή, η αντίληψη και οι δεξιότητες μνήμης, ενώ κλήθηκαν επίσης να εκτιμήσουν τον μέσο αριθμό των ωρών ανά εβδομάδα που αφιέρωναν σε βιντεοπαιχνίδια κατά τους τελευταίους 12 μήνες.
θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα είδη των παιχνιδιών που παίζουν σήμερα οι τακτικοί gamers είναι πραγματικά πολύ διαφορετικά από τα παιχνίδια εκπαίδευσης εγκεφάλου. Συνήθως, είναι ιδιαίτερα ελκυστικά, στρατηγικά και μπορούν να ενισχύσουν την οπτική προσοχή και την ταχύτητα επεξεργασίας των δεδομένων, καθώς και τις ικανότητες επίλυσης προβλημάτων. Ο καθηγητής Owen παρατήρησε ότι οι συγκεκριμένες δραστηριότητες οδηγούν στην απελευθέρωση νευροδιαβιβαστών όπως η ντοπαμίνη. Όσον αφορά την άσκηση που δεν επηρεάζει τη νόηση, αυτό ήταν επίσης μια έκπληξη, δεδομένων των συστάσεων του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.
Εν κατακλείδι, τα ευρήματα της μελέτης μπορεί να αποτελέσουν ένα σημαντικό βήμα στη διαμόρφωση δραστηριοτήτων που προάγουν την υγιή γνωστική γήρανση.