Ο σύγχρονος ρόλος των συμβούλων στη βιωσιμότητα και ανάπτυξη των επιχειρήσεων

Ο σύγχρονος ρόλος των συμβούλων στη βιωσιμότητα και ανάπτυξη των επιχειρήσεων

Σύμβουλοι επιχειρήσεων! Ποιος είναι ο ρόλος τους στη σημερινή απαιτητική και άκρως ανταγωνιστική εποχή; Σε ποια επίπεδα μπορούν να προσφέρουν πολύτιμες υπηρεσίες σε παλαιές και νέες επιχειρήσεις; Πόσο συνδεδεμένο είναι το παρόν και το μέλλον τους με αυτό της βιομηχανίας και ευρύτερα με την κοινότητα του επιχειρείν;

Το θέμα συζητήθηκε στο ΕΤΒΑVIPEStudio, το τηλεοπτικό στούντιο που δημιούργησαν σε συνεργασία η ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. ΑΕ και το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ-ΜΠΕ), εντός της Βιομηχανικής Περιοχής στη Σίνδο Θεσσαλονίκης.

Στη συζήτηση συμμετείχαν τρεις επαγγελματίες του κλάδου, στελέχη ισάριθμων εταιρειών: η Ελίνα Ζεμπίλη (Project Manager στην εταιρεία PwC), ο Θάνος Μαύρος (Εταίρος, Συμβουλευτικές Υπηρεσίες στην EY) και (τηλεφωνικά) ο Κώστας Δήμος (Partner στις υπηρεσίες Advisory της KPMG στην Ελλάδα). Οικοδεσπότες και συνομιλητές τους ήταν η δημοσιογράφος του ΑΠΕ-ΜΠΕ Άννυ Ταπάσκου και ο υπεύθυνος επικοινωνίας της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, Γιώργος Αλοίμονος.

«Ο ρόλος του συμβούλου μέσα σε ένα περιβάλλον που τρέχουν παράλληλα πολλά πράγματα είναι καταλυτικός» είπε η Ελίνα Ζεμπίλη.

Ο Θάνος Μαύρος έδωσε έμφαση στο γεγονός ότι «οι σημερινές εταιρείες συμβούλων έχουν επεκταθεί σημαντικά σε σχέση με το παρελθόν και έχουν επιλέξει τον δρόμο των εξειδικεύσεων».

«Είναι πολύπλευρος ο ρόλος των συμβούλων επιχειρήσεων», είπε ο Κώστας Δήμος, τονίζοντας πως «έχουν να δώσουν μια πολύ υψηλή προστιθέμενη αξία στις επιχειρήσεις που αναλαμβάνουν».

Αλληλοσυμπληρώνοντας ο ένας τον άλλο, διαμόρφωσαν έναν κατάλογο που απαντά στο ερώτημα ποιος είναι ο ρόλος των σύγχρονων Επιχειρήσεων Συμβούλων στην κάλυψη των αναγκών των σημερινών επιχειρήσεων. Βάσει των απαντήσεών τους, ο Σύμβουλος Επιχειρήσεων μπορεί μεταξύ άλλων:

– Να παρέχει συμβουλές σε πολλούς τομείς.

– Να κατευθύνει μια επιχείρηση τόσο στην κατάρτιση του επιχειρηματικού της σχεδίου (business plan) όσο και στην επιλογή του κατάλληλου χρηματοδοτικού εργαλείου.

– Να δώσει βοήθεια σε θέματα προσέλκυσης ξένων επενδύσεων.

– Να βοηθήσει στην ίδρυση μιας επιχείρησης αλλά και στη διαμόρφωση του μοντέλου οργάνωσης και λειτουργίας της.

– Να υποστηρίξει διαδικασίες συγχωνεύσεων και εξαγορών μεταξύ εταιρειών.

– Να ασχοληθεί με θέματα στρατηγικής της εταιρείας.

– Να βοηθήσει σε θέματα ανθρώπινου δυναμικού.

– Να αποκωδικοποιήσει ανακοινώσεις και πολιτικές εξαγγελίες και να συμβουλεύσει αναλόγως τον πελάτη του.

– Να βοηθήσει ακόμη και την Πολιτεία στη χάραξη στρατηγικών για ζητήματα που αφορούν τον κόσμο των επιχειρήσεων.

«Ένα από τα πλεονεκτήματα του Συμβούλου είναι ότι μπορεί να δει καλές πρακτικές από άλλους κλάδους και εταιρείες και η γνώση που θα αποκομίσει να μεταφερθεί γόνιμα και σε συνεργασία με τις εταιρείες», τόνισε ο κ. Δήμος.

Η συζήτηση μεταφέρθηκε και στις ελλείψεις ανθρώπινου δυναμικού που παρατηρούνται όχι μόνο στις βιομηχανίες αλλά και στον δικό τους κλάδο.

«Το κεφάλαιο του ανθρώπινου δυναμικού είναι δύσκολο σήμερα στην Ελλάδα. Σε όλους τους κλάδους όλοι προσπαθούμε «ψαρεύοντας στα νερά της ίδιας λίμνης» να βρούμε νέους συναδέλφους», είπε ο κ. Μαύρος. Ο κ. Δήμος πρόσθεσε: «Όπως και στην υπόλοιπη αγορά, έτσι και για μας τους Συμβούλους είναι μεγάλη η πρόκληση να βρούμε στελέχη που θα μας βοηθήσουν να προσθέσουμε υψηλή αξία στους πελάτες μας. Για να καλύψουμε τις ανάγκες μας εκπαιδεύουμε συνεχώς το προσωπικό μας ενώ προσελκύουμε και εκπαιδεύουμε ανθρώπους και από άλλους κλάδους. Μάλιστα, στον δικό μας κλάδο άρχισαν να έρχονται και άτομα από το εξωτερικό».

Η γρήγορη ανάπτυξη της ελληνικής βιομηχανίας

Με αφορμή μια μελέτη που έκανε η PwC, εξετάζοντας το μέλλον της ελληνικής βιομηχανίας με ορίζοντα το 2030, η κ. Ζεμπίλη είπε ότι: «Η ελληνική βιομηχανία είναι ένας κλάδος της ελληνικής οικονομίας που, μετά την κρίση, αναπτύχθηκε πολύ γρήγορα. Αυτή τη στιγμή φαίνεται ότι επανήλθε στα προ κρίσης επίπεδα».

«Η ελληνική βιομηχανία φαίνεται να έχει κάποια συγκεκριμένα οικοσυστήματα που θα μπορούσε να τα αποκαλέσει κάποιος “πρωταγωνιστές”. Ο πρώτος και πολύ βασικός “πρωταγωνιστής” είναι η αγροδιατροφή, ο δεύτερος είναι ο κλάδος των δομικών υλικών που έχει έντονα εξαγωγικό χαρακτήρα και ο τρίτος είναι η φαρμακοβιομηχανία, ο κλάδος της υγείας που δείχνει να έχει πολύ καλή προοπτική».

Μετάβαση στο χώρο των οικογενειακών επιχειρήσεων

Τα ζητήματα που ανακύπτουν κατά την μετάβαση μιας οικογενειακής επιχείρησης από τη μια γενιά στην άλλη, ένα κεφάλαιο που απασχολεί (και) τις Εταιρείες Συμβούλων, τέθηκαν στο τραπέζι της συζήτησης. Στο θέμα απάντησε ο κ. Δήμος, τονίζοντας μεταξύ άλλων:

«Οι ικανότητες δεν μπορούν να μεταφερθούν από τη μια γενιά στην άλλη. Μπορεί να μεταφερθεί η εμπειρία, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι, αν ήταν ο πατέρας καινοτόμος και έστησε μια εταιρεία, ο γιος ή η κόρη θα είναι το ίδιο ικανοί για να το συνεχίσουν. Σε μια τέτοια περίπτωση, μπορεί ο ιδιοκτήτης να μείνει ως μέτοχος και να βρίσκεται κοντά στην επιχείρηση, αλλά καλό θα ήταν να προσλάβει ένα άλλο πρόσωπο στο οποίο και θα αναθέσει το τιμόνι».

Πρόσθεσε ωστόσο ότι βλέπουμε πλέον πως οι απόγονοι των ιδρυτών μιας οικογενειακής επιχείρησης κάνουν καλές σπουδές ενώ πηγαίνουν να δουλέψουν και σε άλλες εταιρείες ώστε στη συνέχεια να επιστρέψουν στη δική τους έχοντας περισσότερα εφόδια. Ως προς αυτό μπορώ να πω ότι οι περισσότεροι επιχειρηματίες είναι βαθιά συνειδητοποιημένοι και προετοιμάζουν την επόμενη γενιά».

Το πρόγραμμα του ΕΤΒΑVIPEStudio μεταδίδεται από τη διεύθυνση https://www.youtube.com/live/82k0l-ik9rQ, το κανάλι YouTube του ΑΠΕ-ΜΠΕ https://www.youtube.com/user/AMNAwebTV από την ενότητα Corporate Video των Video Services του ΑΠΕ-ΜΠΕ https://www.amna.gr/video-services/544358/Corporate%20Videos και από το micro site της ΔΕΘ του ΑΠΕ-ΜΠΕ https://www.amna.gr/thessalonikifair.

©

Loading